بازتاب سفر نخست وزیر هند به ایران در دیگر رسانه ها

وبسایت تایم در گزارشی نوشت: "نارندرامودی،" نخست وزیر هند در سفر دو روزه خود به ایران، 12 سند همکاری در بخشهای مختلف با تهران امضا کرد که می تواند در ایجاد یک مسیر اقتصادی و استراتژیک مهم در جهان راه گشا باشد. از جمله مهم ترین آنها می توان به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری هند در توسعه بندر چابهار ایران اشاره کرد.  این منطقه برای افغانستان و آسیای مرکزی اهمیت زیادی دارد. "اشرف غنی،" رئیس جمهور افغانستان نیز برای امضای توافق سه جانبه با ایران و هند به تهران سفر کرد. با امضای این توافق، تجارت کالا میان این سه کشور به سهولت انجام خواهد شد. در واقع هند بندر چابهار را برای واردات و صادرات کالا مسیر بهتری در مقایسه با پاکستان می داند.

یک کارشناس بخش سیاست خارجی در اندیشکده "بروکینگز ایندیا" گفت: اهمیت اصلی این پروژه ارتباط آشکار آن با اقتصاد و ثبات آینده افغانستان است. در نتیجه حضور اشرف غنی در تهران از اهمیت زیادی برخوردار است.

به نوشته تایم، این اولین بار است که پس از 15 سال نخست وزیر هند به ایران سفر می کند. تحریم های ایران در روابط ایران و هند خدشه ای جزئی وارد کرده بود؛ اما حالا با لغو تحریم ها، هردو کشور علاقه مند به تجارت هستند. هند یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت خام ایران است؛ اما به دلیل تحریم های آمریکا برای تسویه بدهی 6.5 میلیارد دلاری خود به ایران با مشکل روبرو شده است.

مودی و روحانی هر دو سعی دارند از آوردن نام پاکستان اجتناب کنند. به عنوان مثال، نارندرا مودی بارها در خصوص ایجاد اعتماد و نه سوءظن صحبت به میان آورده است و حسن روحانی نیز تأکید کرده توافق امروز علیه هیچ کشوری نیست. اما بسیاری معتقدند، این توافق نامه ها تلاشی علیه نفوذ روبه رشد چین در منطقه از راه پاکستان است.

در ادامه این گزارش آمده است: چابهار نزدیک مرز ایران و پاکستان و در حدود 60 مایلی بندر گوآدر پاکستان – که چینی ها در حال توسعه آن هستند -- قرار دارد. همچنین به نظر می رسد پروژه چابهار میان افغانستان و ایران، پاسخی به توافقنامه کریدور اقتصادی چین و پاکستان در سال گذشته باشد. 

کارشناس اندیشکده "بروکینگز ایندیا" در ادامه افزود: نگرانی های امنیتی و سرمایه گذاری چین در پروژه کریدور اقتصادی، باعث ضرورت انجام اقداماتی برای هند، ایران و افغانستان می شود. کریدور اقتصادی چین و پاکستان برای هند ایجاد یک مسیر جایگزین به منظور دسترسی آن به افغانستان و آسیای مرکزی، برای ایران، احداث زیرساختهای حمل و نقل و برای افغانستان دسترسی آن به اقیانوس هند را ضروری می کند.

از جمله همکاری های دیگر دهلی نو و تهران می توان به امضای توافقنامه ساخت کارخانه ذوب آلومینیوم در ایران و احداث یک خط آهن میان این دو کشور اشاره کرد. مقامات شرکت دولتی آلومینیوم سازی "نالکو" در هند توافق کردند احتمال ساخت یک کارخانه ذوب آلومینیوم را در ایران بررسی کنند. در صورت پیشرفت این پروژه، هند حتی آلومینیوم اکسید لازم برای این پروژه را فراهم خواهد کرد.