سوریان بین داعش و اسد یکی را انتخاب کنند!/با ایران اختلاف داریم

جان کربی گفت: با روسیه و ایران درباره مسائل مختلف اختلاف داریم و تلاش می‌کنیم که درباره موضوع توقف خصومت‌ها در سوریه به توافق برسیم. 

 

وی گفت: آنچه که ما مخالف آن هستیم مخالفت با «خشونت» ضد مردم سوریه و حملات ضد زیرساخت‌ها و بیمارستان‌ها در حلب است. ما خواهان رفع خشونت‌ها و انتقال کمک‌های بشردوستانه هستیم. ما خواهان از سرگیری مذاکرات سیاسی بین مخالفان و رژیم هستیم. 

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: ما از مدت‌ها پیش گفته‌ایم که در ماه فوریه و زمانی که در مذاکرات گروه بین المللی حامیان سوریه به موضوع توقف خصومت‌ها رسیدیم، همانطور که شاهد بودیم ما شاهد کاهش قابل توجه خشونت‌ها بودیم. بر اساس برخی از آمار‌ها این کاهش به میزان ۷۵ درصد بود. رسیدن به این موضوع امکان‌پذیر است و آنچه که ما خواهان آن هستیم این است که رژیم قلمروهای بیشتری را به «اشغال» خود در نیاورد. ما خواهان توقف خشونت‌ها هستیم. 

 

کربی در ادمه با مطرح کردن ادعاهایی علیه دولت سوریه گفت: «هرگونه اقدامات رژیم برای گرفتن حلب سبب افزایش خشونت و تلفات مردمی در سوریه می‌شود. اگر بعضی‌ها می‌گویند که ادامه محاصره حلب به منظور کسب امتیاز بر سر میز مذاکره است، نظر ما این است که این یک لفاظی غلط است. ادامه محاصره حلب سبب می‌شود که مخالفان مصمم‌تر بجنگد. این موضوع کار را برای اینکه هر طرفی با موضوع توقف خصومت‌ها و رسیدن به مذاکرات سیاسی موافقت کند، دشوار‌تر می‌سازد.» 

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: «آنچه که ما خواهان آن هستیم این است که محاصره حلب متوقف شود. ما خواهان توقف خشونت هستیم. ما خواهان ورود کامیون‌های حامل کمک‌های امدادی به حلب هستیم. آنچه که ما خواهان آن هستیم این است که غیرنظامیان بین گزینه‌های ماندن و یا رفتن و یا بین داعش و اسد یکی را انتخاب کنند. آن‌ها باید در شهر خود و در صلح زندگی کنند. آن‌ها نباید نگران این باشند که ممکن است که بمب‌های بشکه‌ای بر سر آن ریخته شود. این موضوع نشان دهنده بی‌رحمی است که ما همچنان از طرف رژیم اسد و حامیان آن شاهد آن هستیم. آن‌ها می‌خواهند حلب را با محاصره و با زور اشغال کنند.» 

 

جان کربی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا با اهداف آمریکا با روسیه و ایران درباره سوریه در تضاد است، این دو کشور را به عنوان طرف‌های گفتگو در مذاکرات سوریه تلفی می‌کند نیز گفت: آن‌ها طرف‌های مذاکره کننده درباره سوریه هستند. بدیهی است که ما اختلافات زیادی با روسیه و ایران درباره موضوعات مختلف داریم. زمانی که ما با هم مذاکره و دیدار می‌کنیم تلاش می‌کنیم که درباره موضوع توقف خصومت‌ها در سوریه به توافق برسیم.