تعرفه‌های انتخاباتی در قرنطینه‌ وزارت اطلاعات هستند

علی پورعلی مطلق دبیر ستاد انتخابات کشور در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات 96 که صبح امروز شنبه( 7اسفندماه) در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: برگزاری 3 انتخابات را در پیش‌رو داریم و فردا زمان ثبت‌نام دواطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس از 4 حوزه انتخابیه آغاز می‌شود.

وی افزود: با توجه به فرایندی که انتخابات میان دوره‌ای مجلس دارد این نوع انتخابات با انتخابات سراسری برابر است همانطور که می‌دانید اصلاح قانون انتخابات در مجلس مطرح و 21 ماده آن تصویب شد، اما مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت و رد شد بر این اساس انتخابات، شوراها مطابق جدول زمان‌بندی بایستی تنظیم شود.

پورعلی مطلق با اشاره به زمان ثبت‌نام از کاندیدای شورای شهر تصریح کرد: 30 اسفندماه زمان ثبت‌نام کاندیدای شورای شهر خواهد بود هرچند این انتخابات همچون انتخابات ریاست جمهوری به تأیید صلاحیت نمی‌پردازد اما انتخابات ریاست جمهوری حساس‌تر به نظر می‌رسد چرا که کل کشور یک حوزه انتخابیه بوده اما در انتخابات مجلس 207 حوزه انتخابیه، خبرگان 31 حوزه انتخابیه وجود دارد.

دبیرستاد انتخابات ادامه داد: اگر فرایند انتخابات شورای شهر به طور کامل طی نشود، مشکلی پیش نخواهد آمد اما اگر در انتخابات ریاست جمهوری فرایند تعریف شده به صورت کامل طی نشود مشکلات بسیاری به وجود خواهد آمد.

وی گفت: در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا 39 هزار حوزه انتخابیه وجود دارد که در این شرایط هر شهر و روستا یک حوزه انتخابیه محاسبه می‌شود، بنابراین تمام فرایندی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و ریاست جمهوری انجام می‌شود برای حوزه‌های انتخابیه شهر و روستا هم همین فرایندها تعریف خواهد شد. 

پورعلی مطلق یادآور شد: فراهم سازی اقلام مورد نیاز برای انتخابات از تیرماه آغاز شده و همانطور که می‌دانید توجه به برخی از این اقلام از جمله انتشار تعرفه از چالش‌های پیش‌رو در انتخابات گذشته بوده است، چراکه در گذشته برخی تعرفه‌ها مورد جعل قرار می‌گرفت بنابراین در انتخابات آتی برای تعرفه‌ها 14 کد امنیتی درنظر گرفتیم.

دبیرستاد انتخابات اضافه کرد: امروز حساس‌تر از گذشته تمهیدات مربوط به فراهم کردن اقلام انتخابات در نظر گرفته شده، این موضوع مانند برگزاری آزمون کنکور بسیار حساس است چرا که این تعرفه‌ها در قرنطینه‌های خاص از جمله وزارت اطلاعات و شورای نگهبان مورد نگهداری قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: 200 میلیون تعرفه در انتخابات آتی توزیع خواهد شد و زمان توزیع آن از سوی وزارت کشور اعلام خواهد شد.

 

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه در انتخابات سال‌های گذشته معتمدین هیأت‌های اجرایی بسیار خوب عمل کرده‌اند، گفت: ‌در طول انتخابات گذشته با وجود تعداد بسیاری از رد صلاحیت ‌شده‌ها هیچ کس نتونست ایراد بگیرد و هیچ کسی قهر نکرد.

 

پورعلی مطلق افزود: امروز بسیاری از پرونده‌‌های برخی از فرمانداری‌ها از مجلس دوره هشتم و نهم مفتوح است اما در این دوره ما نیز پرونده‌ای نداریم.

 

وی با اشاره به آمار واجدین شرایط رأی دهندگان گفت: تا امروز وزارت کشور جلساتی را با مسئولین مرکز آمر و ثبت احوال برگزار کرده و طبق اعلام مرکز آمار 15 اسفند ماه آمار واجدین شرایط رأی دهندگان از سوی مرکز آمار اعلام می‌شود.

 

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به فعالیت یک میلیون و 150 هزار نفر مجریان انتخابات گفت: در انتخابات گذشته چالش‌های بسیاری را بررسی کردیم و برخی از اقدامات مستندسازی نشده بود و حتی برخی تخلفات دیده شد اما توجهی به آن نشد.

 

پورعلی مطلق خاطرنشان کرد: امروز تبلیغات زودهنگام انتخاباتی مطرح می‌شود که در این راستا باید اقدامات لازمی انجام شود بر اساس مواد 67 و 26 ریاست جمهوری باید از افراد حقوقی برای برخی فعالیت‌هایمان استفاده کنیم تا مستندات را به صورت حقوقی تدوین کند.