محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب و در پنجمین مقصد سفر آسیایی و اقیانوسیه‌اش از تایلند راهی نیوزیلند شد تا با مقامات این کشور در خصوص مناسبات دوجانبه به گفت‌وگو بپردازد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که در ادامه سفر آسیایی‌اش پس از کشورهای اندونزی، سنگاپور و برونئی چهارشنبه شب گذشته وارد بانکوک پایتخت تایلند شد و پنج‌شنبه ضمن شرکت در چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در حاشیه این نشست با سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف همچنین با دبیرکل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی دیدار و عصر نیز با همتای تایلندی خود در محل وزارت خارجه این کشور دیدار و در خصوص راه‌های گسترش مناسبات به رایزنی پرداخت.

ظریف شام را هم مهمان همتای تایلندی خود بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران جمعه پیش از ظهر نیز با نخست وزیر تایلند دیدار و پس از آن در ضیافت ناهار خانم شمشاد اختر معاون دبیرکل و دبیر اجرایی اسکاپ شرکت کرد.

وزیر خارجه بعدازظهر جمعه نیز در جمع دیپلمات‌ها و صاحبنظران تایلندی سخنرانی کرد.

ظریف بعد از نیوزیلند نیز در آخرین مقصد سفر آسیایی و اقیانوسیه‌اش راهی استرالیا می‌شود.

موری مک کالی وزیر خارجه نیوزیلند اول تیر ماه سال 1393 به تهران سفر و با ظریف دیدار کرد.

وی در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود گفت: افق روابط ما ترسیم روابط اقتصادی و افزایش حجم تبادلات اقتصادی است و اگر مذاکرات هسته‌ای با موفقیت به پایان برسد این فرصت برای ما فراهم می‌شود که بتوانیم روابط اقتصادی خود را که الان تحت تاثیر رژیم تحریم‌ها است، افزایش دهیم.

مک کالی با بیان اینکه نیوزیلند کشوری کوچک است و فاصله زیادی به لحاظ بعد مسافت با ایران دارد، خاطرنشان کرد: می‌توانیم در زمینه کشاورزی حجم مبادلات را افزایش دهیم و اگر مذاکرات ایران و 1+5 به نتیجه برسد امیدواریم که قادر باشیم در آینده فرصت‌ها در راستای گسترش روابط را مورد بررسی قرار دهیم.