تورم 9 درصد با جیب مردم سازگار نیست

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم روز جهانی استاندارد که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، با بیان اینکه استاندارد چقدر مهم است، گفت: اهمیت این موضوع بر کسانی که تلاش کردند و موفق شدند که نشان استاندارد دریافت کنند پوشیده نیست بلکه ضرورتش در عمل برای آنها مشخص شده است.

وی افزود: همچنین در زندگی اجتماعی و فردی ما معیارهایی برای اندازه‌گیری وجود دارد که تعیین‌کننده است. بنابراین وقتی یک فرد یا مجموعه‌ای را موفق معرفی می‌کنیم باید یک معیاری وجود داشته باشد تا اندازه‌گیری کرد و آن مجموعه را موفق اعلام کنیم، در این زمینه نیز کالاهای تولیدی و صنعتی موضوع استاندارد به عنوان یک شاخص تعیین‌کننده است.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر کالایی موفق شد شاخص‌های استاندارد را داشته باشد این کالا مناسب است و می‌توان از آن استفاده کرد.

جهانگیری با بیان اینکه تقریبا همه کشورهای دنیا دارای استانداردهای ملی هستند و معیار مشخصی را تعریف کردند ادامه داد: استاندارد سقف نیست بلکه حداقل‌هایی است که برای محصولات در نظر گرفته می‌شود. البته باید تلاش شود استانداردهای بالاتری در نظر گرفت تا بتوانیم کیفیت بالاتر و بیشتری را در محصولات شاهد باشیم و از استانداردهایی برخوردار باشیم که در دنیا متفاوت باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اقدامات صورت گرفته در سال‌های گذشته در عرصه اقتصادی گفت: با توجه به شرایطی که در گذشته ایجاد شده هنوز نتوانسته‌ایم سطح رفاه مردم را به سال 90 برگردانیم یعنی در طول سال‌های گذشته آنقدر با افت تولید مواجه شده‌ایم که به افت درآمد منجر شده است.

جهانگیری کاهش تورم را یکی از توفیقات مهم برشمرد و گفت: البته تورم 9 درصد با جیب مردم سازگار نیست چون کاری که با اقتصاد کشور کردند به این راحتی قابل جبران نیست، ماشین اقتصاد کشور را در یک گودالی انداختند که اگر بخواهد از این گودال بیرون بیاید و به حرکت بیفتد کار بسیار دشواری است و باید صبر و تحمل داشته باشیم چراکه این کار شدنی است.

جهانگیری با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یک اجماعی ایجاد کرده که همه ذیل اجرای این سیاست‌ها متفق‌القول هستند تا اقتصاد کشور را به حرکت درآورند، گفت: مطمئنا نقش استاندارد در رشد اقتصاد کشور بسیار مهم و اساسی است.

وی با بیان اینکه رقابت موضوع اصلی بازار امروز ما است،‌ افزود: میزان تولیدی که در کشور وجود دارد حتما بیشتر از مصرف فعلی است و حتما باید هدف‌گیری تولیدکنندگان ما بازارهای بین‌المللی باشد و در این میان امکان ندارد کالایی از کیفیت مناسب برخوردار نباشد و ادامه حیات داشته باشد.

وی ادامه داد: استاندارد همچنین در موضوع واردات کالا نقش تعیین‌کننده دارد و وظیفه دارد که از ورود کالاهایی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند و از کیفیت مطلوب برخوردار نیستند جلوگیری کند زیرا اگر کالاهایی که وارد کشور می‌شوند دارای مشخصه و آرم استاندارد باشند آن وقت می‌توان کالایی که از مبادی رسمی وارد کشور شده و کالایی که قاچاق شده است را تشخیص داد و مردم نیز به راحتی آن را متوجه می‌شوند و می‌دانند که باید کالایی را خریداری کنند که از استاندارد مطلوب و کالایی که از مبادی رسمی شده باشد استفاده کنند. 

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: سازمان استاندارد باید در برون‌سپاری جدی عمل کند. به طور مثال ما در کشور مجموعه شهربازی‌های بسیاری داریم که همه دستگاه‌های فعال در آنها باید بازرسی شود و مردم هم براساس اعتمادی که دارند و فرض‌شان بر این است که آن دستگاه‌ها استاندارد لازم را دارد فرزندانشان را به این مجموعه‌ها می‌برند. بنابراین بازرسی و لزوم استاندارد بودن دستگاه‌ها ضروری است اما اینکه همه این کارها را سازمان استاندارد انجام بدهد مطمئنا امکانپذیر نیست بلکه باید بخش خصوصی و سایر بخش‌ها با حمایت سازمان استاندارد نقشی فعال داشته باشند و مجموعه‌های بازرسی ایجاد شود تا به عنوان یک بازوی کمکی عمل کنند.

جهانگیری ادامه داد: سرکشی و بازرسی از این مجموعه‌ها از کارهای بسیار جدی و مهم و ضروری است و باید مجموعه‌های بازرسی در این زمینه ایجاد شود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به سقوط آسانسور در یکی از دانشکده‌های دانشگاه صنعتی شریف که چند روز پیش اتفاق افتاد، گفت: برای بنده قابل پذیرش نیست که فردی بگوید بودجه نداریم که امکانات لازم و تعمیرات مورد نظر را انجام دهیم چراکه این سازمان‌ها و مجموعه‌ها از بودجه‌های بالایی برخوردار است که می‌توانند نسبت به تهیه دستگاه‌های مناسب و استاندارد اقدام کنند.

جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود به مسئله خدمات و 50 درصدی آن در تولید ناخالص کشور اشاره کرد و گفت: خدمات پیش‌نیاز توسعه اقتصادی است، مثلا در صنعت گردشگری و توریست‌درمانی بهترین فرصت‌ها در کشور وجود دارد که باید بهترین و مناسب‌ترین خدمات ارائه شود.