اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر درباره نحوه عملکرد شورای نگهبان و رد صلاحیت‌ها و برخی واکنش‌ها در روزهای اخیر توسط اصلاح‌طلبان گفت: هر دوره‌ای را در طول انقلاب برای انتخابات پشت سر گذاشتیم این قبیل مسائل توسط کسانی که فکر می‌کردند تایید صلاحیت می‌شوند اما رد شدند  مطرح می‌شود.

 

وی افزود: اما پس از اعلام رد صلاحیت‌ها و با گذر سالها، بعدا دیدیم که چنین افرادی چه مشکلاتی پیدا کردند تا حدی که برخی در کشورهای بیگانه پناهنده شدند.

 

کوثری ادامه داد: اگر به تاریخ انقلاب نگاه کنیم می‌بینیم مطرح کردن انتقاد به شورای نگهبان اصلا چیز جدیدی نیست به نظر من شورای نگهبان نه جناحی برخورد می‌کند و نه حدش این نیست که خودش را تا یک جناح پایین بیاورد چون این شورا وظایف مشخصی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم شورای نگهبان یک نفر نیست که براساس سلیقه فردی عمل کند، این شورا 6 حقوق‌دان و 6 فقیه دارد. این افراد شان بالایی دارند و خودشان را تا حد یک جناح پایین نمی‌آورند، آنها برای نظام تصمیم می‌گیرند.

نماینده مردم تهران گفت: بحث اعتراضات اصلاح‌طلبان برای این دوران نیست آنها در تمام دوره‌ها اعتراض می‌کردند اما وقتی کسی تخلف دارد و مشکل وی از نظر شورای نگهبان قطعی شده است اگر به مجلس شورای اسلامی و یا مجلس خبرگان رهبری هم راه پیدا کند به دنبال تخلف خواهد بود.

کوثری گفت: چطور می‌توان گفت چرا این قدر فساد اقتصادی وجود دارد؟ مردم عادی که فساد اقتصادی کلان نمی‌کنند. فسادها توسط کسانی پدید می‌آید که قدرت و جایگاه سیاسی خاصی دارند پس باید حواسمان باشد چه کسانی بر صندلی سیاست تکیه می‌زنند و باید فیلتری باشد تا از ورود این افراد به عرصه سیاست جلوگیری کند که آن فیلتر هم شورای نگهبان است.

کوثری ادامه داد: کسانی که در فتنه حضور داشتند و تا روزهای پایانی هم به مواضع خود اصرار داشتند مشخص است که نمی‌توانند برای مردم و کشور قانون گذار و مصلح باشند ما در بحث انتخابات با کسی تعارف نداریم و کسانی که کار ضد انقلاب کرده را نمی‌توان به عرصه انتخابات راه داد.

این نماینده مجلس با اشاره به آمار تایید صلاحیت‌ها گفت: با توجه به آمار و ارقامی که از اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت شده داریم مگر می‌شود آنها نتوانند لیست  واحدی ارائه دهند؟ تعداد آنها به حدی رسیده است که  بتوانند به راحتی لیست واحد ارائه دهند. در حال حاضر بیش از 5000 نفر تایید صلاحیت شدند و برای هر یک از کرسی مجلس باید بگوییم حدود 18 نفر رقابت می‌کنند و در این 5 هزار نفر انواع و اقسام تفکرات سیاسی وجود دارد اما این که بگوییم رد صلاحیت‌ها موجب یکدستی داوطلبان شده است یک موضوع تایید نشده و یک نوع بهانه‌جویی است.

 

کوثری درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری گفت: حداقل برای 1 صندلی این مجلس 5 نفر رقابت خواهند کرد، نمی‌شود هر کسی با هر سطحی به انتخابات مجلسی به این مهمی راه پیدا کنند، هر جایی فیلتر خودش را دارد.

وی در پایان گفت: روند رد صلاحیت‌ها یک روند عادی بوده و از هر دو طیف رد صلاحیت انجام شده است، عملکرد شورای نگهبان طبیعی و براساس وظایفی بود که قانون بر عهده‌ی این شورا گذاشته است.