ظریف وارد پاریس شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سومین سفر دوره‌ای خود به قاره سبز پس از اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) ساعتی قبل وارد پاریس شد.

ظریف در این سفر که به دعوت رسمی «ژان مارک آیرو» همتای فرانسوی‌اش انجام می‌شود، قرار است با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز دیدار کند.

وزیر خارجه کشورمان ضمن رایزنی با همتای فرانسوی، با رئیس‌جمهور فرانسه دیدار و درباره ابعاد مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد.

دیدار و گفت‌وگو با روسای پارلمان و سنای فرانسه و سخنرانی در مرکز تحقیقات بین‌الملل فرانسه نیز از دیگر برنامه‌های ظریف در مدت حضورش در پاریس است.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران عصر چهارشنبه نیز برای دیدار با مقامات هلندی به این کشور سفر خواهد کرد.

لوران فابیوس وزیر خارجه سابق فرانسه پس از توافق وین (برجام) هفتم مرداد 94 به تهران سفر و با ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران در قالب سفر دوجانبه وزرای خارجه پس از 17 سال انجام شد. البته ایران در سال 2003 میزبان «دومینیک دوویلپن» وزیر خارجه فرانسه بود که این سفر در چارچوب مذاکرات با سه کشور اروپایی انجام شد.

فابیوس در هفتم مرداد ماه در نشست خبری مشترک با ظریف عنوان کرد: از سرگیری روابط سیاسی و اقتصادی را با ایران دنبال می‌کنیم. فرانسه با وضعیت جدید به وجود آمده قصد این کار را دارد و اگر ایران مایل باشد ما حاضریم شرکت‌هایمان که در عالی‌ترین سطح در دنیا فعال هستند در ایران کار کنند.

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان هفتم بهمن ماه 1394 به پاریس سفر و با اولاند در کاخ الیزه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این سفر قراردادهایی به ارزش حدود 30 میلیارد یورو شامل توافق‌های همکاری با شرکت‌های پژوسیتروئن، ایرباس و توتال امضا شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی هفته پیش نیز در دومین سفر دوره‌ایش به نروژ و آلمان سفر کرد. لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی نیز مقصد اولین سفر دوره‌ای ظریف به قاره اروپا پس از اجرای برجام بود. البته وزیر خارجه کشورمان پس از اجرای برجام در بهمن ماه سال گذشته نیز سفری دو روزه به بلژیک داشت.

وزیر خارجه پس از اجرای برجام نیز سفری به جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه داشت و در این سفر با مقامات اندونزی، سنگاپور، برونئی، تایلند، نیوزیلند و استرالیا دیدار و راه‌های گسترش مناسبات پس از اجرای برجام را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد.