چرا ایران ناو هواپیمابر نمی سازد؟

عوض حیدرپور استاد دانشگاه دافوس و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون ایران برای تقویت بنیه دفاعی خود اقدام به ساخت "ناو هواپیمابر نکرده است" اظهار کرد: ناو هواپیمابر یک شناور راهبردی تهاجمی است و به درد کسانی می خورد که قصد کشورگشایی و تهاجم و دخالت در امور دیگر کشورها را داشته باشند.

 

وی افزود: شوروی سابق و آمریکا در چهارچوب قراردادهایی که داشتند و راهبردهایی که برای خودشان تعریف کرده بودند، به قصد کشورگشایی "ناو هواپیمابر" را تولید می کردند و اکنون نیز تولید می کنند.

 

حیدرپور با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران نیازمندی به ناو هواپیمابر نداریم تصریح کرد: به این ناو نیاز نداریم به دلیل اینکه هزینه های بسیار بالا و منفعت و سود بسیار ناچیزی برای ما دارد؛ ما نباید پول های کشور را بیخود و بی دلیل هزینه کنیم.

 

این استاد دانشگاه دافوس همچنین یادآور شد: ما در خلیج فارس دارای جزایر بسیار ایده آلی هستیم که از لحاظ سوق الجیشی بسیار مفیدتر از ناوهای هواپیمابر هستند و می توانند به بنیه دفاعی ما کمکهای فراوانی کنند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما می توانیم از جزایر خودمان به عنوان ناوهای هواپیمابر ثابت استفاده کنیم؛ در آینده هم بعید است که ساختار دفاعی کشور نیازمند به ساخت ناو هواپیمابر باشد.