امروز باید برجام دو را شروع کنیم/معنای برجام باز شدن مرزها برای واردات کالاها نیست

حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان عصر امروز در مراسم روز ملی فضایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی گفت: ایام دهه فجر انقلاب اسلامی را به ملت بزرگ ایران ،‌دانشمندان، تلاشگران در زمینه فناوری فضایی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی افزود: چه روزهای پرنشاطی بود که ملت بزرگ با اتکاء به خداوند و اعتماد به نفس ملی و با رهبری آن مرد استثنایی توانست پرچم استقلال و آزادی را در این سرزمین برافراشته دارد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: چه کسی فکر می‌کرد هنگامی که به یک سال قبل‌تر از آن اتفاق بزرگ می‌نگریم یعنی بهمن 56 و 55 چه کسی فکر می‌کرد در داخل و در جهان که مردمی تنها اما متحد با رهبری آسمانی گرچه دست خالی اما با دل‌های پرامید بتوانند یک رژیم استبدادی و ریشه‌ دوانده در این کشور را سرنگون کنند و درهای زندان‌ها را باز کنند و انقلابیون و ایثارگران انقلاب اسلامی را از زندان‌ها آزاد کنند.

روحانی بیان کرد: چه کسی فکر می‌کردم مردم به صحنه بیایند و تمام کسانی که این کشور را به نحوی تصرف کرده بودند و بر این کشور استیلا یافته بودند و قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا اینها را از کشور بیرون بریزند و روی پای خود بایستند و انقلاب بزرگ اسلام را به ثمر بنشانند. حتی 12 بهمن هم فکر نمی‌شد که این انقلاب ظرف 10 روز دیگر به ثمر بنشیند. حتی 21 بهمن هم فکر نمی‌شد . اما وقتی یک ملتی یکپارچه شد خداوند هم آن ملت را یاریگر است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آن روزهای شکوهمند را تنها کسانی می‌توانند لمس کنند که حضور داشتند، افزود: هیچ گاه فیلم و کتاب و تبیین آن روزها برای نسل‌های بعدی نمی‌تواند ویژگی‌های آن ایام را برای نسل جدید روشن و مبرهن سازد، قدرت و دنیا و همه چیز پشت رژیم جبار بود اما این مردان توانستند آن هدف بلند خودشان و آرمان مقدس را به دست آورند.

روحانی تاکید کرد: در بهمن 57 انقلاب ما تمام تاریخ آن ایام را تحت تاثیر قرار داد. شما نگاه کنید در ماه‌های پیش از انقلاب در صدر اخبار جهان حرکت انقلابی این سرزمین بود و این خبر همه چیز را تحت الشعاع قرار داده بود و هنگامی که انقلاب پیروز شد فکر می‌کردند که چند هفته‌ای و چند ماهی این مردم بر آرمان خود دست یافته، ظاهر خواهند شد اما به زودی خواهند آمد و انقلاب را سرنگون خواهند کرد و این موضوعی را که بنده می‌گویم تعبیر سیاست‌مداران غرب در همان روزهای اول انقلاب است.

روحانی ادامه داد: تعبیر آنها این بود که روحانیت، امام و مردم توانستند آن رژیم گذشته را سرنگون کنند اما ساختن یک نظام جدید امکان پذیر نخواهد بود.

وی گفت: آنها فکر می‌کردند که خیلی زود برمی‌گردند حتی آن کسی که فرودگاه مهرآباد را با گریه ترک کرد هم فکر می‌کرد چند ماه بعد برمی‌گردد و سلطه خودش را ادامه می‌دهد، حادثه بسیار عظیم و بزرگی نه تنها در تاریخ ما و منطقه بلکه در تاریخ جهان بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: البته در اینجا بسیاری از خدمت‌گذاران ارتباط کشور حضور دارند، ارتباطات آن روز در پیروزی انقلاب ما نقش بسیاری داشت.

روحانی خاطرنشان کرد: امام در نوفل‌لوشاتو سخنرانی می‌کرد و از طریق خط تلفن آن نوار به داخل کشور فرستاده می‌شد و در آنجا آن نوار را در پای تلفن می‌گذاشتند و در داخل کشور هم ضبط می‌کردند و به استان‌ها می‌فرستادند. البته این اقدامات بر اساس دستگاه ارتباطی آن زمان و عصر انجام می‌شد. حتی در آغاز انقلاب اسلامی یعنی نهضت اسلامی در سال 41 باز هم یک نوع ارتباط بود.

وی گفت:‌اگر ملتی می‌خواهد حول محوری جمع شود ارتباط اولین وسیله برای آن است که از افکار یکدیگر و برنامه یکدیگر باخبر و مطلع شود.

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی حادثه بسیار مهم و بزرگی بود که یکی از ویژگی‌هایش پیروزی یک ملت نه تنها بر استبداد داخلی بلکه بر استعمار خارجی و قدرت‌های جهان بود. امروز بعد از 37 سال به آن روزها می‌بالیم و مغروریم و افتخار می‌کنیم به خاطر امام و ملت‌مان و ایستادگی جوانان و شهدا و حوزه‌ها و دانشگاه‌هامان که پشت سر امام به خاطر آزادی و استقلال خودشان و احیای قانون اسلام در این کشور ایستادند و مبارزه کردند و تحمل کردند و با صبر و استقامت انقلاب را به پیروزی رساندند.

روحانی خاطرنشان کرد: خوشحالم که سی و هفتمین سال انقلاب با یک تحول بزرگ دیگر توام شد و تقارن پیدا کرد و مردم ما برای احقاق حقوق خود ایستادند، مقاومت کردند و تحریم‌ها و فشارها و سختی‌ها را به جان خریدند که اگر ایستادگی مردم و درایت و ارشاد مقام معظم رهبری نبود و اگر کاردانان و کارشناسان و عالمان باتجربه فداکار پشت میز مذاکره نبود، امروز نمی‌توانستیم برجام یا فرجام برجام را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه کار بزرگ و عظیمی توسط ملت انجام گرفت تصریح شد: ما هیچ حادثه‌ای را با انقلاب اسلامی مقایسه نمی‌کنیم بلکه از تقارن این حادثه بزرگ با آن حادثه سخن می‌گوییم چراکه انقلاب بزرگ و عظیم اسلامی که افتخار تاریخی ما بود، در سایه ایستادگی و مقاومت 15 ساله مردم محقق شد تا توانستند به حق آزادی خودشان برسند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بار دیگر در یک بخش دیگر و در یک شعاعی کمتر می‌بایست آزادی را تجربه می‌کرد، دشمن در سال‌های گذشته حصار تحریمی را برای این ملت ظالمانه ایجاد کرده بود.

روحانی با اشاره به مشکلاتی که در زمان تحریم با آن روبرو بودیم خاطرنشان کرد: نه یک کشتی می‌توانست در بنادر ما پهلو بگیرد و این کشتی می‌بایست در بنادر کشورهای همسایه پهلو می‌گرفت. لنج‌ها و قایق‌ها و کشتی‌های کوچک باید اجناس را می‌آوردند که هر کانتینری 700 دلار اضافه از جیب مردم پرداخت می‌شد و گاهی کشتی که می‌خواست بیاید باید پرچم یک کشور دیگری را اجاره می‌کردیم چراکه پرچم کشور را ما را اجازه نمی‌دادند و پولی باید بابت آن می‌دادیم.

وی ادامه داد: برای صادرات و واردات نمی‌توانستیم پولی را جابه جا کنیم، در اکثر موارد نمی‌توانستیم و با ریسک توام بود و در جایی هم که امکان داشت و حداقل 10 درصد تا 25 درصد اضافه از جیب مردم پرداخت می‌شد، نفتی که مال ما بود و بازاری که حق ما بود نمی‌گذاشتند نفت صادر شود و از همه جا و با همه امکانات و از جمله از طریق ماهواره‌های تجسسی همه چیز را تحت کنترل درآورده بودند. 

روحانی خاطرنشان کرد: همه این فشارها برای این بود که مردم کشور ما در برابر قدرت‌های جهانی سر فرود بیاورند و تسلیم شوند و تمام این مقاومت‌ها برای این بود که بگوییم می‌ایستیم، تحمل می‌کنیم و راهمان را ادامه می‌دهیم. فشارها را به جان می‌خریم اما در برابر حرف زور سرتواضع و تسلیم فرود نمی‌آوریم و این شعار و عمل مردم ما بود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در عین حال برای اینکه در یک هدف بلندمدت به موفقیت و پیروزی برسیم باید کوتاه‌ترین و بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه را برمی‌گزیدیم و انتخاب می‌کردیم، آنچه در طول 30 ماه گذشته تحقق پیدا کرد اعتقاد به این سخن بود که می‌توان با دنیا حرف زد و می‌توان با منطق افکار عمومی دنیا را تحت تاثیر قرار داد و می‌توان در یک معامله‌ای با دنیا کاری انجام داد که پیروز شویم و طرف مقابل ما نیز احساس شکست نکند.

وی ادامه داد: ما به اهداف اصلی خود برسیم و طرف مقابل نیز به هدفی که مدعی است هرچند از نظر ما خیالی باشد چرا که هدف مهم آنان این بود که ایران به بمب اتم نرسد در حالی که ایران هیچ گاه به دنبال بمب اتم نبوده است و به دنبال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای هستیم و اکنون نیز همان را دنبال می‌کنیم بنابراین طرف مقابل نیز به هدفی که ادعا می‌کند برسد و یعنی همان که می‌گفتیم این کار برد-برد امکانپذیر است.

روحانی خاطرنشان کرد: البته حق مردم و خیلی‌ها است که به خاطر این همه ظلمی که به مردم شده است نسبت به قدرت‌های بزرگ اعتماد نداشته باشند، نگران باشند و این حقی طبیعی است اما آن راهی که مردم ما از خرداد 92 انتخاب کردند و مسیری که مردم به آن رای دادند، اکثریت مردم ما به این نتیجه رسیدند که راه تعامل سازنده ما را به یک برنامه اقدام مشترک می‌رساند  که آن همان برجام بود و آن هدفی بود که مردم ما به آن دست یافتند.

رئیس جمهور تصریح کرد: برای این کار وحدت، اتحاد، مهربانی، همدلی و هم‌زبانی نیاز بود و لذا این گونه سال همدلی و همزبانی شد تا در برابر قدرت‌های بزرگ به نتیجه برسیم که به نظر من هیچ کس حتی سرسخت‌ترین دشمنان ما تردید ندارند که در این معامله ملت ما سود برده است و ملت ما پیروز شده است.

وی ادامه داد: حتی کشورها و چند کشوری که برخی مشروع و برخی نامشروع داد و فریاد می‌کنند و می‌گویند چرا این توافق حاصل شده است، آنها نیز اتفاقا می‌گویند که این برد ایران بوده است و آنها نیز بر همین امر تاکید دارند که این قدرت ایران بوده است حتی آنهایی که در ایالات متحده آمریکا با بداخلاقی و بدخواهی سخنان ناصحیح می‌گویند، اتفاقا آنان نیز می‌گویند که ایران پیروز این صحنه بوده است.

روحانی خاطرنشان کرد: دوستان و کشورهای منطقه که جای خود را دارند و این یک پیروزی و موفقیت در تاریخ ملت بزرگ ایران است. اکنون زمانی است که باید برجام دو شروع شود، برجام همان برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و گروه 1+5 بود و امروز نیازمند برنامه جامع مشترک ملی هستیم.

روحانی خاطرنشان کرد: ما از برجام یک عبور کردیم و امروز باید برجام دو را آغاز کنیم و همه از جمله موافق دولت، مخالف دولت و منتقد همه باید دست به دست هم دهیم چراکه در اهداف ملی و در توسعه کشور با یکدیگر اختلاف نداریم.

وی ادامه داد: ما برای اینکه معضلات آب را حل کنیم، معضلات محیط زیستی را حل کنیم و یا برای اینکه بر فضا مسلط شویم و یا برای اینکه در بیو، نانو، آی تی، آی سی تی بتوانیم موفق شویم با یکدیگر اختلافی نداریم و خوشبختانه در مشکلات اصلی کشور نظراتمان به یکدیگر نزدیک است.

روحانی با طرح این پرسش که از هر کسی بپرسید مشکل اصلی کشور چیست، حتما به شما پاسخ خواهد داد که مشکل اصلی کشور بیکاری است، خاطرنشان کرد: بنابراین ما به دنبال رونق اقتصادی هستیم و به دنبال اشتغال هستیم و در این زمینه اختلاف نداریم و به نظر من باید با دنیا به نفع کشور تعامل کنیم.

وی ادامه داد: به نظر من این دولت با تحمل‌ترین دولت بود چراکه من سوابق دولت‌های گذشته را  به خوبی دارم و من در بخش هایی از اول انقلاب تا به امروز بوده‌ام و هیچ دولتی به اندازه این دولت تحمل نکرد. انتقاد که اصلا تحمل نمی‌خواهد و انتقاد خوب است اما حتی تخریب را هم این دولت تحمل کرد.

وی خاطرنشان کرد: من نمی‌خواهم مقایسه کنم اما همه پیغمبرها اذیت شدند اما هیچ کس به اندازه پیغمبر اسلام اذیت نشد و اکنون ممکن است دولت‌های دیگر هم اذیت شده باشند اما هیچ دولتی به اندازه این دولت اذیت نشد البته مردم قدرشناس هم انصافا از این دولت حمایت می‌کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: ما امروز نه در مشکلات اختلاف داریم و نه در اهداف بلند خود اختلاف داریم، همه باید کنار هم قرار بگیریم و ما نیازمند برنامه جامع اقدام مشترک ملی که همه باید به صحنه بیاییم و یکی از آن صحنه‌ها فناوری‌های نو است که همه باید حضور پیدا کنیم و هر کسی به سهم خودش باید نقش ایفا کند و آنچه می‌توانیم و می‌شود را باید به مردم واگذار کنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: شما فرض کنید اگر این ماهواره صد قسمت دارد و می‌توان 70 قسمت را به شرکت‌های بیرون بدهیم، نقشه را به آنان بدهیم در کارگاه‌های خود بسازند و به ما تحویل دهند.  بنابراین مونتاژ نهایی را ما باید برعهده بگیریم و باید نظاره کنیم و باید دستگاه‌های کوچک و چابک کنیم.

وی ادامه داد: اکنون در برخی کشورها بخش‌های بزرگ فضایی و فناوری را به شرکت‌های خصوصی واگذار کردند و حتی شرکت‌های خصوصی بتوانند سفینه‌هایی را درست کنند که مردم بتوانند با آن به برخی سیارات مسافرت کنند و توصیه من به بخش های نظامی و وزیر دفاع هم این است که کارهایی را که می‌توان به مردم واگذار کنیم به بخش خصوصی واگذار کنیم. گاهی برنامه‌ای هست محرمانه و سری است که این بحث جدایی دارد.

روحانی تصریح کرد: در فناوری‌های نو و تصمیمات خود باید اولویت‌بندی کنیم حتی در یک فناوری‌ صدها پروژه باشد و باید ببینیم اولویت اول ما چیست و مسئله اولویت‌دار را اهمیت دهیم و آن را انتخاب کنیم. ما در برنامه‌های تحقیقاتی این گونه باید عمل کنیم چراکه منابع ما محدود است و با منابع محدود نمی‌توانیم همه کار انجام دهیم بنابراین باید اولویت‌بندی کنیم و آنی که اولویت اول را دارد را انجام دهیم تا به نتیجه برسیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید برنامه‌های فناوری خود را برای مردم توضیح دهیم و این گونه نباشد که مردم از برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، نانو، برنامه فضایی، برنامه بیوتکنولوژی اطلاع نداشتند و باید آن را در معرض افکار عمومی قرار دهیم و باید درباره آن توضیح دهیم چراکه مردم به ما کمک می‌کنند، حمایت می‌کنند و باید در سیاست‌‌گذاری مردم ما حضور پیدا کنند و باید کمک کند و اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار دهند.

روحانی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه باید اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار دهیم، گفت: باید بگوییم چه چیزهایی نیاز داریم حالا امروز وسایل ارتباط جمعی ما بسیار زیاد است و به راحتی می‌توانیم در شبکه‌های اجتماعی آنها را قرار دهیم و مردم را مطلع کنیم، امروز شرایط با گذشته بسیار متفاوت است.

وی افزود: ما باید به اهداف بلندی که مدنظرمان است، دست یابیم. فناوری فضایی برای همه ما مهم است و تنها شامل بخش مخابرات، صدا و سیما و صدا و تصویر نیست بلکه در بسیاری موارد ما به این فناوری در بخش‌های نظامی،‌ غیرنظامی،‌ امنیتی، غیرامنیتی، زیست‌محیطی، کشاورزی، پزشکی نیاز داریم.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه امروز شرایط ارتباطات با گذشته متفاوت بوده و یکی از ویژگی‌های امروز دنیای ارتباطات است، گفت: الان هر کسی با استفاده از یک گوشی همراه می‌تواند با دنیا ارتباط برقرار کند و اطلاعات و افکار را در کمترین فرصت در اختیار بگیرد و مشخص نیست با این سرعت افزایش تکنولوژی در آینده چه اتفاقاتی بیفتد. پس ما باید در صحنه فناوری‌ها حضور داشته باشیم زیرا دنیای امروز دنیای رقابت‌هاست. ما نباید در مرحله نخست همواره بایستیم زیرا هنگامی که سایر کشورها در مراتب و رتبه‌های بالاتری قرا گرفتند باید از تکنولوژی و پیشرفت‌های آنها استفاده کنیم و کار را در همین مسیر ادامه دهیم.

روحانی گفت: آنچه که بعد از برجام برای ما ایجاد شده، فضای نوین برای فناوری و علم امروز با شرایط جدید ارتباطات با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی است، حتی در سفر اخیر ما در خرید هواپیماها و بخش نفت که با برخی کمپانی‌های بزرگ نشست داشتیم یکی از نکاتی که بنده به آن تاکید داشتم این بود که ما این هواپیما را می‌خریم اما باید بخشی از قطعات این هواپیما هم در داخل کشورمان تولید شود و همچنین تاکید داشتیم در بخش نفت و گاز در مراکز تحقیقاتی‌شان حضور داشته باشیم.

رئیس‌جمهور گفت:‌معنای برجام این نیست که دروازه باز شده و تحقیقات را کنار بگذاریم و هر چه می‌خواهیم از خارج بخریم و بیاوریم و مصرف کنیم، معنای برجام این است که راه برای ارتباط ما با دنیا باز شده و اینکه از فناوری و دانش دیگران استفاده کنیم.

روحانی افزود: رؤسای جمهور کشورهایی که در طول این مدت به ایران آمدند و هم در سفرهای پس از برجام ما به صراحت به همه گفته‌ایم که ما دنبال آمدن سرمایه، فناوری به داخل کشور هستیم و جوانان و دانشگاهیان و مراکز تحقیقاتی و فناوری ما و شرکت‌های دانش‌بنیان ما آمادگی‌شان امروز به مراتب از گذشته بیشتر است. برای اینکه بتوانیم از علم و دنش استفاده و بهره‌برداری کنیم. البته خودمان هم باید از ابتکار و خلاقیت‌مان استفاده کنیم.

وی افزود:‌ پیامبر فرمود سلطان، علم است اگر شما می‌خواهید در علم و دانش پیش بروید و اگر می‌خواهید به تعبیر قرآن بر آسمان و زمین مسلط شوید راهش علم و دانش و فناوری است.

رئیس قوه مجریه گفت: بنده در برابر تمام دانشمندان کشور و همه جوانان و اساتید و همه آنهایی که برای عظمت نام ایران و ملت ایران تلاش می‌کنند سر تعظیم فرو می‌آورم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ امروز روز واردات کالا از بیرون به داخل کشور نیست بلکه امروز روز باز شدن فضا برای کار و کوشش و تلاش است. ما کار بزرگی را باید انجام دهیم. هر ساله صدها هزار نفر از دانشگاه‌هامان فارغ‌التحصیل می‌شوند که باید برای اشتغال و علم و دانش آنها زمینه لازم را فراهم کنیم.

روحانی تاکید کرد: رونق اقتصادی، کار و تلاش و به ویژه آنانی که عالم هستند و در فناوری‌های مختلف تلاش کردند امروز یک رسالت بر عهده همه ماست که ان‌شاء‌الله خداوند ما را در این راه موفق کند و بنده از تمام کسانی که در ساخت این ماهواره که امروز از آن رونمایی شد تشکر می‌کنم.