تاکید ظریف بر رعایت حقوق مسلمانان روهینگیا

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،  امروز در سخنانی در نشست فوق العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در کوالالامپور – مالزی، جنایات صورت گرفته علیه مسلمانان میانمار را محکوم کرد.

ظریف با اشاره به محرومیت مسلمانان روهینگیا از حق مسلم تابعیت، و تبعیض سیستماتیک، خشونت و نفرت گسترده علیه آنان، خواستار اتحاد جهان اسلام در حمایت از مسلمانان روهینگیا به عنوان وظیفه جمعی کشورهای مسلمان شد.

وزیر خارجه کشورمان با انتقاد از سکوت رسانه های جهانی در قبال وضعیت مسلمانان روهینگیا گفت متاسفانه تصاویر دهشتناک کودکان غرق شده مسلمان میانماری در ساحل دریا در صدر اخبار رسانه های جهانی جایی نیافته است.

ظریف همچنین از بی توجهی جامعه بین المللی به موضوع مسلمانان میانمار انتقاد کرده و خواستار تمرکز سازمان ملل متحد بر این بحران، که عملا موجب محروم شدن کل یک جمعیت از حق مسلم تابعیت و شهروندی گردیده است، شد.

ایشان از دولتهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواست که با استفاده از تمامی امکانات خود بر دولت میانمار فشار آورند تا حقوق مسلمانان روهینگیا را رعایت کند.

وی با اشاره به گام‌های مثبت دولت میانمار در حرکت به سوی مردم سالاری اضافه کرد که همه مردم میانمار از جمله مسلمانان باید از این اقدامات منتفع شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه خواستار ارسال کمک های فوری بشردوستانه و بدون مانع به مسلمانان روهینگیا چه در داخل میانمار و چه به آنها که مجبور به ترک خانه خود و پناه گرفتن در کشورهای همسایه شده اند گردید و از سازمان همکاری اسلامی و دبیر کل آن خواست که همچنان به حمایت و کمک به مسلمانان روهینگیا ادامه دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان به موضوع فلسطین و قدس شریف نیز پرداخته و با اشاره به جنایات مستمر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در سکوت رسانه های بین المللی، گفت: جامعه بین المللی و قدرتهای بزرگ باید بدانند که هیچ موضوعی، حتی اختلافات درونی جهان اسلام، ما را از هدف اصلی خود در حمایت از مقاومت قهرمانانه مردم فلسطین در برابر تهاجم، اشغالگری و جنایات رژیم صهیونیستی منحرف نخواهد کرد.