دنیای امروز، دنیای تخصص‌گرایی است

مهدی گلشنی، مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره وضعیت علوم انسانی غربی و مقایسه آن با علوم انسانی اسلامی گفت: جهان‌بینی مادی‌گرا به علم انسانی غربی منتج شده است. درست است که این نوع علوم انسانی به تکنولوژی انجامیده اما نباید از نیازها و دغدغه‌های بشری که در این مسیر نادیده انگاشته شده، غفلت کنیم.

وی گفت: انسان علاوه بر نیازهای مادی، دارای نیازهای دیگری هم هست که باید آنها هم تأمین شود، بنابراین انسان نیمی مادی و نیمی روحانی و معنوی است، اینطور نیست که نیازهای انسانی تنها به خواب و خوراک و مسائل مادی خلاصه شود، همه این موارد تنها یک سوم یا نیمی از نیازهای انسانی را تأمین می‌کند و در سایر موارد باید بتوانیم به ابعاد معنوی و روحی انسان توجه کنیم که این همان چیزی است که علوم انسانی را می‌سازد.

گلشنی با اشاره به اینکه تخصص گرایی در عرصه علوم انسانی کشور بسیار حائز اهمیت است، گفت:‌ متصدیان حوزه علوم انسانی نباید افراد فنی باشند همچنین  تخصص لازم را نیز در پست‌های مختلف باید داشته باشند.

این استاد فلسفه علم تأکید کرد: امروز دیگر اینطور نیست که هر کسی در یک رشته‌ای تحصیل کرد در همه حوزه‌ها بتواند نظر بدهد، دنیای امروز، دنیای تخصص‌گرایی است هر امر ریزی نیز نیاز به تخصص دارد کما اینکه در حوزه علوم فنی و تجربی نیز همینطور است.

وی همچنین اظهار داشت: یکی از مهمترین نقش‌های علوم انسانی در جامعه در حوزه فرهنگ‌سازی معنا پیدا می‌کند، فرهنگ هویت ملی ما را تشکیل می‌دهد بنابرانی جوانان بدون اطلاع از فرهنگ بومی دچار مشکل در جامعه می‌شوند. دانشگاه‌های ما باید به آموزش‌های مهم در این حوزه برای دانشجویان توجهکنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه هویت و فرهنگ عواملی هستند که در جوامع غربی سال ها بر روی آن کار شده و سرمایه گذاری خاصی بر روی جوانان صورت گرفته است، گفت: بسیاری از دانشجویان ما هستند که در حوزه‌های علوم تجربی و فنی در دنیا سرآمد شده‌اند اما به لحاظ هویتی مشکل دارند باید مقداری دروس علوم انسانی در سایر حوزه‌ها نیز گنجانده شود.