تمدید قانون آیسا نقض تعهدات برجامی آمریکاست

سید عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام که صبح امروز (سه‌شنبه) برای شرکت در ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام به وین سفر کرده‌ است در گفت‌وگویی در خصوص تمدید قانون آیسا اظهار داشت: از دید ما تمدید قانون آیسا نقض تعهدات برجامی آمریکا است و باید به نحو موثری جبران شود و این موضوع امروز در دستور کار کمیسیون مشترک قرار گرفته است.

وی همچنین در خصوص نشست‌های کارشناسی که پیش از نشست کمیسیون مشترک برگزار شده است، عنوان کرد: کارشناسان بحث خوبی داشتند و به جمع‌بندی‌های خوبی رسیدند. 

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با اشاره به اینکه قبل از این نشست کارشناسان ایرانی یک دور مذاکرات دوجانبه با کارشناسان آمریکایی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: طبق ساز و کار برجام اگر کشوری نسبت به رفتار کشور دیگر شکایتی داشته باشد اول باید مذاکرات دوجانبه بین آن دو کشور صورت بگیرد و ما این مذاکرات دوجانبه را داشتیم.

سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران صبح امروز دو دور مذاکره دوجانبه با هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشتند. 

قرار است ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور معاونان وزیر خارجه ایران و معاونان و مدیران سیاسی 1+5 از ساعت 12 به وقت محلی (14:30 به وقت تهران) در هتل پله کوبورگ شهر وین برگزار شود. نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها نیز روز گذشته به مدت حدود دو ساعت و با حضور هیات‌های کارشناسی ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ برگزار شد. اسماعیل بقایی دبیر ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت خارجه ریاست هیأت کارشناسی ایران در کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها در وین را برعهده داشت.

مباحث مطرح شده در این نشست به کمیسیون مشترک برجام گزارش خواهد شد.