وقتی رسانه های بیگانه از پیشرفت دفاعی ایران دستپاچه شدند

در جهان کنونی، این یک اصل پذیرفته شده است که کشور مورد تهدید‌ از سوی دشمنانش، حق دارد خود را قوی و توانمند سازد. این توانمند شدن و قدر‌تمند شدن، از دو جهت قابل توجیه است و هر نوع سر‌مایه‌گذاری در این امر را، پذیرفتنی می‌نماید. توانمند شدن کشور مورد تهدید، از یک جهت احتمال مورد حمله قرار گرفتن را کاهش می‌دهد و از جهت‌ دیگر، در صورت مورد هجوم قرار گرفتن، می‌تواند از موجودیت و هویت خود دفاع کند.

 

پس از جنگ تحمیلی و مشاهده عملکرد موشک‎هایی چون هارپون، اگزوست و کرم ابریشم، سرمایه‎گذاری قابل توجهی در نیروهای مسلح برای طراحی، ساخت و تولید موشک‎های ضد کشتی با بردهای متنوع خصوصا انواع کروز صورت گرفت؛ روند توسعه و تنوع بخشی به تجهیزات موشکی کشورمان در بخش های مختلف، طی این سالها با شتاب بیشتری همراه شده و در حالی که قبلا، رشد دستاوردهای این بخش در حوزه هواپایه، با رشد کمی همراه بوده، اما در سنوات اخیر، می توان مضاعف شدن این سرعت را کاملا رصد و مشاهده کرد.

 

شهریور ماه امسال بود که اخباری از توسعه یک کروز دریایی بومی با نام «نصر» توسط رسانه‌های داخلی که به افتتاح خط تولید «موشک کروز نصر هواپایه» اشاره داشت. 

 

کروز دریایی نصر یکی از مولفه‌های مهم توان بازدارندگی ایران

 

نصر یک موشک کروز دریایی سوخت جامد تک مرحله‌ای است که بیشتر مسیر خود را با اتکا به هدایت "اینرسی" طی می کند و در نزدیکی هدف "سامانه هدایت راداری فعال" آن روشن شده و ناوبری موشک تا لحظه اصابت به هدف را بر عهده می گیرد.

 

نزدیک یک سوم وزن موشک 360 کیلوگرمی "نصر" را سر جنگی آن تشکیل می‌دهد. که این عامل سبب می شود قدرت تخریبی آن بسیار بیشتر از نمونه های مشهوری چون "کوثر" و "ظفر" باشد.

 

کروز دریایی نصر یکی از مولفه‌های مهم توان بازدارندگی ایران

 

رسانه های غربی که در گزارش هایشان به پیشرفت خیره کننده دفاعی ایران اذعان دارند، پس از انتشار اخبار مرتبط با موشک کروز دریایی "نصر" سعی کردند با استناد به شباهت ظاهری این محصول به سی_704 چین، آن را محصولی وارداتی از چین جلوه دهند؛ در حالی که نصر به‌ صورت کاملا بومی طراحی و ساخته شده و در نیروهای دریایی ارتش و سپاه به‌صورت، زمین‌پایه، دریاپایه و هواپایه عملیاتی است، در حالیکه این منابع خبری غربی از این می گویند که موشک های نصر برای تخریب شناورهای 1500 تنی کاربرد دارد، اما  منابع رسمی ایران در مراسم افتتاح خط تولید این موشک، انهدام شناورهای تا 3 هزار تن را در دایره توانمندی نصر اعلام کردند.

 

کروز دریایی نصر یکی از مولفه‌های مهم توان بازدارندگی ایران

 

موشک هوشمند و کروز نصر با قرار گرفتن در لایه‌های دفاع ساحلی مکمل خوبی برای پدافند ساحلی در کنار سامانه‌های توپخانه‌ای است؛ که قابلیت انهدام شناورهای نفوذکننده به آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی را داراست؛ این کروز ضدکشتی با سرعتی معادل 270 تا 300 متر بر ثانیه به‌سمت هدف خود در ارتفاع پایین حرکت می‌کند.

 

تخریب شناورهای 3 هزار تنی با موشک کروز

 

در پایان باید گفت که کروز دریایی "نصر" به طور قطع یکی از مولفه‌های مهم توان بازدارندگی ایران در دریا محسوب می‌شود؛ "نصر" به همراه موشک‌های کروز دریایی فجر، کوثر، نور و قادر، بخش اعظم توان ضد کشتی ایران را تشکیل می دهند و خوف و دلهره در دل دشمنانمان پدید می آورند.