استقبال از انتخابات با چاشنی دروغ/به هم بافتن راست و دروغ علیه باهنر و قالیباف!

رسانه‌های اصلاح‌طلب در حالی که حدود 2 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری سال 96 باقیمانده است؛ مشغول امتحان کردن روش‌های جدیدی برای «برد به هر قیمتی» هستند.

روشی که پیش از این و در ماجرای «توافق به هر قیمتی» نیز امتحان شده بود و اگرچه در باطن بی‌نتیجه ‌ماند و فرجام «شکست رسمی» را در مقابل برجام روحانی قرار داده است؛ اما گویا جریان سیاسی خاص قصد عبرت گرفتن ندارد و نتیجه انتخابات 96 را به هر قیمتی می‌خواهد.

آبشخور روش جدید رسانه‌های جریان خاص را باید در قضایایی مثل فتنه سال 88، ماجرای بورسیه‌ها و قضیه املاک نجومی جستجو کرد.

در تمام این قضایا بر اساس راهبرد «کذب‌گویی» عمل شد تا شاید آبی برای امروز و فردای اصلاح‌طلبان گرم شود اما گرم نشد هیچ که عبرت‌گرفتنی هم در کار نبود و شوربختانه باید اشاره کرد که اعضای ستاد اصلاحات با اینکه جملگی در کبر سنی هستند اما کودکانه بر سخنان ناراست خود در سه ماجرای اشاره شده همچنان پای می‌فشارند و گویی که آینده، قضاوت مردم و تاریخ برایشان هیچ اهمیتی ندارد.

 

*سوء استفاده از صحبت‌های دبیر کل جبهه پیروان/کم‌علاقگی اصلاح‌طلبان به روحانی آشکارتر می‌شود

رسانه‌های جریان خاص در تازه‌ترین عملیات روانی که بر همین اساس شکل دادند، گزینش‌های خاصی را از چند مصاحبه «محمدرضا باهنر»، از فعالان اصولگرا و دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری منتشر کردند.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان امروز در یکی از شماره‌های چند روز قبل خود به نقل از باهنر و با تیتری درشت در صفحه اول نوشته بود: عبور اصلاح‌طلبان از روحانی به ضرر مملکت است!

این روزنامه در یکی دیگر از تیترهای خود در همین شماره نیز از عبارت «در اصولگرا بودن روحانی هیچ تردیدی نیست» به نقل از باهنر استفاده کرد.

پس از این انتشار گزینشی نیز عده‌ای این انگاره را مطرح کردند که با توجه به مواضع متخذه از سوی باهنر مبنی بر اینکه جبهه پیروان قرار است از نامزد نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب حمایت کند و از سوی دیگر بر اصولگرا بودن روحانی هم اصرار دارد؛ پس بالنتیجه انتخابات 96 یک انتخابات درون طیف اصولگرایی است!

 

کسان دیگری هم ضمن اشاره به سابقه محافظه‌کاری باهنر، با تأکید فراوان اینطور القا کردند که صحبت‌های او فی‌الواقع مواضع همان طیفی از اصولگرایان است که جریان خاص بارها در تریبون‌های خود اعلام کرده آنها از روحانی حمایت خواهند کرد.

برخی از این افراد نیز حتی اعلام کردند که از اصولگرایی باهنر ابراز برائت می‌کنند.

تمام این انگاره‌ها در حالیست که نه تنها آقای باهنر بلکه کسان دیگری از اصولگرایان و حتی آقای شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان نیز گفته‌اند که شناسنامه رئیس‌جمهور روحانی و مثلاً مواضع مصرح او در نقد فتنه کوی دانشگاه در سال 78 تماماً برخاسته از تفکر اصولگرایی است.

اما در عین حال هیچکس از اصولگرایان هم نیست که نزدیکی روحانی به اصلاح‌طلبان در دولت یازدهم را رد کرده باشد.

جالب آنکه باهنر در بخشی از مصاحبه خود با سایت جماران که روزنامه آرمان امروز، اقدام به بازنشر آن کرده بود نیز جمله‌ای را بیان می‌کند که اگر به درستی معنا شده بود، انگاره‌های غلط تحلیلی هم شکل نمی‌گرفت.

او گفته بود:

«ما باید تلاش کنیم دوستان اصلاح طلب اگر میخواهند از آقای روحانی حمایت بکنند که اشکال هم ندارد و به نظر من هم از آقای روحانی عبور نخواهند کرد ما از این رفتار اصلاح طلبان خوشحالیم نه این که دوست داشته باشیم آنها از روحانی عبور کنند. ما حتما راضی نیستیم اینها از روحانی عبور کنند فکر میکنیم هم به ضرر خودشان است هم به ضرر مملکت است. اما اینکه همه ما برویم از آقای روحانی حمایت بکنیم پس انتخابات چه میشود؟ درانتخابات ما باید تلاش کنیم که رقیبی که برای روحانی رو می‌کنیم یک رقیبی که اصول و ارزشها را زیر پا بگذارد نباشد دنبال تهمت و غیره نباشد.»[1]

 

*پاسخ باهنر به شبهه طرح شده برای باهنر/گزینش خبر اشکالی ندارد اما روح مطلب را هم منتقل کنید...

پس از جنجال‌های اخیر، شخص باهنر نیز در یک مصاحبه به شبهات ایجاد شده پاسخ داد.

او در نشست خبری تازه‌ای که با اصحاب رسانه برگزار کرد در همین رابطه و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جبهه پیروان اعلام کرده که از جبهه مردمی بدون قید و شرط حمایت می‌کند و همچنین شما بیان کردید در اصولگرا بودن روحانی تردیدی وجود ندارد. با توجه به این اظهارات آیا انتخابات سال آینده رقابت بین جبهه اصولگرایی خواهد بود؟! بیان کرد: رسانه‌ها مواضع را به طور کامل بیان نمی‌کنند که این گزینشی عمل کردن اشکالی ندارد اما گزینش باید به گونه‌ای باشد که روح مطلب منتقل شود.

او افزود: در اوایل دولت آقای روحانی از من سوال شد که آیا روحانی اصلاح‌طلب است که گفتم ایشان در گذشته حتی یک مصاحبه و گزارش هم نداشته‌اند که از اصلاح‌طلبان حمایت کرده باشند و حتی نوار و سخنرانی‌هایی دارند که در نقد مواضع اصلاح‌طلبان بحث کرده‌اند که نمونه محوری این سخنرانی را می‌توان در جریان فتنه سال 78 که داستان کوی دانشگاه پیش آمد، دانست.

باهنر تاکید کرد: آقای روحانی در انتخابات گذشته به دلیل اینکه حمایت اصولگرایان را نتوانستند جلب کنند، اصلاح‌طلبان از او حمایت کردند و شاید روحانی وامدار شد اما معتقدم از نظر فلز روحانی در گذشته اصولگرا بوده است و اکنون اگر با اصلاح‌طلبان کار می‌کند به دلیل بده‌بستان و وامداری که دارند، است و نمی‌خواهم بگویم این کار مذموم یا ممدوح است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: اما در حرکت‌های اصیل سیاسی جابجایی‌ها و تغییر موضع را باید کمتر شاهد باشیم و به هر دلیل نباید فرد مواضعش‌ را تغییر دهد اما در هر صورت این اتفاق افتاده است و جناب آقای روحانی قطعاً اکنون مورد حمایت اصلاح‌طلبان خواهد بود و در انتخابات سال 96 هم اصلاح‌طلبان از روحانی عبور نخواهند کرد و اصولگراها به طور قطع در مقابل او کاندیدا معرفی می‌کنند و کاندیدای مشخصی خواهند داشت.

باهنر بیان کرد: در برخی اصلاح‌طلبان بحث‌‌هایی مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه کاندیدا یا کمکی داشته باشند و یا فضای جامعه را تغییر دهند اما به طور کاندیدای منحصر به فرد اصلاح‌طلبان روحانی است.[2]

 

*به هم بافتن راست و دروغ برای پیروزی به هر قیمتی در انتخابات/پلاسکو نشد؛ برمی‌گردیم به املاک نجومی

البته ماجرای اظهارات باهنر تنها یکی از آخرین شاهکارهای عملیات روانی رسانه‌های اصلاح‌طلب است...

همین جریان به تازگی نیز مصاحبه خبرگزاری ایلنا با یکی از نمایندگان مجلس درباره قالیباف را بر سر دست گرفت و همچون ماجرای باهنر، با انتقال گزینشی اطلاعات تلاش کرد تا رقیب بالقوه روحانی در انتخابات را از گردونه رقابت خارج کند.

تلاشی که به نظر می‌رسد یکی از تبعات شکست اصلاح‌طلبان در ماجرای پلاسکو و مقصّرنمایی از شهردار تهران به جای وزارت کار باشد.

خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه گذشته در متن مصاحبه خود با هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس نوشت: «نایب رییس دوم کمیسیون عمران با بیان اینکه آقای قالیباف واگذاری املاک نجومی را پذیرفته است، گفت: آقای قالیباف در چند جلسه گذشته با کمیسیون عمران به واگذاری املاک نجومی اذعان داشت و البته گفت 250 مورد نبوده و تنها 120 ملک از سوی شهرداری واگذار شده که مدعی شده مجوز قانونی برای این واگذاری‌ها داشته‌اند.»

این در حالی بود که علیرغم اشاره نماینده مصاحبه شونده مبنی بر اینکه شهردار تهران از وجود مجوز صحبت کرده است اما ایلنا در تیتر خود از عبارت: «قالیباف واگذاری 120 ملک نجومی را قبول کرد/احتمال استیضاح شهردار تهران» استفاده کرد.[3]

حدس زدن مابقی ماجرا کار سختی نبود...

روز بعد (سه‌شنبه) رسانه‌های اصلاح‌طلب آرمان امروز، آفتاب یزد و شرق همگی این مصاحبه را با تیترهای خاصی که القا کننده اذعان شهردار تهران به صحت دروغ املاک نجومی بود، بازنشر دادند...

شرق: اذعان قالیباف به واگذاری 120 ملک

آفتاب یزد: 120 ملک واگذار کردیم اما قانونی است

آرمان امروز: شهردار واگذاری 120 ملک را قبول کرد

 

*استقبال از انتخابات با «دروغ»

آنچه که اشاره شد تنها دو مورد از انتقال ناقص خبر و متأسفانه تیترهای کذبی بود که رسانه‌ها و تریبون‌های جریان سیاسی خاص صرفاً طی چند روز اخیر منتشر کردند.

به این گستره البته می‌توان حجم بیشتری را درباره قضایایی مثل بورسیه‌ها، جنجال املاک نجومی، حادثه پلاسکو و... افزود که اصلاح‌طلبان نه تنها پس از اثبات دروغ بودن نسبت‌هایی که در این پرونده‌ها به ناروا دادند هیچگونه عذرخواهی نکردند بلکه گویی آنها را در انبان نگه داشته‌اند تا در آستانه انتخابات دستاویزی دیگر هم بیابند.

 

***

 

1_http://namehnews.ir/fa/news/388087

2_http://aftabnews.ir/fa/news/426760

3_http://www.mashreghnews.ir/fa/news/690855