آخرین اظهارات موگرینی درباره برجام و تعهد آمریکا به توافق

فدریکا موگرینی که در جلسه پرسش و پاسخ در شورای آتلانتیک حضور یافته بود در بخش هایی از صحبت های خود به گفتگو با مقامات دولت آمریکا درباره برجام اشاره کرد و گفت: من فراموش کردم به یک موضوع بسیار مهم اشاره کنم. من در مورد این موضوع اشتراکاتی یافتم و آن توافقنامه هسته ای با ایران یا همان برجام است.

برای من این موضوع یک اولویت بود و هست یعنی حفظ توافقنامه و تعهد قوی آمریکا به اجرای کامل این توافقنامه. منظورم اجرای سفت و سخت آن است، یا اجرا وجود دارد یا ندارد، یعنی اجرای صد در صدی، من در مورد این موضوع وقتی به اروپا باز می گردم اطمینان مجدد دریافت کرده ام.

مجری از فدریکا موگرینی پرسید که درباره اطمینان مجددی که درباره برجام از آمریکا دریافت کرده است، صحبت کند.

موگرینی در پاسخ گفت: من در همه صحبت هایی که در واشنگتن داشتم، شنیدم که آنها قصد دارند اطمینان یابند که توافقنامه صد در صد اجرا می شود. این امر مستلزم آن است که همه طرف ها، عمدتا ایران، به تعهدات هسته ای خود عمل کنند اما همچنین جامعه بین المللی نیز باید به تعهدات خود که توافقنامه مورد توافق قرار گرفته بود، عمل کنند. این کار برای من شخصا بسیار اهمیت دارد چون من همچنان نقشی ویژه در ریاست بر « کمیسیون مشترک » دارم که ناظر بر اجرای توافقنامه(برجام) است.

وی افزود: این توافقنامه یک توافقنامه دوجانبه نیست بلکه اکنون این توافقنامه ، با توجه به قطعنامه ی شورای امنیت سازمان ملل متحد در تائید آن ، توافقنامه ای است که به جامعه ی بین المللی تعلق دارد. برای من به عنوان یک اروپایی اهمیت دارد که این پیام را ارسال کنم و به نظر من این پیام به وضوح درک شد. این موضوع یعنی اجرای توافقنامه برای امنیت ما نقش کلیدی دارد چون ما و ایران در یک منطقه قرار داریم .

موگرینی تصریح کرد یکسال پس از روز اجرای برجام، ما چهار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را درباره اجرای کامل تعهدات هسته ای ایران داشتیم. این برای اروپا اهمیت دارد.

وی افزود: سایر موضوعات هم وجود دارد که ما به همراه آمریکا و بسیاری دیگر در دنیا، در خصوص آنها نگرانی داریم ، این موضوعات به برنامه هسته ای ایران ارتباط ندارند ، به توافقنامه هسته ای ارتباط ندارند بلکه شامل نقش ایران در مناقشات منطقه ای از یمن گرفته تا سوریه، حمایت از فعالیت های تروریستی ، دفاع موشکی !(با حالت چهره نشان می دهد که منظورش دفاع نبوده) ، آزمایش های موشکی و مسائل این چنینی می شود.

من به عنوان طرف اروپایی به موضوع حقوق بشر هم اشاره می کنم . ما به عنوان اروپایی ها تحریم های خود را درباره موضوعات غیر هسته ای پابرجا داریم . در برخی موارد تحریم های ما شدید تر از تحریم های آمریکا هستند. پس ما نیز نگران برخی چیزها هستیم اما چیزی که برای ما روشن است این است که اروپا احساس می کند که در تماس با ایران منافع و مسئولیت دارد . تا زمانی که توافقنامه هسته ای از جانب آنها به صورت کامل اجرا می شود، ما با ایران تماس خواهیم داشت چه در بخش روابط اقتصادی باشد چه دربخش گفتگوی سیاسی باشد و چه بخش های دیگر باشد. من می دانم که آمریکا چنین سیاستی ندارد اما این سیاست اروپا است و ادامه خواهد یافت. پس ما در یک طرف، اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را داریم که من میزان مشخصی از تعهد (آمریکا) را مشاهده کردم و از سوی دیگر نگرانی های مشترک را درباره موضوعات غیرهسته ای داریم که شامل نقش ایران می شود . ما همچنین سیاست های مختلفی داریم که در مورد دولت قبلی آمریکا هم صدق می کرد. مسیر اروپا در قبال ایران همیشه مسیر تماس بوده است و ادامه خواهد یافت.

فدریکا موگرینی افزود: بسیار اهمیت دارد که ایرانی ها یعنی شهروندان ایرانی در این روزها این مطالب را از اروپا بشنوند.