حکم سنگین و عجیب اتحادیه اروپا علیه شرکت ملی نفتکش ایران!

 

شرکت ملی نفتکش از طرف دادگاهی در اتحادیه اروپا وارد تحریم بسیار سنگینی شده است.

بر اساس این حکم که در یک لایحه 27 صفحه‌ای به شرکت ملی نفتکش ابلاغ شده است، هیچ دادگاهی در اتحادیه اروپا حق فسخ این حکم را تا 30 سال آینده ندارد.

بر اساس این حکم، بیمه‌های اروپایی نیز از این پس حق بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی ندارند.

مهم‌ترین و عجیب‌ترین بخش حکم این دادگاه اروپایی، تحریم سهامداران شرکت ملی نفتکش یعنی شستا، صندوق بازشنستگی نفت و صندوق بازنشستگی کشوری است.

بر اساس این گزارش، پیش‌تر دادگاهی در اروپا حکم به لغو تحریم‌های شرکت ملی نفتکش داده بود که حکم اخیر دادگاه اروپایی، نقض حکم قبلی در دادگاه‌های اتحادیه اروپا تلقی می‌شود.

یکی از مهم‌ترین تحریم‌های وضع شده از سال‌های گذشته بر علیه ایران، تحریم نفتکش‌های ایرانی و به خصوص بیمه این نفتکش‌ها بود که برای تردد این نفتکش‌ها و پهلو گرفتن آنها در بنادر جهان مشکلات زیادی ایجاد می‌کرد.

تحریم شرکت ملی نفتکش همواره در رسانه‌ها به عنوان بخشی از تحریم فروش نفت ایران تلقی شده است.

شرکت ملی نفتکش در 15 اکتبر سال 2012 مطابق با 24 مهرماه سال 1391 مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت.

بر این اساس با اقداماتی که از طریق وکلای شرکت ملی نفتکش انجام شد، در تاریخ 3 جولای سال 2014 دادگاه لوکزامبورگ حکم لغو تحریم شرکت ملی نفتکش ایران را صادر کرد.

علی‌اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش دقیقا دو سال پیش در مهرماه 93 پس از اعلام قطعی شدن رفع تحریم شرکت ملی نفتکش در اتحادیه اروپا در پاسخ به فارس گفته بود:« ما دو نوع تحریم داریم که نوع اول تحریم‌های عمومی است و هم اکنون این تحریم‌ها پابرجاست بنابر این در شرایط فعالی نمی‌توانیم از بیمه‌های بین‌المللی استفاده کنیم اما آنچه دادگاه لوکزامبورک اعلام کرده لغو تحریم خاص از شرکت ملی نفتکش ایران است که بر این اساس مانند گذشته می‌توانیم از خدمات بیمه‌های داخلی استفاده کنیم.»

قرار بود پس از برجام همه تحریم‌های مرتبط با فروش نفت ایران و دریافت پول حاصل از آن برطرف شود.

به زودی متن حکم غیر قابل نقض دادگاه‌های اروپایی درباره تحریم شرکت ملی نفتکش را منتشر خواهیم کرد.