صالحی: ما می‌توانیم تبدیل به مدلی برای توسعه جهان شویم

 علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم تقدیر از دانش‌آموختگان برتر دانشگاه صنعتی شریف گفت: اوایل سال‌های 60 که مسئولیت این دانشگاه را بر عهده داشتم فارغ‌التحصیل دکتری نداشتیم و تعداد فارغ‌التحصیلان مقاطع دیگر نیز کم بود ولی حالا به خود می‌بالیم که این تعداد فارغ‌التحصیل در مقاطع مختلف داریم.

وی افزود: همواره مسئولان دانشگاه شریف و اساتید این دانشگاه اجازه ندادند به گونه‌ای عمل شود که این میراث گرانبها با کندی در عمل مواجه شود و این دانشگاه همواره شریف بوده و حتی پیش از انقلاب نیز مسئولیت این دانشگاه بر عهده شخصیت‌های خدوم بود و ما افتخار می‌کنیم که اولین بانوی برنده جایزه ریاضی در سطح نوبل، فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف است.

صالحی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاه شریف در سطح مدیریتی بزرگترین مراکز علمی جهان قرار دارند، اظهار داشت: در حال حاضر تحصیل در یک دانشگاه معتبر دنیا برای کسب مدرک دکتری سالانه 100 هزار دلار هزینه دارد که در طول سال‌های دانش‌آموختگی به 500 هزار دلار می‌رسد، بنابراین دانشگاه شریف رقم زیادی از نظر اقتصادی به این مملکت کمک می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: هر ملتی باید به دنبال تقویت ظرفیت استراتژیک خود باشد، اگر ملتی بخواهد از یک حیات طیبه برخوردار شود و در مدار سیاسی هیچ ابرقدرتی نباشد حتماً باید به ظرفیت‌های بالای استراتژیک دست یابد ولی در یکی دو قرن اخیر اتفاقات ناگواری از جمله عهدنامه ترکمانچای در این کشور رخ داد که ما عقب افتادیم.

وی اضافه کرد: البته در زمان مشروطه یک بیدار باش اعلام شد و 100 سال طول کشید تا این بیدار باش در انقلاب اسلامی تجلی یابد و ما بتوانیم قدرت استراتژیک خود را پس بگیریم.

صالحی ادامه داد: حالا دغدغه صنعت و تکنولوژی داخلی نداریم ولی چرا ایران تا این حد ناجوانمردانه تحت فشار قرار می‌گیرد؟ زیرا این ملت نشان داده است که می‌تواند بر پهنه گیتی حکومت کند و امپراطوری ملت ایران بزرگترین امپراطوری تاریخ دنیا است.

وی اظهار داشت: ما ابن‌سیناها، رازی‌ها و خواجه‌نصیرها داشته‌ایم و می‌توانیم دوباره تاریخ زرین خود را احیا کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود:‌ ما می‌توانیم تبدیل به مدلی برای توسعه جهان شویم و این مسئله برای دشمن خطرناک است، اگر ایران نشان دهد که با تمام محدودیت‌ها می‌تواند روی پای خود بایستد و تحریم‌ها را تحمل کند و باز در عرصه تعاملات بین‌المللی بدرخشد به یک مدل تبدیل می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: ما در شرایطی هستیم که روی سکوی پرتاب قرار داریم و در 2-3 دهه آینده این مملکت در جایگاهی قرار می‌گیرد که می‌توانیم به آن ببالیم، 37 سال از انقلاب می‌گذرد که این 37 سال در تاریخ ایران یک صفحه هم نیست ولی تلخی‌ها را چشیدیم که برای شیرینی‌های آینده آماده باشیم.