تولید سانتریفیوژهای جدید یک "آلارم" به آمریکاست
"محمد جواد جمالی نوبندگانی" عضو و دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تولید سانتریفیوژ های IR-88 و اینکه به چه میزان سازمان انرژی اتمی توانسته در مقابل بدعهدی آمریکا واکنش نشان دهد عنوان داشت: ما همانطور که می دانید آمریکایی ها از فردای  برجام مشکلاتی بر سرراه توافق هسته ای به وجود آوردند. 

جمالی نوبندگانی افزود: مهمترین موضوعی که وجود داشت اینکه ما تمامی تعهدات خود را انجام دادیم و برتعهدات خود ماندیم. 

وی با ااشاره به بدعهدی های آمریکا در انجام تعهدات خود پیرامون برجام یادآور شد: آمریکا تلاش کرد که ما را از مواهب مثبت برجام دور کند و این بدین دلیل است که ما با آمریکا مشکل ماهیتی نیز داریم. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به قانون ISA گفت: موضوعی که همه مسئولین برآن اتفاق نظر داشتند که نقض برجام است ، همین موضوع تمدید قانون ISA بود. این موضوع  متاسفانه ضربه ای به برجام متاسفانه زد و رئیس جمهور هم به آن واکنش نشان داد. 
جمالی نوبندگانی ادامه داد: ما و وزارت خارجه آمادگی انتخاب های مختلف را داشته باشیم و ما نباید منفعل باشیم. البته ما شروع کننده نقض برجام نخواهیم بود و بر تعهدات خود پایبندیم. 

وی در پاسخ به این سوال که در آینده در قبال نقض احتمالی برجام چه اقدامی انجام خواهد شد، گفت: اینکه ما چه کاری در قبال نقض برجام انجام خواهیم داد ، شاید خیلی قابل طرح نباشد . 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به نظر من باید در این موضوع کمی صبر به خرج بدهیم و بسته هایی که آماده شده به تدریج رو شود. 

جمالی نوبندگانی در پاسخ به این سوال که آیا تولید سانتریفیوژ IR-8 نقض برجام است،  گفت: این اقدام یک هشدار و علامتی است که ما به ایالات متحده می گوییم که ما این توانایی ها را داریم و این اقدام هم به نوعی جزیی از آن اقدامات متقابل می تواند محسوب شود.  

وی افزود: تولید سانتریفیوژ IR-8  به هیچ عنوان نقض برجام نیست و ما آن را نقض برجام تلقی نمی کنیم. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا سازمان انرژی اتمی با کمیسیون امنیت ملی در آینده در این زمینه جلساتی خواهد داشت،  یادآور شد: قطعا باید جلساتی در این زمینه باشد و جلساتی برای هماهنگی خواهیم داشت.