هشدار نسبت به احتمال تحریم سایبری علیه ایران

سردا غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نمایشگاه صنعت بومی سایبری با بیان اینکه شاهد تحولات تهدیدات علیه کشورمان هستیم، گفت: تهدیدات به لحاظ کمی و کیفی تغییر یافته‌اند.

وی افزود: باید به فضای سایبر نگاه هوشمندانه داشت و نباید آن را تهدید صرف و یا فرصت ایده‌آل بدانیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر دفاع سایبری هوشمندانه از سرمایه و اقتصاد کشور تصریح کرد: امروز نمی‌توانیم نیروهای مسلح را خارج از فضای سایبر تلقی کنیم، منتهی حوزه‌های جدیدی از رقابت و جنگ در ضمن آن شکل می‌گیرد که به کارگیری پهپادهای شناسایی و تهاجمی نمونه‌ای از جنگ سایبری است.

سردار جلالی ادامه داد: به عنوان مثال نطنز را که نگاه می‌کنیم سرمایه‌ای فیزیکی است که می‌توان به آن سرمایه تهدید سایبری انجام داد، لذا باید به دنبال توسعه سایبر محور در کشور باشیم، حتی برای طرح‌ریزی و تصمیم‌گیری و فرمان دادن ناگریر از استفاده از فضای سایبر هستیم.

وی با بیان اینکه دارایی‌های کشور رفته رفته به دارایی‌های سایبر تبدیل می‌شود، تصریح کرد: فضای سایبر حوزه‌های سیاسی و اجتماعی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در حوزه نظامی نیز برای مقابله با دشمنان باید در سطح ملی و لبه‌های دانش حرکت کنیم تا بتوانیم مقابله کنیم؛

اگر نتوانیم در این فضا به نتایج موفقیت‌آمیز برسیم همه حوزه‌های کشور تحت تاثیر قدرت‌ها قرار خواهد گرفت.

سردار جلالی تاکید کرد: باید در فضای سایبر انباشت قدرت کنیم. قدرت آینده قدرت سایبری است و باید به این فضا یک نگاه صنعتی داشته باشیم، اما متاسفانه نگاه محدودانه‌ای به توسعه شبکه ملی اطلاعات وجود دارد.

وی از احتمال تحریم سایبری علیه کشورمان خبر داد و گفت: ممکن است حوزه جدیدی از تحریم سایبری علیه کشور شکل بگیرد و این نیازمند پایش فضا و شرایط دشمن است و هوشیای بسیاری می‌طلبد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: زمانی به دولت سابق هشدار دادیم که ما در آستانه تحریم‌های نفتی هستیم، اما آنها گفتند دنیا نمی‌تواند خودش را از نفت ایران محروم کند، اما دیدیم که تحریم شدیم؛ امروز هم هشدار می‌دهیم به تحریم سایبری و باید وابستگی به آن در کشور به حداقل برسد و هوشیاری به خرج دهیم و اولین قدم نیز توسعه شبکه ملی اطلاعات و حذف بهانه‌جویی در این زمینه است. همچنین سامانه‌های خارجی را بدون ارزیابی و کنترل مورد استفاده قرار ندهیم.

وی تاکید کرد: در زیرساخت‌های حیاتی و اساسی کشور از سامانه‌های خارجی استفاده می‌شود که باید مورد پایش قرار گیرند و هرکس در این زمینه کوتاهی می‌کند باید مورد بازخواست قرار بگیرد.

سردار جلالی در پایان با اشاره  به مورد حمله قرار گرفتن سایبری برخی مراکز آمریکایی تاکید کرد: من تعجب می‌کنم که چرا امروز وزارت خارجه ما در برابر محاکمه کردن چند جوان ایرانی در آمریکا به بهانه حمله آنان به زیرساخت‌های سایبری آن کشور موضع‌گیری نمی‌کند و به دنبال اقامه دعوی در این زمینه نیست. ظاهرا هنوز برای دوستان ما در وزارت خارجه معنای فضای سایبری تعریف نشده و فکر می‌کنند این فضا یک مفهوم انتزاعی است تا یک مفهوم سرزمینی.