فرقی بین عارف و لاریجانی نیست

حسن یونسی فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ریاست مجلس دهم، اظهار داشت: در مورد موضوع ریاست مجلس دهم باید منتظر باشیم و ببینیم که ترکیب نمایندگان مجلس دهم با توجه به دور دوم انتخابات به چه صورت خواهد شد و در این زمینه ترکیب نمایندگان تعیین‌کننده و تأثیرگذار است. باید دید که با توجه به کرسی‌هایی که باقی مانده، اکثریت دست اصول‌گرایان، اصلاح‌طلبان یا حامیان دولت خواهد بود یا خیر.

وی ادامه داد: به نظر بنده اکثریت مجلس در این دوره انتخابات مجلس دهم دست اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان حامی دولت خواهد بود، بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که گزینه ریاست مجلس آقایان عارف و لاریجانی خواهند بود و یکی از این دو نفر انتخاب خواهند شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: هدف و استراتژی اصلی اصلاح‌طلبان در این دوره انتخابات مجلس این بود که اکثریت مجلس را جریان حامیان دولت به دست گیرند؛ حامیان دولت نیز یعنی همراهان دولت نه اینکه مجلس دولتی و مجلسی که تابع دولت باشد، بلکه مجلسی که همراهی بیشتری با دولت نسبت به مجلس نهم داشته باشد؛ به نظر بنده با این استراتژی و هدف تفاوتی در اینکه آقای عارف یا لاریجانی رئیس مجلس شود، نخواهد داشت و هر کدام رئیس شوند این هدف را به دست خواهند آورد و تأمین خواهد شد و هر کدام از این دو نفر رئیس مجلس شوند مجلس را به گونه‌ای اداره خواهند کرد که مجلس دهم همراهی و همگامی با دولت را داشته باشد.

یونسی با بیان اینکه بنده از اینکه چه کسی ریاست مجلس را برعهده گیرد یا اینکه می‌گویند در این زمینه توافقی صورت گرفته، اطلاعی ندارم و چیزی نشنیده‌ام، گفت: تصور نمی‌کنم هنوز گفت‌گوهایی در سطح عالی و جدی در این خصوص صورت گرفته باشد؛ برای اینکه منتظر هستند که باقیمانده کرسی‌های مجلس تعیین تلکیف شود و در این مورد احتمالاً مذاکرات جدی‌تری حاصل می‌شود و باید فراکسیون‌ها مشخص و جلسات تشکیل شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون یک سوم منتخبان مجلس را مستقلین تشکیل می‌دهند، یادآور شد: برای نخستین بار است که این تعداد زیاد مستقلین به مجلس راه پیدا کرده‌اند و این تعداد یک سوم، تأثیرگذار هستند و این موضوع مهم است که تمایل مستقلین به کدام جریان است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: طبیعتاً اگر اصول‌گرایان مجلس وزنه بیشتری داشته باشند، احتمال اینکه آقای لاریجانی شانس بیشتری برای ریاست داشته باشد، بیشتر می‌شود، چرا که اصول‌گرایان میانه‌رو تمایل بیشتری به ریاست آقای لاریجانی دارند و اگر اصلاح‌طلبان تعداد بیشتری کرسی در دور دوم انتخابات را به دست گیرند شانس آقای عارف بیشتر خواهد شد.

یونسی در پاسخ به این پرسش که آیا شنیده‌اید که آقای عارف پذیرفته‌اند نایب رئیس مجلس شوند، گفت: من نشنیده‌ایم و فکر نمی‌کنم چنین چیزی تا به حال شده باشد. اگر آقای لاریجانی نایب رئیسی را بپذیرد اشکالی ندارد و چیزی از جایگاه آقای لاریجانی کم نمی‌شود و اگر آقای عارف هم نایب رئیسی را بپذیرد و طی توافقی بخواهد اداره مجلس را برعهده گیرد، هیچ کدام از شأن و جایگاه‌شان کم نمی‌شود.

وی ادامه داد: نقش آقای ابوترابی‌فرد به عنوان نایب رئیس مجلس کمتر از آقای لاریجانی در این دوره مجلس نبود و خیلی اوقات نقش مهمتر و مؤثرتری داشت و خیلی جاها حتی مجلس را بهتر اداره کرد؛ لذا نایب رئیسی مجلس جایگاه مهمی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: مثلاً اگر آقای عارف یا لاریجانی نایب رئیسی مجلس را قبول کنند، از جایگاه و شأن آنها کم نمی‌شود و من نشنیده‌ام که در این خصوص توافقی صورت گرفته باشد. اصولاً اصلاح‌طلبان براساس هدف و استراتژی که داشتند، فکر نمی‌کنم خیلی به دنبال این موضوعات باشند؛ برای اینکه آقای لاریجانی اگر رئیس مجلس شود، قطعاً اصلاح‌طلبان می‌توانند برنامه‌ها و طرح‌های خود را پیش ببرند و به نظرم تا اندازه زیادی اصلاح‌طلبان به اهداف خود در انتخابات رسیده‌اند.

یونسی تصریح کرد: تصور نمی‌کنم که موضوع ریاست مجلس دهم چندان موضوع مهم و استراتژیکی برای اصلاح‌طلبان باشد.