برای تحقیقات هسته ای با هیچ کشوری قرارداد نداشتیم
ابوالفضل حسن بیکی با بیان اینکه در بحث تحقیقات هسته ای با هیچ کشوری به صورت مستقیم  هیچ قراردادی نداشتیم تاکید کرد: هیچ کشوری به طور مستقیم به ما کمک نکرده است.

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه دانشمندان هسته ای کشورمان تلاش زیادی کردند که این علم را از طریق روسیه، چین وپاکستان دریافت کنند، بیان داشت: البته همه کشورهای دنیا نسبت به این مسئله با ایران حداقل همکاری را هم نداشتند.

وی  با تأکید بر اینکه خیلی ها از وضعیت رشد صنعت  هسته ای ما آگاه نیستند، بیان داشت: دلیل این امر این است که بسیاری از کارهایی که در حال انجام است حساس و سرّی است.

وی انرژی هسته ای ایران را صددرصد بومی شده خواند و خاطر نشان کرد: به همین دلیل کشورهای دیگر می گویند ما از روش کار ایران سر درنمی آوریم زیرا ما از استانداردهای آنها استفاده نمی کنیم.

 

برای تحقیقات هسته ای با هیچ کشوری قرارداد نداشتیم

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه به سیر پیشرفت هسته ای ایران طی چند دهه گذشته پرداخت و گفت: در سال 61 با توجه به شرایط بین المللی جمهوری اسلامی به این فکر افتاد که خودش باید صاحب انرژی هسته ای شود و در این جهت به دو طریق راه را پیمود.

حسن بیکی طریق اول را یک نوع همکاری ابتدایی بین ایران و پاکستان برشمرد که در این زمینه مطالعات زیادی اما در سطح پایین صورت گرفت.

وی در بیان طریق دوم گفت: دانشمندان ایرانی با توجه به تحصیلاتی که داشتند نظرشان این بود که در جمهوری  اسلامی ایران می توانیم انرژی هسته ای را بومی کرده و خودمان در این زمینه اقداماتی را انجام دهیم.

 

برای تحقیقات هسته ای با هیچ کشوری قرارداد نداشتیم

 

حسن بیکی با اشاره به زمانبر بودن تحقیقات هسته ای اظهار داشت: در نهایت حدود دو دهه گذشته به این علم رسیدیم اگر چه در درون کشور خیلی از افراد باورشان نمیشد ولی از آنجایی که این حرکت به کلی سری بود طبیعتا کسی نباید از آن مطلع می شد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل بیش از حدود یک دهه کارهای هسته ای که انجام می شد به صورت به کلی سری بود و بعد از آن طبیعتا باید به پادمان اعلام می شدکه جمهوری اسلامی در این زمینه اقداماتی را انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه 12 سال قبل سازمان ملل و مسئولین مربوطه از نزدیک شاهد راه اندازی چند سانتریفیوژ بودند، یادآور شد: در آن زمان آمریکایی ها به شدت حساس شدند و اعلام کردند که ایران به این علم رسیده و در این خصوص بعضی از کارشناسان آنها نظرشان بر این بودکه شاید چند دهه دیگر طول بکشد که ایران بتواند درحجم وسیعی ساخت سانتریفیوژ ها را ادامه دهد.

حسن بیکی با بیان اینکه بر همین اساس فشارهای سنگین به ایران آوردند، اظهار داشت: با ادامه فشارها متوجه شدند که ما در چارچوب پادمان 1000 سانتریفیوژ نسل یک را ساخته ایم.

 

برای تحقیقات هسته ای با هیچ کشوری قرارداد نداشتیم

 

وی با اشاره به اینکه در این مرحله ما بر روی سه موضوع پزشکی، کشاورزی و انرژی کار می کردیم، خاطر نشان کرد: در آن مقطع روسها تلاش کردند که با جمهوری اسلامی شریک شوند و به نیروگاه بوشهر سرعت دادند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: بعد از آن هم آمریکا مجدد فشارها را بیشتر کرد ودر دوره بوش تهدید کردند که تحریم می کنیم و رهبر معظم انقلاب در آن زمان اجازه دادند که مجددا این کار را شروع کنیم.

 

 

برای تحقیقات هسته ای با هیچ کشوری قرارداد نداشتیم

 

حسن بیکی با تاکید بر اینکه در واکنش به تهدید آمریکایی ها جمهوری اسلامی به کار خود سرعت داد، اظهار داشت: وقتی که نمایندگان سازمان ملل بازدید کردند بعد از آن بود که در دوران اوباما اسرائیل بیشتر نگران شد ودر این زمان نتانیاهو به سازمان ملل رفت واعلام کرد که اگر جلوی ایران را نگیرید به زودی به بمب اتم می رسند.

 

برای تحقیقات هسته ای با هیچ کشوری قرارداد نداشتیم

 

وی افزود: این ادعاهای مضحک نتانیاهو در حالی صورت گرفت که ما به دنبال سلاح هسته ای نبودیم و این اقدام  نتانیاهو موجب تمسخر او در سطح رسانه ها و افکار عمومی جهان شد.

 

برای تحقیقات هسته ای با هیچ کشوری قرارداد نداشتیم

 

 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه در پی اقدام نتانیاهو آمریکایی ها دستپاچه شدند تا به سرعت جلوی پیشرفت صلح آمیز هسته ای ایران را بگیرند، بیان داشت: بر همین اساس برجام را سرعت دادند و وقتی که بر جام را سرعت دادند به این نتیجه رسیدند که باید برای ایران محدودیت هایی را ایجاد کنند و الان که ترامپ آمده بیشتر تلاش می کنند که جلوی حرکت جمهوری اسلامی را بگیرند.

حسن بیکی با اشاره به اظهارات بی مورد ترامپ در مورد برجام اظهار داشت: در حال حاضر جمهوری اسلامی نیاز به کمک هیچ کشوری ندارد و دانشمندان ما در فردو با قدرت کار می کنند و کارهای مطالعاتی خود را با قدرت تمام پیش می برند.

 

برای تحقیقات هسته ای با هیچ کشوری قرارداد نداشتیم