عبور هاشمی و روحانی از لاریجانی در پسا‌برجام

روزنامه‌های زنجیره‌ای شرق و آفتاب یزد در موضعی عجیب از توافق هاشمی و روحانی برای ریاست عارف در مجلس دهم خبر داده‌اند که نوعی قیم مآبی را تداعی می‌کند. در مقابل برخی خبرها از بیشتر بودن رای‌های لاریجانی در مجلس در مقایسه با عارف حکایت می‌کند.

اما علی صوفی یکی از اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، در گفت‌وگویی اعلام کرد که «توافق برای ریاست مجلس دهم بین سران اصلاحات، آقایان هاشمی، روحانی و رئیس دولت اصلاحات صورت گرفته و توافق این بوده و هست که ریاست کرسی مجلس آینده از آن عارف باشد.»

صوفی می‌افزاید: شنیده‌ام که در این باره آقای هاشمی با آقای روحانی صحبت کرده‌اند و موافقت ایشان هم اعلام شده است.

در حالی که 200 منتخب مجلس دهم به ملاقات لاریجانی رفتند، صوفی مدعی شده 90 درصد منتخبان مجلس اصلاح‌طلبند! این در حالی است که اصلاح‌طلبان اذعان دارند باید برای به دست آوردن نیمی از آرای نمایندگان، 50 کرسی دیگر را به دست آورند.

به گفته صوفی و حکیمی‌پور بر اساس میثاق‌نامه‌ای که نامزدها امضا کرده‌اند، اصلاح‌طلبان و نامزدهای عضو لیست ائتلاف امید برای ریاست مجلس از محمدرضا عارف حمایت خواهند کرد.

تاجرنیا عضو حزب‌ اتحاد ملت هم به مهر گفت: لاریجانی در دوره نهم مجلس کمک شایانی به مجلس و تصویب برجام کرد اما واقعیت این است که وقتی بافت و چهره مجلس عوض شده است، مردم هم انتظار دارند در مدیریت مجلس نیز تغییراتی ایجاد شود. لاریجانی دو دوره در مجلس، سمت ریاست پارلمان را عهده‌دار بوده است و در دوره دهم انتخابات مجلس نیز با کمک اصلاح‌طلبان در قم رای آورد. اگر اصلاح طلبان در قم به لاریجانی کمک نمی‌کردند، وی موفق به رای‌آوری نمی‌شد؛ بنابراین خوب است که لاریجانی فرصت ریاست مجلس را برای عارف فراهم کند، کما اینکه عارف در انتخابات ریاست جمهوری شرایط بسیار مهمی را برای کشور فراهم کرد.

حسین مرعشی سخنگوی سیاست‌باز کارگزاران هم که تا چندی پیش مدعی حمایت از لاریجانی بود، در مصاحبه با روزنامه هفت صبح اظهار داشت: محمدرضا عارف سرلیست لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان بوده است و به همین دلیل و با توجه به استقبال مردم از او، عارف مورد حمایت تمامی طیف‌های اصلاح‌طلبی برای ریاست مجلس است. ما برای علی لاریجانی هم احترام بسیار زیادی قائل هستیم اما همه توجهات ما به سمت عارف است. اما این موضوعی نیست که احزاب و شخصیت‌های اصلاح طلب از بیرون از مجلس درباره آن تصمیم‌گیری کنند. در فراکسیون امید که اصلاح‌طلبان و حامیان دولت آن را تشکیل خواهند داد این مسائل مورد بحث قرار خواهد گرفت.»