با وجود ایران، در عراق جنگ سنی و شیعه شکل می‌گیرد!

فوربز در مطلبی نوشت: داعش ظاهراً در حال شکست است. بسیاری از غربی‌ها خود را برای جشن پیروزی و رفتن به خانه آماده می کنند. اما متاسفانه، خاورمیانه و در راس آن عراق، با شکست یا پیروزی داعش، به سمت بی‌ثباتی بیشتری در حال حرکت است و پای آمریکا احتمالاً در آینده بیش از پیش به منازعات فرقه‌ای این منطقه کشیده خواهد شد.

 

این وبسایت در ادامه نوشت: ناآرامی‌های موجود در بغداد گواهی بر این مدعاست. دولت حیدر عبادی – نخست وزیر عراق – از قدرت سیاسی و اجرایی لازم برخوردار نیست و چندی پیش به زحمت توانست معترضانی که وارد منطقه سبز بغداد شده بودند را از این منطقه امن بیرون کند. نوری مالکی که در زمان نخست وزیری او داعش توانست بخش قابل توجهی از عراق را تصرف کند نیز منتظر بازگشت به قدرت است.

 

تلاش عبادی برای آزادسازی فلوجه، که 2 سال پیش به اشغال داعش درآمد، به وضوح گویای نیاز او به اثبات موفقیت است. در حالیکه آمریکا خواستار تمرکز عملیات نیروهای عراقی بر روی موصل بود، عبادی فلوجه را به عنوان هدف اول خود انتخاب کرد؛ چراکه فلوجه به عنوان مرکز اختلافات فرقه‌ای در عراق از اهمیت بیشتری برای او برخوردار بود.

 

با این حال، به همان اندازه که شکست دولت عبادی برای بازپس گیری کامل فلوجه برای مردم عراق و شخص عبادی فاجعه‌بار خواهد بود، پیروزی در این عملیات نیز در دراز مدت به نفع عراق نخواهد بود. چراکه پیروزی عبادی در نبرد فلوجه تا مدتها چشم مردم عراق را به روی ضعف‌های آن خواهد بست.

 

در حال حاضر، جناحهایی که برای حمایت از علمیات فلوجه اختلافات کهنه خود را کنار گذاشته بودند، با حمله انتحاری روز یکشنبه داعش به یک مرکز خرید بزرگ در بغداد که بیش از 200 کشته بر جای گذاشت، بار دیگر منازعات سیاسی خود را آغاز کرده اند. دولت عبادی به دنبال حمله مرگبار اخیر داعش به بغداد طی چند روز گذشته به شدت از داخل و خارج تحت فشار قرار گرفته است و وزیر کشور آن نیز روز سه شنبه مجبور به استعفا شد. 

 

فوربز در ادامه نوشت: اما موضوع مهمتری که در این میان وجود دارد، چگونگی اداره کردن فلوجه پس از بازپس‌گیری آن از چنگ داعش است. کوچکترین اقدام نادرست در این رابطه ممکن است جمعیت سُنی این شهر را مجددا به آغوش داعش بازگرداند. 

 

در ادامه این مطلب ادعا شده است: «عراق دیگر یک کشور مستقل و یکپارچه نیست و اختلافات فرقه‌ای بین شیعه و سنی امروز بیش از هر زمان دیگری است. با وجود گذشت چندین سال از سرنگونی حزب حاکم بعث، هنوز بخش اعظمی از جمعیت سنی این کشور به نظام حکومتی جدید آن اعتماد ندارند. این بی‌اعتمادی باعث شده است که بسیاری از شهروندان مناطق آزادشده عراق پس از خروج داعش به این مناطق بازنگردند.»

 

نویسنده این مطلب در ادامه ادعاهایش نوشت: نیروهای نظامی و امنیتی عراق نیز پس از ظهور داعش دیگر از انسجام لازم برخوردار نیستند و دولت بغداد برای کنترل کشور چشم به بسیج مردمی و نیروهای شبه‌نظامی مختلفی دوخته است که عمدتا از جانب ایران حمایت می‌شوند. 

 

فوربز در ادامه مدعی شد: «اتکای دولت عبادی به نیروهای وفادار به تهران باعث می شود که دولت عراق همواره سیاست‌های خود را در راستای منافع ایران تعریف کند. ضمن اینکه بسیاری از این گروههای مردمی و شبه نظامی بدون تردید پس از آزادسازی عراق از چنگ داعش، همچنان به حیات خود در ساختار سیاسی – نظامی عراق ادامه خواهند داد و در شکل‌دهی به آینده این کشور تاثیرگذار خواهند بود. چنین چشم‌اندازی است که باعث نگرانی جمعیت سنی عراق شده است.»

 

فوربز در پایان مدعی شد: «بنابراین، عراق حتی در صورت شکست کامل داعش نیز به ثبات نخواهد رسید و هرگز به یک کشور دموکرات و طرفدار غرب که مدنظر واشینگتن است تبدیل نخواهد شد. بلکه در عوض، با نیروهایی که در حال حاضر تحت کنترل ایران قرار دارند، جنگ سنی و شیعه در این کشور پس از داعش به شکل دیگری ادامه خواهد یافت و شاید از بطن این نزاع فرقه‌ای پایان‌ناپذیر، گروه‌های افراطی دیگری به جای داعش متولد شوند.»