رویارویی‌های دریایی ایران و آمریکا 50 درصد افزایش یافته است

فاکس نیوز در گزارشی نوشت: با وجود توافق ‌هسته‌ای میان ایران و 1+5 و پرداخت 1.7 میلیارد دلاری اخیر دولت آمریکا به این کشور، رویارویی‌های خطرناک ناوگان دریایی ایران و آمریکا در خلیج فارس در 8 ماه اول 2016 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است. 

 

فاکس نیوز در ادامه با مطرح کردن این ادعا که آخرین اقدامات تحریک‌کننده ایران به اواخر هفته گذشته مربوط می‌شود، نوشت: در یکی از اقدامات که از سوی ناوگان دریایی آمریکا فیلمبرداری شده است، 4 قایق نظامی تندرو متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا فاصله کمتر از300 متری ناوشکن "یو اس اس نیتز" آمریکا جلو آمدند تا مواجهات دریایی ایران و آمریکا به تدریج به یک روند خطرناک تبدیل شوند.

 

به نوشته فاکس نیوز، در سال 2015، حدود 30 مورد مواجهه خطرناک بین ناوگان دریایی ایران و آمریکا در خلیج فارس گزارش شد که به گفته مقامات ناوگان پنجم دریایی آمریکا، در تمامی این موارد، قایق‌های ایران آغازگر مواجهه بوده‌اند. اما طی سال جاری تا این لحظه دستکم 30 مورد مواجهه خطرناک بین ناوگان دریایی دو کشور گزارش شده است. بر اساس گزارش‌ها، تنها در 6 ماه نخست امسال، 26 رویارویی خطرناک بین ایران و آمریکا در خلیج فارس اتفاق افتاده است که مقامات نظامی آمریکا، آنها را "خطرناک و غیرحرفه‌ای" توصیف کرده‌اند. 

 

یک مقام دفاعی آمریکا که تمایلی به افشای نامش نداشت، به فاکس نیوز گفت: سرعت رویارویی‌های دریایی ایران و آمریکا به اندازه‌ای است که انتظار می‌رود تعداد آنها تا پایان سال جاری دستکم 50 درصد بیشتر از سال گذشته شود.

 

براساس فیلمی که ناوگان دریایی آمریکا از یکی از 4 رویارویی خود با ناوگان دریایی ایران طی هفته گذشته منتشر کرده است، با وجود آنکه ناوشکن آمریکا سرعت خود را افزایش داده و ضمن هشدار به قایق‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مانورهایی را برای فرار از قرار گرفتن در موقعیت خطر انجام ‌می‌دهد، قایق‌های ایران بدون توجه به هشدارهای رادیویی و شلیک گلوله‌های منور، همچنان به پیشروی خود به سمت ناو آمریکایی ادامه می‌دهند. 

 

روز پس از آن نیز در یک رویارویی خطرناک دیگر در شمال خلیج فارس، کشتی گشت‌زنی "یو اس اس اسکوال" آمریکا مجبور می‌شود برای ممانعت از پیشروی بیشتر یک کشتی ایرانی که تا فاصله 180 متری آن نزدیک شده بود، 3 گلوله هشداردهنده کالیبر 50 شلیک کند. 

 

پس از آنکه قایق‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ماه ژانویه اقدام به دستگیری تفنگدارانی کردند که در حین ماموریت گشت‌زنی خود وارد آبهای ایران در نزدیکی جزیره فارسی شده بودند، اتفاقات هفته گذشته خطرناک‌ترین رویارویی ناوگان دریایی دو کشور به شمار می‌روند.

 

در ماه دسامبر گذشته نیز چند قایق موشک‌انداز ایرانی چندین راکت غیرهدایت‌شونده را در اطراف یک ناو هواپیمابر آمریکایی که در حال عبور از تنگه هرمز بود شلیک کردند. در آن زمان، نیروی دریایی آمریکا این اقدام ایران را به شدت خطرناک و تحریک‌آمیز توصیف کرد. 

 

فاکس نیوز در ادامه نوشت: این اقدامات نگران‌کننده در کنار یکدیگر نشان می‌دهند که پس از توافق هسته‌ای تغییر زیادی در رفتار ایران صورت نگرفته است. ژنرال «جوسف وتل» فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نیز ماه گذشته در بغداد در گفتگو با خبرنگار فاکس نیوز تصریح کرد رفتار ایران در نتیجه توافق هسته‌ای تغییر زیادی نکرده است. وی ادامه داد: اقدامات تحریک‌آمیزی که تنها ظرف چند دقیقه باید بهترین تصمیم ممکن برای دوری از مواجهه در رابطه با آنها اتخاذ شود، عمیقاً باعث نگرانی ما شده است.

 

در بخش دیگری از گزارش فاکس نیوز آمده است: رویارویی‌های دریایی ایران و آمریکا در خلیج فارس در حالی صورت می‌گیرند که نشریه وال استریت ژورنال به تازگی گزارش داد دولت آمریکا در ماه ژانویه اولین قسط از بدهی 1.7 میلیارد دلاری خود به ایران را همزمان با آزادی 4 زندانی آمریکایی به صورت مخفیانه و در قالب ارزهای اروپایی معتبر به این کشور پرداخت کرد. 

 

پس از رویارویی اخیر ناوگان دریایی ایران و آمریکا طی هفته گذشته، حسین دهقان – وزیر دفاع ایران – اعلام کرد ناوگان دریایی کشورش همچنان با ناوهایی که قصد نزدیک شدن به آبهای ارضی ایران را داشته باشند برخورد خواهد کرد.