ابراز تاسف روسیه از تمدید قانون تحریم ایران

 سرگئی ریابکوف مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه در جمع خبرنگاران گفت: زمینه سیاسی برای این اقدام آمریکا مناسب نبوده است.

ریابکوف روز پنجشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایتارتاس با انتقاد از تمدید قانون تحریم ایران توسط آمریکا اظهار کرد: بر این باوریم درشرایطی که به نخستین سالروز آغاز اجرای برجام نزدیک می شویم، این اقدام زیان بار و غلط است.

وی ادامه داد: از اینکه در دو مجلس کنگره آمریکا، اکثریت نمایندگان به این قانون رای مثبت دادند، متاسف و معتقدیم که این اقدام حاکی از روحیه مشخص حاکم در آمریکاست.

ریابکوف گفت: در این مجموعه وضعیتی بروز کرده است که شایسته و در شان افراد دارای اختیارات دولتی در آمریکا نیست.

وی افزود: امیدواریم در دوره آینده، کنگره آمریکا عاقلانه تر رفتار می کند. ریابکوف گفت: آنچه که مربوط به توافق با ایران است از تمام طرف ها دعوت می شود آن را بطور کامل رعایت و اجرا کند.

وی در توصیف برجام خاطرنشان کرد: برجام سهم بسیار ارزشمند، سودمند، لازم، جدی و بلندمدت در تحکیم ساختار امنیت بین المللی دارد.

ریابکوف گفت: اگر (این توافق) طور دیگری بود روسیه در مرحله طراحی سند و تصویب موضع دیگری اتخاذ می کرد. اما ما در ارزیابی های خود تجدیدنظر و بازبینی نمی کنیم. این ارزیابی ها بارها از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور اعلام شد.

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: به نفع همه خواهد بود که برجام حفظ شود تا بطور کامل و دقیق اجرا شود. نمی خواهیم کسی وسوسه ای برای تبدیل برجام به منظور استفاده در بازی های سیاسی یا اهداف داشته باشد.

وی افزود: به عقیده ما در آن صورت ضربه مستقیم به امنیت منطقه ای در خاورمیانه و کل امنیت بین المللی وارد می آید.

سنای آمریکا روز اول دسامبر (11 آذر) با 99 رای موافق و بدون رای مخالف مصوبه تمدید قانون تحریم ایران را که پیش از آن در مجلس نمایندگان نیز تصویب شده بود، مورد تایید قرار داد.