امت واحده اسلامی اجازه به فراموشی سپردن فلسطین را نمی‌دهد

آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت اظهار داشت: حضور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس دو مبنا دارد، یکی آنکه مردم خودشان هم در مصاحبه با خبرنگاران گفته‌اند که ما ظلم‌ستیزیم، ضد ظالمیم و این وصیت مولایمان علی (ع) است.

وی افزود: دومین مبنا این است که امت اسلام یک امت واحده است، سرزمینی از سرزمین های مسلمانان 67 سال پیش زیر سلطه اشغالگران قرار گرفت، ما یک امت واحده هستیم و نمی‌توانیم درد و آوارگی آنها را احساس نکنیم و نبینیم، حضور مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس به این معناست که هر چند از دست ما کار اجرایی ساخته نیست اما اجازه نمی‌دهیم فلسطین به فراموشی سپرده شود، فلسطین یک مسئله بین‌المللی اسلامی است. ما اجازه نمی‌دهیم فلسطین به مسئله عربی تبدیل شود.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مردم امروز با حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس به دنیای استکبار اعلام کردند که شما آمدید و داعش و تکفیری‌ها را ساختید تا مسئله فلسطین در حاشیه قرار گیرد ولی ما نخواهیم گذاشت آرمان فلسطین به حاشیه برود.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: سومین مبنای قرآنی حرکت مردم در روز جهانی قدس نفرت از استکبار است، نفرت استکبار در متن دین ما تعبیه شده است، البته نفرت از استکبار نه تنها در دین ما بلکه در همه ادیان الهی آمده است.

وی بر همین اساس یادآور شد: همه انبیاء بر این موضوع تأکید داشتند که بندگی خدا آری اما رهبری طاغوت هرگز؛ امروز به تعبیر مقام معظم رهبری آمریکا طاغوت اعظم است و اسرائیل این رژیم غاصب و صهیونیستی ولیده نامشروع این دولت جبار است بنابراین فریاد «مرگ بر اسرائیل» ملت در واقع در متن آن «مرگ بر آمریکا» دارد.

امام جمعه موقت تهران همچنین تأکید کرد: چهارمین مبنای این راهپیمایی باشکوه مردم در روز جهانی قدس دارای سه عنوان است، عنوان اول بغض فی‌الله است بدین معنا که مؤمن باید در راه خدا نسبت به دشمنان خدا نفرت داشته باشد، عنوان الغضب لله و در نهایت عنوان تبری از دشمنان دین خدا.

وی ادامه داد: عنوان پنجم این راهپیمایی باشکوه مردم در روز جهانی قدس بیعت با ولایت فقیه است، بنیانگذار اعلام روز جهانی قدس امام راحل بود که مقام معظم رهبری هم آن را تاکنون پاس داشتند و ان‌شاءالله امت ما به همراه این ولی آن را ادامه می دهد، رهبر انقلاب مردم را برای حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس فراخوان کرد و شما به فراخوان و دعوت ایشان لبیک گفته و در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت کردید، شما لبیک به نایب امام زمان (عج) گفته‌اید.

آیت‌الله خاتمی همچنین متذکر شد: این راهپیمایی مصداق امر جامع است، امر جامع امری است که حضور مسلمانان در آن ضرورت دارد.