آمریکا پولمان را که پس نداد هیچ باید سر کیسه را هم شُل کنیم!

گروه سیاسی-همزمان که رئیس جمهور محترم انتقاد از برجام را "کفران نعمت" نام نهاد و انتقادات رئیس کل بانک مرکزی هم در میان هیاهوی هواداران دولت گم شد جان کری عنوان کرد ایرانی ها تنها 50 میلیارد دلار پول بلوکه شده دست آمریکا دارند و از این میزان هم تاکنون توانسته اند به 3 میلیارد دلار آن دست پیدا کنند. اما نکته دردناک تر این است که سیستم قضایی آمریکا دست به کار شده تا همان پول گرو کشیده شده را هم از جیب ملت ایران بدزدد و به اتباع امریکایی بدهد.

به گزارش افکارنیوز، بی بی سی اعلام کرد:دیوان عالی آمریکا تایید کرده است که دادگاه‌های آمریکا می‌توانند در رسیدگی به دادخواهی قربانیان جرایم تروریستی، از دارایی‌‌های بلوکه‌شده ایران برای پرداخت غرامت استفاده کنند.

بنا بر این گزارش دیوان عالی آمریکا دعوای طرح شده از طرف بانک مرکزی ایران را رد کرده و خانواده قربانیان حوادثی که آمریکا می‌گوید ایران در آنها نقش داشته نزدیک به دو میلیارد دلار غرامت می‌گیرند.

بی بی سی گفته است این حکم به شکایت گروهی از بستگان ٢۴۱ تفنگدار آمریکایی که سال ١٩٨٣ در انفجار مقرشان در بیروت کشته شدند برمی‌گردد.

مسئله جالب توجه آنجا است که برخی از تحلیلگران خوشبین به نتیجه برجام پیش از این پیش بینی کرده بودند در نتیجه امضای توافق هسته ای واشنگتن نقش منطقه ای ایران را به رسمیت شناخته و این موضوع عربستان سعودی را منزوی تر خواهد کرد.

این در حالی است که در ادعایی مشابه با آنچه دیوان عالی آمریکا حکم علیه ایران داده اوباما تهدید کرده بود در صورتی که کنگره طرح پرداخت غرامت به بازماندگان حوادث یازده سپتامبر از اموال سعودی را تصویب کند این مصوبه را وتو خواهد کرد.

در حملات یازده سپتامبر سال 2001 بیشتر مهاجمان از اتباع سعودی بودند و شماری از نمایندگان کنگره آمریکا نیز معتقدند برخی سیاستمداران سعودی به آنان کمک کرده اند.

روز گذشته همچنین اعلام شد در نتیجه سفر اوباما به عربستان ۶ کشور عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا و به توافق رسیده اند که در یک همکاری مشترک از جلوی کشتی های حامل سلاح و تسلیحات نظامی ایران به یمن را بگیرند.

 اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس بار دیگر بر حمایت آمریکا از کشورهای عضو این شورا تاکید کرده و گفته است که حفظ امنیت کشورهای منطقه در برابر اقدامات ایران برای آمریکا اهمیت دارد.