ظریف دیروز گفت آمریکایی‌ها باید بانک‌ها را برای همکاری با ایران تشویق کنند. اما همزمان با این اظهارنظر آقای برجام، خبر رسید آمریکایی‌ها یک ایرانی را به اتهام دور زدن تحریم‌های هواپیمایی ایران، آن هم طی سال‌های 2005 تا 2007 دستگیر کرده‌اند. پلیس ایالتی آمریکا یک شهروند ایرانی را اوایل هفته جاری به اتهام قاچاق قطعات هواپیما از آمریکا به ایران و نقض‌ تحریم‌های آمریکا در «کلرادو» دستگیر کرد.

کانال تلویزیونی «دنور» گزارش کرد مقامات فدرال، یک ایرانی به نام «منصور مقتدری‌زاده» را روز شنبه هفته جاری در «دنور» مرکز ایالت «کلرادو» به اتهام قاچاق کالا برای ایران دستگیر کرده‌اند. دادستان‌ها روز دوشنبه در یک کیفرخواست 39 فقره‌ای فدرال، مدعی شدند مقتدری‌زاده قطعات هواپیما و دیگر تجهیزات مورد استفاده صنعت هوانوردی را در بازه زمانی 2005 تا 2007 از آمریکا به ایران قاچاق و در واقع در آن زمان تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است.

دادستان‌های آمریکایی این کیفرخواست را در سال 2010 مطرح کرده‌اند. مقتدری‌زاده که یک شهروند ایرانی است، اخیراً برای دریافت روادید سفر به آمریکا به منظور مراسم فارغ‌التحصیلی یکی از اعضای خانواده‌اش در «دنور» درخواست داده بود. مقتدری‌زاده بعدازظهر پنجشنبه هفته گذشته وارد فرودگاه بین‌المللی «دنور» شد و به چندین نفری که منتظر ورود او بودند پیوست. طبق اسناد دادگاه، مقامات دولت فدرال روز شنبه مقتدری‌زاده را در کلرادو دستگیر کردند.

کیفرخواست مدعی است مقتدری‌زاده کالاهایی را در آمریکا از طرف مشتریانی «از جمله کاربران نظامی در ایران» تهیه کرده بود.کیفرخواست، مقتدری‌زاده را به قاچاق عقربه نشان‌دهنده مسیر هوایی، صفحات و میله‌های فلزی هواپیما، رنگ استتار، درزگیر، رزین و مواد شیمیایی و دیگر اقلام ساخت آمریکا برای استفاده در ایران متهم کرده است.  این کیفرخواست می‌گوید فرد مظنون و شرکت وی، اسناد حمل‌ونقل ساختگی برای برخی از این اقلام ایجاد کرده بودند. طبق این گزارش، مقتدری‌زاده قرار است روز 16 ژوئن (27 خردادماه) بار دیگر در دادگاه فدرال حاضر شود.

وکیل وی حاضر نشد درباره اتهاماتی که در جلسه اول دادگاه مقتدری‌زاده در بعدازظهر روز گذشته مطرح شد، حرفی بزند. خبر دستگیری این ایرانی در آمریکا دیروز در حالی منتشر شد که محمدجواد ظریف در اسلو بار دیگر از آمریکایی‌ها خواست موانع را از سر راه بانک‌های معتبر اروپایی برای از سرگیری تجارت با ایران بردارند.  وزیر امور خارجه دولت روحانی گفت: آمریکا باید اقدامات بیشتری را برای تشویق بانک‌ها با هدف همکاری با ایران پس از لغو تحریم‌ها انجام دهد.

او دیروز در یک کنفرانس خبری در نروژ تأکید کرد: آمریکا باید پس از لغو تحریم‌ها اقدامات بیشتری را برای تشویق بانک‌ها به همکاری با ایران انجام دهد.  وی در ادامه تصریح کرد: درباره بانک‌ها من معتقدم این مساله برای هر کسی مهم است که درک کند یک توافقنامه پایدار و باثبات خواهد بود اگر همه احساس کنند از این توافقنامه بهره‌مند می‌شوند. اجرای توافقنامه باید یک اجرای برد- برد باشد تا هر کسی احساس سود بردن از آن را داشته باشد. این اظهارات ظریف در شرایطی است که وی پیش از این دلیل عدم تمایل بانک‌های اروپایی برای تجارت با ایران را ترس آنها از سختگیری‌های آمریکایی‌ها دانسته بود.  ظریف از اصطلاح «مانع وحشت» برای تعبیر عدم تمایل بانک‌ها استفاده کرد.

سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در مسیر تجارت بانک‌های اروپایی با ایران به اذعان مقامات ایرانی، نقض صریح برجام است. با این وجود اما نه‌تنها در این حوزه بلکه در حوزه‌های دیگر نیز تغییری در رفتار آمریکایی‌ها نسبت به مقوله تحریم ایران مشاهده نمی‌شود. حتی اگر اتهام آمریکایی‌ها علیه ایرانی دستگیرشده که عضو حقیقی اتاق بازرگانی تهران هم هست، درست هم باشد اما این اتهام مربوط به 12 سال قبل است و اکنون به‌واسطه برجام، انتظار دولت روحانی ایجاد یک فضای مفاهمه میان طرفین است.

کما اینکه ایران برخی حسن‌نیت‌های غیربرجامی مانند آزادی برخی زندانیان آمریکایی و نیز آزاد کردن نظامیان متجاوز این کشور به آب‌های ایران را در راستای همین ماجرا انجام داد. با این حال اما آمریکایی‌ها به‌رغم برجام و رفع بهانه‌های هسته‌ای آنها نسبت به ایران، همچنان سختگیری‌های گذشته درباره تحریم‌ها علیه ایران را دنبال می‌کنند. البته این سختگیری‌ها در موضوع قراردادهای هواپیمایی ایران و فرانسه نیز اعمال می‌شود به گونه‌ای که اکنون قرارداد بزرگ هواپیماهای ایرباس میان ایران و فرانسه نیز در پیچ و تاب مانع‌تراشی‌های آمریکا قرار گرفته است!