رئیس‌ کل بانک مرکزی دستاورد برجام را «هیچ» می‌داند

سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم پایبندی آمریکایی‌ها به تعهداشان در موضوع برجام، اظهار داشت: مهمترین ادعایی که در جریان برجام مطرح می‌شد، بحث مسائل بانکی و اقتصادی بود.

وی افزود: دولتمردان پیش از توافق برجام اعلام می‌کردند بسیاری از مسائل بانکی و اقتصادی ما به برجام گره خورده است و برجام می‌تواند حل‌کننده این معضل و این مشکل باشد، ولی امروز شاهدیم بعد از گذشت چند ماه از اجرای برجام و اعطای مدال‌های رنگارنگ، متأسفانه هنوز حتی حداقل‌ها هم محقق نشده و نه تنها در مسائل بانکی و اقتصادی‌مان گشایشی ایجاد نشده است، بلکه وضعیت بدتر هم شده است.

هاشمی ادامه داد: آمریکایی‌ها نه تنها بعد از برجام پول‌های بلوکه‌شده ما را آزاد نکردند بلکه آنها را مصادره کرده و به غارت هم برده‌اند، بعد از برجام شاهد تهدیدات آمریکا هم بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه واقعاً خیلی خامی و ساده‌انگاری است که تصور کنیم آمریکا به دنبال حل مشکلات ماست، تصریح کرد: پیش از این برای بسیاری از سیاست‌مداران و مسئولان کشور خصوصاً مقام معظم رهبری عهدشکنی‌ها و عدم پایبندی‌های آمریکایی‌ها به تعهدات‌شان روشن بود، در بسیاری از موارد شرط گذاشتیم و قانون بود که باید کتباً و به صورت یکجا تحریم‌ها برداشته شوند اما امروز می‌بینیم نه مسائل بانکی و نه مسائل اقتصادی‌مان حل نشده و تحریم‌ها نیز لغو نشده‌اند؛ سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز چندی پیش در آمریکا دستاورد برجام برای ایران را «هیچ» عنوان کرده بود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها در موضوع برجام هر روز ما را بازی می‌دهند، تصریح کرد: دولت باید قاطعانه و خیلی محکم با این نوع بداخلاقی‌های آمریکایی‌ها برخورد کند، چرا ما نباید در این زمینه پیش‌دستی کنیم و به دنبال به تعلیق کشاندن برجام تا زمان اجرای تعهدات توسط طرف مقابل باشیم؟!

سیدمهدی هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید غیرمنفعلانه با موضوعات سیاست خارجی برخورد کند و ابتکار عمل را در دست گیرد، با حلوا حلوا کردن دهان کسی شیرین نمی‌شود، این انتظار را هم نه از نمایندگان مجلس و نه از مردم کشور داشته باشند که با برجام برجام گفتن شیرینی کاذبی به دهان کسی برسد، امیدوارم دولت در این زمینه با جدیت برخورد کند.