آنچه در دانشگاه ملی استرالیا با حضور ظریف گذشت

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز سه‌شنبه در دانشکده موسیقی دانشگاه ملی استرالیا به ایراد سخنرانی پرداخت و به سوالات حاضران در این نشست که از دانشجویان و صاحبنظران و دیپلمات‌های خارجی مقیم استرالیا بودند، پاسخ داد.

وی درباره بحران سوریه و سوال یکی از حاضران درباره اینکه آیا ایران در حمایت از بشار اسد اشتباه بزرگی را مرتکب نشد؟ بر حل این بحران از طریق سیاسی تاکید کرد و گفت: سرنوشت اسد و آینده سیاسی سوریه توسط مردم سوریه تعیین می‌شود نه ما و نه دیگران.

وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش درباره بحران‌های منطقه عنوان کرد: کشت و کشتار در منطقه برای همه ما در جهان شرم آور است.

ظریف همچنین به تشریح روند مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی با اشاره به حضور مردم در انتخابات مجلس تصریح کرد: مردم ما این امکان را داشتند که حمایت خود را از نمایندگانشان نشان دهند.

ظریف به تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران اشاره کرد و افزود: این در حالی است که برای هیچ یک از کشورهای همسایه که حقوق بشر را نقض می‌کنند گزارشگری تعیین نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره مناسبات ایران و عربستان با بیان اینکه ایران و عربستان در یک منطقه جغرافیایی قرار دارند و با ذکر این نکته که عربستان نمی‌خواست ایران نقش مثبتی در منطقه ایفا کند، اظهار داشت: عربستان باید درک کند که ایران یک واقعیت است.