آیا بابک زنجانی به ستاد روحانی کمک کرده است؟

گروه سیاسی- ماجرا از جایی آغاز شد که بابک زنجانی اعتراف کرد چند میلیارد تومان به ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سال 92 کمک کرده است و این موضوع پرونده جنجالی بابک زنجانی را وارد ابعاد تازه ای کرد.

به گزارش افکارنیوز، مطرح شدن این موضوع باعث شد ترکان به عنوان یکی از نزدیکان روحانی در انتخابات  به میدان بیاید. وی اعلام کرد اگر منظور این است که بابک زنجانی به ستاد انتخاباتی دکتر روحانی کمک کرده این حرف دروغ است، چون ما در ستاد انتخاباتی حساب‌های‌مان روشن بود و حسابدار و اداره امور مالی داشتیم و تمام دریافت‌ها و پرداخت‌های‌مان هم در ستاد انتخاباتی که آقای نعمت‌زاده رئیس ستاد بود ثبت شده است و چنین اتفاقی نیفتاد.

وی افزود: ما یک ترازنامه شفاف در ستاد داشتیم و همان موقع هم اعلام کردیم اگر آقایان همه موافق هستند، همه کاندیداها اعلام کنند که از چه کسانی پول گرفتند و کجاها خرج کردند. هنوز هم این آمادگی را داریم به شرطی که همه کاندیداهای آن دوره بیایند و اعلام کنند از چه کسانی پول گرفتند و کجاها خرج کردند؟ افرادی که در ستاد آقای روحانی بودند الان هم در دسترس هستند؛ این افراد آمادگی دارند ترازنامه‌شان را اعلام کنند که از کجا‌ها پول گرفتند و کجاها خرج کردند، از این شخص هم هیچ پولی به این ستاد داده نشده و حساب‌های ستاد مشخص است.

اما این تکذیب پایان ماجرا نبود زیرا روحانی همان شب در توئیتر خود مطلبی را منتشر کرد که محل مناقشه بسیاری در سطح کشور و فعالان سیاسی شد. روحانی در توئیتر خود نوشت:" دولت آماده است با تشکیل سامانه‌ای، تمام دخل و خرج و حساب‌هایش را روشن کند اما در مقابل قوه‌قضائیه هم حساب‌های خود را شفاف کند. "

درخواست شفاف سازی حساب های قوه قضائیه از سوی دولت در حالی مطرح شد که اخیرا بسیاری از معاندین و ضد انقلاب ها در کانال های تلگرامی و فضای مجازی به سوی دستگاه قضایی کشور هجمه وارد کرده بودند.

اعتراف زنجانی اما یک مطالبه مهم را در میان مردم به وجود آورده است که دولت شفاف اعلام کند از چه کسانی در انتخابات پول گرفته است؟

از سوی دیگر محسنی‌اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه‌قضائیه نیز در پاسخ به این سوال که بابک زنجانی به کمک‌های انتخاباتی اعتراف کرده و آقای ترکان نیز مطرح کرده این قضیه کذب است و همچنین آقای روحانی هم دو توئیت داشتند و گفتند ما حاضریم سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده و حساب‌مان را شفاف کنیم؛ نظرتان در این‌باره چیست؟ می گوید: حساب‌های قوه‌قضائیه شفاف است و شفاف‌تر از این هم هر که بخواهد در اختیارش قرار می‌گیرد. عملکرد قوه‌قضائیه روشن است. کثیری از نمایندگان محترم مجلس که در این دوره برخی از آنها  جدید بودند و در دوره قبل نبوده‌اند و در جریان نیز نبودند، آمدند و همه مسائل را از نزدیک دیدند. وی افزود: بیش از 200  نفر از نمایندگان شهادت بر این معنا دادند. وزیر اقتصاد و دارایی دولت مسائل را از نزدیک دید و خودش از قبل هم در جریان بود. تمام مسؤولان ذی‌ربط در طول 21 سال گذشته در جریان این امور بودند و هستند، کاملا قضایا روشن است .

 معاون اول قوه‌قضائیه در واکنش به سخنان ترکان که گفته ما حاضریم بگوییم چقدر پول خرج  کرده‌ایم و از چه کسانی گرفته‌ایم و نیز از چه منابعی این را گرفته‌ایم گفت: این را بگویند، شرط نمی‌خواهد؛ همین یک کلمه را به مردم بگویند که در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری، چقدر هزینه کرده‌اند و این از چه منابع و چه کسانی گرفته شده است.

اژه‌ای تصریح کرد که " یکی از وزرا مسؤول مالی این قضیه بوده است و آن وزیری که می‌گویند بیش از 1000 میلیارد تومان سرمایه‌اش است-که البته من این را هم نمی‌دانم و فقط مطرح می‌کنم- اشکالی ندارد؛ بگویند همه آنچه خرج شده است، مال شخص ایشان یا افرادی از این قبیل بوده است.

معاون اول قوه‌قضائیه درباره لزوم شفاف‌سازی نیز گفت: اگر می‌خواهیم صحبت از شفافیت کنیم فریبکاری نکنیم. اگر بخواهیم کارها درست شود باید صداقت را همراه شفافیت کنیم.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به دستگاه قضایی می فرمایند" با آغاز مبارزه جدی با فساد اقتصادی و مالی یقینا زمزمه ها و به تدریج فریادها و نعره های مخالفت با آن بلند خواهد شد.

این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان می دهد که  دستهایی در کشور وجود دارد که مطمئنا وقتی می خواهند با دانه درشت ها و مافیا برخورد شود نمی گذارند، مبارزه با فساد اقتصادی موضوعی جدی و از آرمان ها و مطالبات مردم و انقلاب است و نباید با آن برخورد سیاسی صورت گیرد.

مردم دوست ندارند در کنار پرونده های مختلف فساد اقتصادی همچون فیش های نجومی، اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان و ... به صورت شفاف بدانند رئیس جمهور انها در ستاد انتخاباتی اش چه پول هایی خرج شده است، آیا بابک زنجانی به این ستاد کمک کرده است، به قول معروف آن را که پاک است از محاسبه چه باک است.


مصطفی حسینی