آقای روحانی پاسخ رأی 72 درصدی مردم کردستان را نداد

محسن بیگلری شامگاه دوشنبه در نخستین فستیوال بهار کتاب کردستان که به همت اداره کل کتابخانه های عمومی کردستان در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار داشت: ما نمایندگان استان کردستان باید از خود بپرسیم که در عرصه فرهنگ و هنر چه قدم‌هایی برای استان کردستان برداشته‌ایم و چه نمره‌ای در این زمینه کسب کرده‌ایم.

وی افزود: من به عنوان یکی از نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی اعتراف می‌کنم که اقدامات ما در زمینه فرهنگ و هنر راضی‌کننده نیست و جای کار بیشتری وجود دارد.

نماینده مردم بانه و سقز در مجلس شورای اسلامی اظهار اشت: اقداماتی که در این زمینه انجام گرفته است در خور شأن و شایسته نخبگان استان کردستان نیست و معتقدم که نخبگان فرهنگی و هنری این استان مظلوم واقع شده‌اند.

بیگلری اظهار داشت: در جاهای دیگر ایران تنها دغدغه نویسندگان بحث نوشتن است اما در استان کردستان دغدغه اصلی نویسندگان بحث چاپ و هزینه‌های آن است.

بیگلری تصریح کرد: در خصوص فرهنگ و هنر استان کردستان نمایندگان استان قدم‌های خوبی برداشته‌اند اما با این وجود هم شرمنده تمامی نویسندگان استان هستیم.

وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان در اردیبهشت ماه سال 88 افزود: رهبر انقلاب در این سفر مدال افتخار فرهنگی را به استان کردستان اعطا کردند و این جای خوشحالی دارد که اولین شخص مملکت درباره کردستان چنین نظری دارند.

متولیان فرهنگ در کردستان عملکرد مثبتی ندارند

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس عنوان کرد: با توجه به فرمایشات رهبری در خصوص فرهنگی بودن کردستان، انتظار داشتیم بعد از سفر ایشان به کردستان در زمینه فرهنگ اتفاقات مهمی روی بدهد اما متاسفانه دستگاه‌های متولی فرهنگ در استان کردستان آنچنان شاید و باید عملکرد مثبتی نداشته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: این انتظار در حالی است که ما در نیازهای اولیه نویسندگی و کارهای فرهنگی که چاپ است مانده‌ایم و این مایه تأسف است.

بیگلری با بیان اینکه مسئولان عالی‌رتبه فرهنگی دولت به شعارهای خود در خصوص استان کردستان عمل نکرده‌اند، ابراز داشت: بسیاری از شهرستان‌های استان کردستان سینما، سالن همایش و سالن‌های فرهنگی و هنری ندارند.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های ما در مجلس هم برای کرد اهل تسنن و هم کرد اهل تشیع است، ابراز داشت: اما انتظار داشتیم حاکمیت به حوزه فرهنگ و هنر در استان کردستان توجه بیشتری می‌کرد و افراد بومی و از مذهب اهل تسنن نیز در دستگاه‌های فرهنگی استان می‌توانستند ایفای نقش و مدیریت کنند و سهم بیشتری از حاکمیت داشته باشیم.

نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از آقای روحانی برای برخی اقداماتی که در خصوص تدریس زبان کردی در دانشگاه کردستان داشته است تشکر می‌کنم اما به عنوان یکی از نمایندگان مردم کردستان در مجلس از دولت ایشان انتظار دارم که حداقل در دستگاه‌های متولی فرهنگ چند نفر بومی کردستان و اهل تسنن وجود داشته باشد.

وی گفت: البته مردم کردستان مردمانی قدرشناس و مهمان‌نواز هستند و نیمه پر لیوان را هم می‌بینند اما واقعیت امر این است که آقای روحانی به وعده‌هایی که به مردم کردستان داد، عمل نکرده است و ما در این خصوص گله‌مند هستیم.

تمامی شعارهای دولت در حد شعار باقی ماند

بیگلری خاطر نشان کرد: سهم مدیران بومی نه تنها در دستگاه‌های دولتی کشور، بلکه در کردستان هم ناچیز است و آقای روحانی پاسخ قابل توجه به رأی 72 درصدی مردم کردستان به وی را نداده است.

نماینده سقز و بانه در مجلس افزود: مردم به شعارهای آقای روحانی رأی دادند و انتظار دارند که دولت تدبیر و امید شعارهایش را عملی کند. مردم کردستان انتظار داشتند دولت تدبیر و امید حداقل یک وزیر یا معاون وزیر کرد داشته باشد اما متأسفانه تمامی شعارهای آقای روحانی در حد شعار باقی ماند.

وی با بیان اینکه مردم کردستان حق داشتند که یک وزیر کرد در دولت آقای روحانی داشته باشند، افزود: در این مدت باقیمانده از دولت آقای روحانی، انتظار داریم که شعارهای خود نسبت به استان کردستان را عملی کند وگرنه مردم این استان در انتخابات آینده ریاست جمهوری به وی اعتماد نخواهند کرد.

انتظارات مردم کردستان از دولت را پیگیری خواهم کرد

وی ابراز داشت: من این انتظارات مردم کردستان را نیز در تریبون مجلس عنوان کرده‌ام و در آینده نیز مصرانه آنها را پیگیری خواهم کرد.

نماینده سقز و بانه در مجلس گفت: از تمامی مدیران شهرداری‌های استان کردستان که با نویسندگان و مولفان این استان همکاری دارند و از آنان حمایت می‌کنند قدردانی می‌کنم اما باید این همکاری‌ها افزایش یابد تا به حد اعلای خود برسد.

وی اذعان داشت: دستگاه‌های متولی نیز باید با شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و استانداری در خصوص تامین اعتبار تعامل لازم را داشته باشند تا بتوانند سهم خود را از آنان بگیرند.

بیگلری اظهار داشت: البته من کم‌کاری‌های نمایندگان مجلس را در خصوص فرهنگ و هنر انکار نمی‌کنم اما از نخبگان فرهنگی و هنری نیز انتقاد دارم که آنچنان شاید و باید نتوانسته‌اند مردم را به کتابخوانی تشویق کنند.

وی تصریح کرد: تعداد کتاب‌خوانان در جامعه امروز ما کم شده و جوانان ما رغبتی برای کتاب خواندن ندارند و با مشاهیر و بزرگان فرهنگی و ادبی دیار خود آشنا نیستند.

بیگلری گفت: دلیل عمده این آسیب‌ها کم‌کاری‌ها و ضعف عملکردی اساتید دانشگاه، معلمان و متولیان فرهنگی است.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند که کردها در هر جای دنیا که باشند ایرانی هستند و دارای فرهنگ و تمدن غنی هستند اما متأسفانه باید گفت نخبگان فرهنگی استان کردستان آنچنان شاید و باید وارد این عرصه نشده‌اند.

نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دانشگاه اختصاصی فرهنگ و هنر داشته باشیم ولی مخاطب نداشته باشد، هیچ ارزشی ندارد.

بیگلری تصریح کرد: مسئولیت نمایندگانی که مردم به آنها اعتماد کرده‌اند و رأی داده‌اند بسیار خطیر است و من از نخبگان انتظار دارم که ما را تنها نگذارند و از ما انتقاد کنند و پیشنهاد و راهکار هم برای توسعه استان بدهند.

وی خاطر نشان کرد: هیچ کدام از نمایندگانی که به مجلس راه یافته‌اند معصوم نیستند و این نخبگان هستند که باید کمک حال آنها باشند.

مسئولان، مدیران بومی را تخریب می‌کنند

نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فضای تخریبی افراد بومی در کردستان بیداد می‌کند، افزود: بسیاری از افرادی که در کردستان زندگی می‌کنند و چه‌بسا شاید مسئول هم باشند ادعای روشنفکری دارند اما مدیران و افراد بومی را به ناحق و غیرواقعی تخریب می‌کنند و این مایه تاسف است.

بیگلری گفت: از نخبگان انتظار دارم که اتاق فکر نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی باشند و آنان را یاری کنند و تنها نگذارند.