در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی مسعود میرکاظمی در نطق میان‌دستور گفت: مدتی از تصویب و اجرای برجام می‌گذرد و مردم شاهد اخبار متفاوتی هستند، ای کاش دولت به جای مصیبت گرفتن برای پرداخت یارانه به مردم، کمی هم به مصیبت‌های اجرای برجام توجه می‌کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: همان گوش‌های ناشنوا که منتقدان را تحقیر و به همکاری با رژیم صهیونیستی متهم می‌کردند، اما شاهدیم پیش‌بینی مقام معظم رهبری و نقد کارشناسی منتقدان درست بود و امرو آنچه نباید اتفاق می‌افتاد، رقم خورد.

وزیر اسبق نفت افزود: تعطیلی هسته‌ای از آب‌سنگین اراک تا جمع شدن سانتریفیوژها و از دست دادن امکان تحقیق و توسعه از یک سو و از طرف دیگر ذوق‌زدگی برخی از آقایان در تصویب برجام و عبور از خطوط قرمز و ضعیف نشان دادن جمهوری اسلامی ایران در مقابل تحریم‌ها برجامی را رقم زد که هیچ ضمانتی در آن وجود ندارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه به جای عذرخواهی از مردم، طلبکارانه از نتایج نامشهود و غیرواقعی برجام سخن می‌گویند که انسان را یاد آن داستان پادشاه و خیاط می‌اندازد که خیاط رِند با گرفتن پول کلان از پادشاه، لباس ندوخته را بر تن پادشاه کرد.

میرکاظمی تصریح کرد: به راستی چرا امروز عده‌ای برجامی را که نتیجه‌ای ندارد پرنتیجه نشان می‌دهند، این افراد در زمین خودی بازی می‌کنند یا دشمن! وابسته است یا فکر بسته؟ در هر صورت نفوذ است. تا کی می‌شود با گفتاردرمانی کار کشور را معطل و حل مشکل مردم را به تاخیر انداخت.

نماینده مردم تهران افزود: افرادی که در تایید عجولانه برجام دست و پا می‌زدند و می گفتند از تاخیر تصویب برجام روزانه میلیاردها دلار خسارت به کشور وارد می‌شود، امروز سکوت می‌کنند.

وی ادامه داد: کجاست آن رگ غیرت ملی، چرا هزینه‌های تاخیر پسابرجام را محاسبه نمی‌کنند؟ اینجاست که باید اعتراف کرد برای برخی خطوط قرمز نظام بعد از خط بنفش قرار دارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه مردم و نمایندگان حس کرده‌اند که برجام جز سرابی بیش نبوده است، گفت: حتی اعضای هیات دولت نیز به این موضوع اذعان دارند. آقای ظریف و عراقچی به نوعی و آقای سیف به نوعی دیگر. شما (روحانی) هم در جایی به این موضوع اشاره کرده‌اید و دستاوردهای برجام را هیچ دانسته‌اید.

نماینده تهران با بازخوانی بخش‌هایی از کتاب رئیس‌جمهور در مورد مذاکرات هسته‌ای، تصریح کرد: در کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای که خود نگارنده آن بوده‌اید، تأملی داشته باشید.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در آن زمان اعضای تیم مذاکره‌کننده را افرادی چون آقایان روانچی، خرازی، جهانگیری تشکیل می‌دادند که زیر نظر آقای ظریف به عنوان مسئول مذاکره‌کننده از طرف جنابعالی بودند. بعد از انجام تعهد ایران و تعلیق هسته‌ای، با بدقولی‌های اروپایی و آمریکایی‌ها روبرو شدید و نهایتا در سال ۸۴ طی نامه‌ای شما اجبارا شکست تعلیق را به البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع دادید.

وزیر اسبق نفت با اشاره به این نامه گفت: در آنجا قید کردید ایران به فوریت و به طور کامل تعهداتش را اجرا کرد. آغاز اجرای فوری پروتکل الحاقی، شروع اقدامات داوطلبانه، گشودن درها به سوی یکی از مداخله‌گرترین بازدیدها که حتی در آن زمان بازدید از پارچین هم اتفاق افتاد، اما متاسفانه در مقابل اگر نگوییم هیچ، ایران مابه‌ازای بسیار اندکی دریافت کرد و بارها اقدامات اعتمادساز خود را افزایش داد و هر بار با درخواست‌های بیشتر مواجه شد. در آن زمان حتی حاضر نشدند قول‌هایی را که دادند بررسی کنند.

وی تصریح کرد: تاریخ تکرار می‌شود، اما عده‌ای از آن عبرت نمی‌گیرند. شما خوب می‌دانید برجامتان در گردابی گرفتار شده است. اگر از برجام برگردید، نمی‌دانید جواب مردم را چه بدهید، زیرا شما مشکلات اقتصادی را به برجام گره زدید و به هشدارهای صاحبنظران توجه نکرده‌اید.

میرکاظمی گفت: از سوی دیگر تجربه شکستن تعلیق هسته‌ای در گذشته را دارید. این بار هم خوب می‌دانید اگر از برجام برگردید، باز هم تهدیدها شروع می‌شود.

وی اظهار داشت: لذا باید گفت آتش دشمنی‌ها را بی‌تدبیری محض حاصل از تعلیق داوطلبانه و بعد شکستن آن در اواخر دولت هشتم روشن کرد و با کمال بی انصافی به دولت قبل نسبت داده شد.

میرکاظمی افزود: در کتاب شما موارد زیادی در این زمینه قید شده که خواندن آن را به خصوص به جوانان توصیه می‌کنم.

وی تصریح کرد: به عبارتی امروز آمریکا به تعهداتش عمل نمی‌کند و شما هم ضمانتی در دست ندارید و فقط وزارت خارجه به نامه‌نگاری بسنده کرده است. گویا ابزار برنده‌ای است که در دست دارد.

وزیر اسبق نفت گفت: لذا چاره‌ای نیست جز اینکه عده‌ای بر پیکر عریان برجام لباسی فاخر تصور کنند و به فریب افکار عمومی بپردازند.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: برجام نه تنها هیچ منفعت قابل توجهی نداشته، بلکه حدود سه سال فعالان اقتصادی را معطل و رکود را تعمیق و مشکلات فراوان اقتصادی برای مردم به همراه داشته که از جمله آنها افزایش بیکاری و کاهش درآمد خانوار است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ نقدینگی به بیش از دو برابر افزایش یافت، در ۸ سال دولت سابق مجموعا ۴۷۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های جاری شد، اما در دولت شما تا نیمه سال جاری مجموع هزینه‌های جاری بالغ بر ۴۷۰ هزار میلیارد تومان است.

نماینده تهران با ابراز تعجب از اعلام برجام ۲ و ۳ گفت: تا کی برای بزک کردن آمریکا و برجام نافرجام اطلاعات اقتصادی کشور را پنهان می‌کنید؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ضروری است در حرف و عمل التزام به ولایت فقیه داشته باشید، اگر هم اعتقاد ندارید طبق اصول قانون اساسی ملزم به رعایت آن هستید. چرا خلاف قانون مقابله می‌کنید و در آخر هم حرفتان را می‌زنید. فکر می‌کنید مردم متوجه نمی‌شوند؟

وی تصریح کرد: حتما شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها به این رفتارهای دوگانه توجه خواهد کرد.

وزیر اسبق نفت اظهار داشت: به کارگیری وزرای چندهزار میلیاردی و با تفاخر با مردم و نمایندگان برخورد کردن، نشستن در ماشین شاسی‌بلند با روحیه انقلابی در مغایرت است.