نشریه هندی: سفر نخست وزیر هند به ایران راهبردی است

در حالی که سفر «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به ایران که فردا (یکشنبه) شروع می‌شود دیداری با اهمیت و راهبردی تلقی می‌گردد، یک گروه پرنفوذ ضد ایرانی در آمریکا خواهان فشار هند برای تغییر رفتار ایران شده است.

روزنامه «فایننشل اکسپرس» در این زمینه نوشت: با توجه به اینکه نارندرا مودی تاکنون با کشور دیگری چندان روابط گرمی  نداشته و همچنین سفر او به ایران در پی لغو تحریم‌های ضد ایرانی صورت می‌گیرد، ملاقات از تهران حائز اهمیت است. گفته می‌شود که مودی در دیدار از تهران با «آیت‌الله خامنه‌ای» رهبر ایران نیز دیدار خواهد کرد.

این روزنامه نوشت: با توجه به حسن نیت ایران و هند نسبت به یکدیگر، تسویه 6.5 میلیارد دلار بدهی هند به ایران بابت فروش گاز دشوار نخواهد بود. از سوی دیگر هند نیز علاقه‌مند داشتن روابط تجاری بهتر با ایران است و در واقع این امر دلیل اصلی دیدار دو روزه مودی از ایران است.

 همچنین موضوع با اهمیت دیگر برای هند مشارکت این کشور در توسعه بندر چابهار است. دهلی‌نو آماده سرمایه‌گذاری هنگفت در آن‌ منطقه است و شاید در جریان دیدار مودی توافق قبلی در این زمینه قطعی ‌شود. از منظر هند، چابهار مکان دسترسی به کشورهای نفت خیز آسیای میانه است.

اما از سوی دیگر یک گروه ضد ایرانی پرنفوذ در آمریکا  موسوم به «یوانی» در آستانه سفر نخست وزیر هند به ایران با صدور بیانیه‌ای مدعی شد، مودی باید تمرکزش  بر فشار بر ایران جهت تغییر رفتار بی‌ثبات ساز و تحریک کننده این کشور باشد.

به نوشته ایندین اکسپرس، این گروه ضد ایرانی در بیانیه خود آورده است که نباید ایران فرصت‌های تجاری ارائه شود و خطرهای بی‌شماری در تجارت با ایران برای شرکت‌های هندی وجود دارد.

یوانی در بخش دیگر این بیانیه  آورده است: «رفتار غیر مسئولانه و جنگجویانه ایران کاملا در تضاد با عزم راسخ  و به موقع مودی در میان برداشتن تروریسم و فساد است.»