درخواست اوباما از متحدان اروپایی اش درباره برجام

 گاردین در مطلبی نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که در طول ماه‌های گذشته همواره شایستگی دونالد ترامپ را برای جانشینی خود زیر سوال برده بود، اکنون در آخرین سفرش به اروپا باید با عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود به متحدان ناراحت اروپایی‌اش اطمینان دهد که ریاست جمهوری ترامپ برای آنها چندان ناگوار نخواهد بود.

 

اوباما پس از پیروزی شگفت‌انگیز ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری هفته گذشته، با چهره‌ای به ظاهر آرام جانشین خود را که شاید بخش اعظمی از میراث او را نابود کند، به کاخ سفید دعوت کرد؛ اما در سفر خداحافظی خود به اروپا به سختی می‌تواند در دیدار با سران آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا احساسات واقعی خود را پنهان کند.

 

وی در ماه مه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: "متحدان اروپایی آمریکا نگاه خوبی به ترامپ ندارند به این دلیل که او نشان داده است درکی از مسائل جهان ندارد و تیتر شدن در روزنامه‌ها برای او مهمتر از امنیت و شکوفایی آمریکاست." به همین دلیل، او اکنون در آستانه سفر به آلمان برای متقاعد کردن آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور، که نزدیک‌ترین متحد آمریکا در زمان ریاست جمهوری او بود، کار بسیار دشواری در پیش دارد.

 

مرکل نیز هفته گذشته با بیان اینکه آینده همکاری‌های آلمان و آمریکا به میزان تلاش ترامپ برای احترام به دموکراسی، آزادی و کرامت انسانها صرف نظر از رنگ، نژاد، مذهب و جنسیت آنها بستگی دارد، نشان داد که چندان به گرم ماندن روابط برلین و واشینگتن در دوران ریاست جمهوری ترامپ خوشبین نیست.

 

در این مطلب آمده است: با این حال، متقاعد کردن سران فرانسه و ایتالیا برای اوباما حتی از متقاعد کردن مرکل نیز ممکن است دشوارتر باشد؛ چراکه سران این دو کشور در حال حاضر برای حفظ قدرت خود نیروهای ملی‌گرایی را در انتخابات آینده پیش روی خود می‌بینند که ترامپ را در آمریکا به قدرت رساندند. در شرایطی که احزاب و جریان‌های سیاسی راستگرا در ایتالیا و فرانسه طی سالهای اخیر از محبوبیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده‌اند، احتمال الگوگیری رای‌دهندگان این دو کشور از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا نگرانی‌های زیادی را در بین مقامات ارشد این دو کشور ایجاد کرده است.

 

علاوه بر این، اوباما باید در سفر آتی خود به برلین، به همتایان اروپایی خود تضمین دهد که مواضع انتخاباتی ترامپ درباره روسیه و ناتو نمی‌تواند تهدیدی برای همکاری‌های قبلی آنها باشد؛ هرچند یقیناً خود او نیز از بابت تضمینی که قرار است به آنها بدهد، چندان مطمئن نیست. 

 

گاردین در ادامه نوشت موضوع دیگری که اوباما در سفر خداحافظی خود به اروپا بدون تردید درباره آن صحبت خواهد کرد، مسئله توافق هسته‌ای ایران است. با توجه به مخالفت ترامپ و حمایت‌های ناچیزی که در اروپا نسبت به پیمان تجارت آزاد ترانس آتلانتیک وجود دارد، اوباما به خوبی می‌داند که پس از پایان ریاست جمهوری او امید چندانی برای ادامه مذاکرات در این باره وجود نخواهد داشت؛ اما در عوض امیدوار است توافق هسته‌ای ایران به عنوان یک میراث از او به یادگار بماند.

 

به همین دلیل، او قطعاً در آخرین سفر خود به اروپا از متحدان خود خواهد خواست در برابر حملات احتمالی ترامپ به توافق هسته‌ای ایران، تا حد امکان از آن دفاع کنند.