آش شله قلمکاری که مطهری درست کرد!

گروه سیاسی-علی مطهری اما از تشکیل حزب خودداری کرده و به دولت هم توصیه کرده تا به ایجاد حزب دولت ساخته نپردازد. او بی شک جنجالی ترین نماینده مجلس نهم بوده که سفر پرماجرایش به شیراز و جدال های حتی فیزیکی اش در صحن پارلمان تیترهای رسانه ها را در چند سال گذشته برای مخاطبان جذاب تر کرده است.

به گزارش افکارخبر،مطهری نماینده ای است که به گفته خودش تابوی سوال از رئیس جمهور در مجلس را شکست و با پیگیری های مجدانه اش محمود احمدی نژاد را واداشت تا به مجلس بیاید و در برابر سوال او پاسخگو باشد. هرچند رئیس جمهور سابق این جلسه را به فرصتی برای تاختن به منتقدانش تبدیل کرد اما در نهایت این مطهری بود که احمدی نژاد را به مجلس کشانده و در جایگاه پاسخگویی نشانده بود.

 مطهری در مجلس نهم هم اصولگرایان را آزرد و هم از یکی شدن با اصلاح طلبان پرهیز کرد اما به نظر می رسد راه او هم با فهرستی که برای مجلس دهم ارائه کرد به پایانش نزدیک شده است. علی مطهری هرچند بسیار کوشید که گفتمانی متفاوت از دو جناح غالب سیاسی کشور از خود ارائه دهد اما در نهایت تبدیل به مردی شد که رانده شدگان از دو جناح و بازماندگان از فهرست های 30 نفره اصلاح طلبی و اصولگرایی را پناه بدهد و نامشان را در یک فهرست مشترک بگنجاند. آنچه در این فهرست دیده نمی شود کمترین قرابت فکری و گفتمانی است که لااقل هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان در تنظیم فهرست هایشان در نظر گرفتند. به عنوان مثال یکی از نمایندگان سابق مجلس که ابتدا به عنوان یکی از نامزدهای اصولگرا با رسانه ها گفت وگو می کرد پس از قرار نگرفتن درون فهرست اصولگرایان تهران علیرغم تعهدی که برای انصراف از شرکت در انتخابات در صورت عدم حضور در لیست داده بود سراغ مطهری رفت و در نهایت در فهرست وی قرار گرفت. در این فهرست همچنین مصطفی کواکبیان در کنار برخی از شخصیت های اصولگرا قرار گرفته که باید پرسید آقای مطهری در نهایت قصد دارد چگونه ترکیبی را به لحاظ سیاسی وارد مجلس کند، کسانی که از نظر گفتمانی حداقل نزدیکی با افکار وی را دارا هستند و یا کسانی که تنها به دنبال ورود به پارلمان به هر طریق ممکن بوده اند؟

به نظر می رسد علی مطهری علیرغم آنکه خود را شاگرد راستین مکتب شهید مطهری می داند از تنظیم یک گفتمان و تفکر سیاسی که بتواند در جامعه نیز خریداری داشته باشد عاجز مانده و به همین دلیل است که در نهایت با دو شعار کلی حقوق شهروندی و امنیت اقتصادی فهرست خود را به رای عموم می گذارد.

مطهری با انتشار فهرست صدای ملت نشان داد حتی برنامه مدون و قابل اتکایی برای آینده هم ندارد زیرا ترکیب فهرست وی نشان دهنده آن است که ظاهراً حتی برای مجلس آینده هم برنامه ای ندارد و چه بسا از جمله افرادی است که تنها ورود به مجلس را شرط می دانند برای پس از ان راهکاری نیندیشیده است.