پس از آنکه بهانه‌جویی‌ها و کینه‌ورزی‌های سعودی‌ها علیه ایران به مستطیل سبز هم کشیده شد، آنها اعلام کردند که برای بازی‌‌های نمایندگانشان در لیگ قهرمانان آسیا به ایرن نمی‌آیند زیرا این کشور امنیت ندارد!

ماجرا با این بهانه‌جویی‌ها شروع شد تا به شکایت رسمی باشگاه‌های الهلال، النصر و الاهلی به فدراسیون عربستان ختم شد. فدراسیون سعودی‌‌ها هم بلافاصله شکایتی را به AFC تنظیم کرد تا به این قضیه رسیدگی کند. در این گزارش زنجیره‌وار به مسائلی که میان و ایران و عربستان گذشت پرداخته می‌شود تا مشخص شود تمام این تصمیمات به نوعی در پایان نقشه‌ای بیش نیست تا میزبانی را از ایران بدون سر و صدا بگیرند!

*چرا فدراسیون کاملا سیاسی عربستان تعلیق نمی‌شود؟

چند جابه جایی قدرت در مسئولیت‌‌های مختلف در داخل فدراسیون عربستان در اوج اختلاف در میزبانی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به طرز مشکوکی رخ داد. ابتدا النویصر رئیس سازمان لیگ و نائب رئیس فدراسیون عربستان از سمتش استعفا داد اما دلایل استعفایش را نگفت! بعد از آن نوبت خالد البابطین رئیس کمیته انضباطی فدراسیون عربستان رسید که واکنش تند او را به همراه داشت. او پس از برکناری‌اش از سمت ریاست مصاحبه تندی را علیه فدراسیون عربستان انجام داد و آنها را متهم به سیاسی کردن فضای فدراسیون کرد و گفت: این‌ها می‌خواهند دهانمان بسته بماند!‌‌‌سیاستمداران مداخله مستقیم به امور فدراسیون می‌کنند!

خالد البابطین رئیس کمیته انضباطی فدراسیون عربستان پس از این اخراج تحمیلی دو روز پیش به فدراسیون جهانی فوتبال از ظلمی که بر حق او وارد شده رسما شکایت کرد. این فرجام‌خواهی رئیس کمیته انضباطی نشان از این می‌دهد که فدراسیون عربستان کاملا سیاسی است و آل‌سعود هر کسی را که بر طبع میل آنها کار نکند کنار می‌گذارند.

این پایان کار نبود عدنان المعیبد سخنگوی رسمی فدراسیون عربستان قربانی بعدی آل‌سعود بود. او علت استعفایش را در مصاحبه با نشریه سبورت این طور بیان کرد: طلال آل‌شیخ به عنوان مدیر رسانه‌‌ای فدراسیون انتخاب شد که سمت سخنگویی هم جزئی از وظایف او است و برای من جایی نیست.

وی افزود: درست نیست که دو نفر به عنوان سخنگوی فدراسیون کار کنند پس چه بهتر که من کنار بروم و جای خود را به فردی توانمند بدهم!

همچنان که مشاهده شده تمام این مدارک نشان از این حقیقت را می‌دهد که فدراسیون عربستان کاملا سیاسی است پس چرا AFC اقدامی نمی‌کند! چرا شیخ سلمان به این دخالت‌های آل‌سعود در فدراسیون واکنشی نشان نمی‌دهد؟ فیفا باید با شکایتی که رئیس کمیته انضباطی عربستان به آن ارائه داده است، فوتبال عربستان را تعلیق کند.

* چرا فدراسیون امارات دخالت بی‌جا کرد؟

پس از آنکه سعودی‌ها اعلام کردند که برای بازی‌های نمایند‌گان‌شان در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به ایران نمی‌آیند، فدراسیون امارات هم به این موضوع واکنش نشان داد و از سعودی‌ها پشتبانی کرد. چرا فدراسیون امارات باید در این قضیه وارد شود؟ آیا همه این‌ها با برنامه بوده یا اینکه به صورت تصادفی رخ داده است. با نگاه به سیر اتفاقات متوجه می‌شویم که امارات بی‌دلیل پا به میدان نگذاشته است. تنها هدف فدراسیون امارات برای حمایت از جوسازی عربستان علیه ایران بوده تا در رای AFC تاثیر بگذارد و خود را کنار بکشد البته در این کار بسیار خوب عمل کرد.

* رای با تدبیر شیخ سلمان(25 اسفند)

کنفدراسیون فوتبال آسیا در روزهای گذشته برای بررسی اختلافات ایران و عربستان جلسات متعددی را با حضور مسئولان 3 فدراسیون عربستان، ایران و امارات در دوحه برگزار کرد.

AFC در نخستین جلسه‌ای که در دوحه روز یکشنبه(4 بهمن) برگزار شد به دلایل فدراسیون‌های 3 کشور گوش داد اما در پایان این جلسه به صورت زیرکانه‌ای مسئولیت تصمیم‌گیری نهایی را به سازمان امنیت بین‌الملل ورزش(ICSS) واگذار کرد زیرا این شرایط را امنیتی اعلام کرد و خواست این سازمان به عنوان یک سازمان مستقل به بررسی امنیتی دو کشور بپردازد تا به AFC در تصمیم‌گیری نهایی کمک کند.

AFC این روند عادی‌سازی اوضاع را ادامه داد تا اینکه روز دوشنبه (5بهمن)جلسه دوم خود را با حضور مسئولان 3 فدراسیون برگزار کرد. AFC از فدراسیون امارات خواست که مسابقاتش طبق روال در ایران برگزار شود و او امنیت بازیکنانش را در ایران با تدابیر امنیتی بالا تضمین می‌کند. این تصمیم AFC به ظاهر به نفع ما بود اما این را باید بدانیم که امارات با ما مشکل نداشت ولی خودش را به این جوسازی سعودی‌ها اضافه کرد تا بر این اختلافات دامن بزند! حال آیا این تصمیم AFC به نفع ما بوده است؟

قضیه مهم این بود که AFC رای نهایی خود را صادر کرد و اظهار داشت که موضوع اختلاف ایران و عربستان تا تاریخ 15 مارچ(25 اسفند) در تعلیق است یعنی این دو کشور تا این تاریخ باید مشکلات سیاسی خود را حل کنند در غیر این صورت خود AFC دست به کار می‌شود و کشوری بی‌طرف را برای این بازی‌های ایران و عربستان در لیگ قهرمانان آسیا انتخاب می‌کند!

با نگاه به تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جدید فیفا که در تاریخ 27 فوریه(7 اسفند) برگزار می‌شود متوجه می‌شویم که این تصمیم AFC خالی از تدبیر نبوده است! شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا یکی از کاندیداهای ریاست فیفا در این دوره است. وی خوب می‌داند که رای این دو فدراسیون بزرگ در آسیا برای انتخابات آینده ریاست فیفا حیاتی است. در نتیجه در جلسات  رسیدگی به اختلافات ایران و عربستان حاضر نشد و این جلسات به ریاست سعود المهندی رئیس کمیته اجرایی مسابقات و نائب رئیس کنفدراسیون آسیا در دوحه برگزار شد. شیخ سلمان خواست که پشت پرده بماند و رای این دو فدراسیون را از دست ندهد. البته او بیکار ننشسته است زیرا این تصمیمات اتخاذ شده برای حل اختلافات ایران و عربستان نوعی سرپوش است تا انتخابات آینده ریاست فیفا به خیر بگذرد سپس رای نهایی خود را صادر کند!

با مرور این اتفاقات از خودمان می‌پرسیم آیا تمام این آراء در نهایت به نفع سعودی‌ها و شیخ سلمان نبود؟ چرا فدراسیون کاملا سیاسی عربستان تعلیق نمی‌شود؟ چرا شیخ سلمان ادعا می‌کند که سیاست را به فوتبال دخالت ندهید؟چطور شیخ سلمان دخالت‌های مستقیم آل‌سعود در فدراسیون عربستان به اعتراف مسئولان بلند پایه‌اش را نمی‌بیند؟ تمام این اتفاقات به نظر برنامه‌ای از پیش تعیین شده است که کم کم این فضا را ایجاد کنند تا میزبانی را از ما بگیرند و سر و صدایی به پا نشود.