کشورهای اسلامی برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند/ایران و مالزی برای حل مشکلات جهان اسلام متحد شوند

حجت الاسلام حسن روحانی عصر سه شنبه و در دیدار «عنیفه امان» و هیات همراه وی، با اشاره به اشتراکات دینی و نزدیکی دیدگاه های دو ملت و دولت، اظهارداشت: ما همواره از استحکام و توسعه همکاری های اقتصادی، علمی و فرهنگی و تسهیل رفت و آمد مردم دو کشور استقبال می‌کنیم.

رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد که با تشکیل کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و مالزی و متناسب با ظرفیتهای دو کشور، تحرکی جدی در همکاری های مشترک تهران - کوالالامپور ایجاد شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه راه همه مسلمانان یکی، و راهی است که قران کریم و سنت پیامبر عظیم‌الشان اسلام (ص) ترسیم کرده اند، گفت: جهان اسلام امروز با معضلات گسترده ای مواجه است و باید کشورهای بزرگ و اثرگذار مسلمان، با همدلی و همراهی یکدیگر، نقش دینی و انسانی خود را برای پایان دادن به خصومت ها، کاستن از این معضلات و ایجاد صلح و ثبات در جهان اسلام ایفا کنند.

رییس جمهوری اظهارداشت: متاسفانه امروز برخی از گروه های تروریستی که هیچ نسبتی با اسلام واقعی ندارند، جنایات خود را به نام اسلام و جهاد انجام می دهند و کشورهای اسلامی باید برای مبارزه با این تروریسم متحد شوند.

وزیر خارجه مالزی نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه کوالالامپور مصمم به گسترش همکاری ها در همه حوزه ها با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در فرصت پس از تحریم ها، باید همکاری در همه حوزه های علمی، توریسم و اقتصادی، همسو با توانمندی ها و امکانات گسترده ایران و مالزی ارتقا یابد.

«عنیفه امان» با بیان اینکه بسیار غم انگیز و تاسف بار است که برخی اقدامات تروریستی خود را با نام دین اسلام که دین رحمت و صلح است، توجیه می کنند، گفت: برای حل مشکلات جهان اسلام باید همه مسلمانان متحد شوند و ایران و مالزی می توانند در این زمینه همکاری کنند.

وی افزود: مشکلات جهان باید از طریق تعامل و نه نظامی گری و توسط خود مسلمانان حل و فصل شود.

وزیر خارجه مالزی در این دیدار همچنین از سوی نخست وزیر این کشور از دکتر روحانی برای دیدار رسمی از کوالالامپور دعوت کرد.