دو سناریوی آمریکا برای تحریم سایبری ایران

سردار غلامرضا جلالی در همایش نکوداشت هفته پدافند غیر عامل با بیان اینکه افق جدیدی از ارتش های نظامی در فضای سایبری به وجود آمده و حوزه فناوری اطلاعات را از بخشی فرعی به حوزه ای اصلی تبدیل کرده است، اظهار کرد: آمریکایی ها در این حوزه فرمانده فضای سایبری منصوب کرده اند.

وی با اشاره به زمانی که قرار بود وزارت ارتباطات با راه ادغام شود، گفت: اگر این ادغام صورت می گرفت شاید 50 سال به عقب بر می گشتیم لذا نامه نگاری هایی را با شورای نگهبان برای جلوگیری از این کار انجام دادیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه پدافندی ترین طرح وزارت ارتباطات شبکه ملی اطلاعات است، تصریح کرد: آمریکایی ها برنامه های سایبری را برای نفوذ به زیرساخت های کشور تحت دو سناریو تدارک دیده بودند. اولین برنامه برای زمانی بود که مذاکرات 5+1 به نتیجه نرسد و دیگری اینکه اگر ایران با رژیم صهیونیستی دچار نزاع شوند.

وی خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات می تواند نقش ارزشمندی در دفاع از سرمایه های سایبری کشور داشته باشد و نقش آن به اندازه ای است که می تواند وزارت دفاع سایبری کشور نام گیرد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه نیازمند زیرساخت ویژه ای در حوزه ارتباطی هستیم که فراتر از زیرساخت های حیاتی کشور از منظر زیرساخت های مورد بحث در مباحث پدافندی است، گفت: باید برنامه مدون و استراتژی مشخصی در زمینه زیرساخت سایبری داشته باشیم که اهمیت بالایی دارد.

وی افزود: امروز در فضایی قرار داریم که مهاجرت از بحث سنتی به مدرنیته مطرح است و لذا در چنین شرایطی ممکن است نتوانیم موقعیت را دقیق لمس کنیم و لذا باید از خودرویی که سوار بر آن هستیم پایین بیاییم و موقعیت کنونی مان را از بیرون نظاره گر باشیم.

جلالی خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت نقش اساسی در توسعه سایبری کشور دارند که کاملا حاکمیتی است و لذا می توانند نقش ارزشمندی در دفاع از سرمایه های سایبری کشور ایفا کنند.

وی خاطر نشان کرد: البته باید این را هم در نظر داشت که هر چقدر اهمیت یک موضوع بالا می رود، سطح تهدید هم بالتبع ارتقا می یابد.

رییس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه وقتی زیرساخت های ما IP base شود رویکردمان هم در زمینه استراتژی های سایبری می تواند ترکیبی گردد، گفت: آمریکایی ها چند وقتی است در این فضا چنگ و دندان نشان می دهند. می گویند شبکه های مختلف زیرساختی وابسته به سایبر را لایه لایه کرده و برای هر کدام طرح ریزی ویژه ای دارند.

وی ادامه داد: لذا به نظر می رسد اساسی ترین کار در این حوزه تقویت سطح کارکردی شبکه ملی اطلاعات باشد.

او خاطر نشان کرد: نگاه به شبکه ملی اطلاعات به عنوان نظام دفاعی است هر چند هر کدام از بخش های کشور ممکن است انتظاراتی از آن داشته باشند که باید پاسخگو باشد.

جلالی با اشاره به اینکه فضای سیابری مانند اقیانوس است که برای در امان ماندن از سونامی های احتمالی آن که موجب تخریب زیرساخت ها می شود، باید راهکار داشت گفت: یکی از راهکار داشتن دریا در این اقیانوس است که حفاظت های بیشتری بر آن اعمال شده و قابلیت مدیریت است و اندازه ای قابل حفاظت تر از فضای آزاد است.