جنگ روانی برای تخریب روابط ایران و روسیه

در این رابطه پایگاه صهیونیستی «دبکا فایل» که ارتباط نزدیکی با سرویس های اطلاعاتی ـ امنیتی رژیم غاصب اسرائیل به ویژه موساد دارد، اخیرا گزارشی از اوضاع سوریه پس از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا منتشر کرده و در آن مدعی وجود برنامه های مشترک آمریکا، روسیه و ترکیه برای آیندۀ سوریه شده است.

 این گزارش مدعی است: ترامپ و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه این هفته تصمیم گرفتند که در توافقی آمریکایی ـ روسی ـ ترکی، مناطق امنی در سوریه ایجاد نمایند که به معنی سلطه نظامی بر سوریه است. همچنین، ارتش های آمریکا، روسیه و ترکیه مسئول مرزهای منطقه امنیتی خواهند بود که ترسیم خواهد شد و واشنگتن، مسکو و آنکارا درباره آن توافق می نمایند.

دبکا فایل در ادامه ادعای خود نوشت: این تصمیم حاکی است که ایران، شبه نظامیان شیعه هوادار آن و حزب الله لبنان باید سوریه را ترک کنند و ارتش آمریکا سیطره بر دو منطقه امن شامل شمال شرق سوریه در مرز عراق و مناطق شرق رود فرات از جمله مناطق کردنشین را به عهده خواهد داشت.

دبکا در این گزارش مدعی می شود که اواخر سال ٢٠١٦، باراک اوباما رییس جمهوری وقت آمریکا با پوتین درباره تقسیم مناطق نفوذ به توافق رسید، به این شکل که مناطق شرق رود فرات مناطق تحت نفوذ آمریکا و تمام روستاهای عربی ساحل مدیترانه منطقه نفوذ روسیه باشد. منطقه امن مد نظر ترکیه نیز در مرز مشترک این کشور با سوریه تا عمق ٣٥ تا ٥٠ کیلومتری داخل سوریه و شهر الباب است که ارتش ترکیه اکنون آن را در اختیار دارد.

این رسانه صهیونیستی در ادامه از ایجاد منطقه امن آمریکایی شماره ٢ در جنوب سوریه در طول مرز رژیم صهیونیستی و اردن با سوریه خبر داده و مدعی می شود که رفع خطر نیروهای ایران و حزب الله در مرز رژیم اسراییل و اردن از مهمترین اهداف این توافق می باشد، خصوصا که ترامپ و پوتین توافق کردند که نیروهای ایران از سوریه خارج شوند و حزب الله نیز مجبور به بازگشت به لبنان خواهد شد.

این پایگاه همچنین نوشت: چنین اتفاقی در صورت وقوع به معنی قطع نفوذ ایران و حزب الله در خاورمیانه است.

از سویی؛ رادیو صدای آزاد اروپا روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد که «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل بار دیگر با تکیه بر ادعاهای ایران هراسانه خود مدعی شد که یافتن راه حل سیاسی بحران سوریه در گرو بیرون کردن ایران و گروه های وابسته به آن از این کشور است.

هیلی بدون اشاره به نقش آمریکا و متحدانش در ایجاد بحران در سوریه مدعی شد: در حال حاضر همه تمرکز بر روی یافتن راه حل سیاسی است و این در اصل به معنای آن است که سوریه دیگر نمی تواند پناهگاه امنی برای تروریست ها باشد. ما باید از بابت بیرون کردن ایران و ایادی وابسته به آن از سوریه اطمینان خاطر پیدا کنیم و در حال پیشروی به سمت هدف خود، باید اطمینان پیدا کنیم که امنیت مرزها و متحدانمان نیز تامین می شود.

از سوی دیگر؛ روز چهارشنبه دویچه وله آلمان در گزارشی با اشاره به دیدار نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد: بنیامین نتانیاهو در مسکو با پوتین رئیس دولت روسیه ملاقات می کند و موضوع اصلی گفت و گوهای آنها نفوذ فزاینده شیعیان در منطقه و در راس آنها ایران است که هر دو کشور می خواهند آن را کاهش دهند.

روز پنجشنبه نیز نتانیاهو در دیدار با رئیس جمهور روسیه در اظهاراتی ضد ایرانی گفت: حضور ایران در سوریه برای اسرائیل غیر قابل قبول است.

وی اضافه کرد: اسرائیل با راه حل سیاسی در سوریه مخالفتی ندارد اما به شدت با باقی ماندن نیروهای ایرانی و نیروهای حزب‌الله در سوریه و در چارچوب توافق سیاسی مخالف است.

بنابر آنچه ذکر شد، فضاسازی و جنگ روانی مذکور که با هدف القاء وجود اختلاف بین ایران و روسیه صورت می گیرد در حالی است که پیشتر منابع و مقامات روس در خصوص این هجمه ها و فضا سازی ها هشدار داده و پاسخ های لازم و کافی را به مطرح کنندگان درخواست لزوم فشار بر ایران برای خروج از سوریه داده اند.

در این رابطه شواهد پیدا و پنهان زیادیوجود دارد، چنانچه ولادیمیر پوتین در پاسخ به اظهارات ضد ایرانی نخست وزیر رژیم اسرائیل در دیدار روز پنجشنبه وی از مسکو در پاسخی کنایه آمیز از نتانیاهو خواست تا نگاه تاریخی خود نسبت به ایران را تغییر دهد و مناقشه صدها سال پیش این رژیم با ایران را پشت‌سر گذاشته و با چشمان تازه به ایران نگاه کند.

پوتین تاکید کرد: ما در حال حاضر در جهانی متفاوت زندگی می‌کنیم.

از سویی منابع مطلع و نزدیک به مذاکرات سه جانبه آستانه درباره سوریه، از پاسخ قاطع حدود نیم ساعته سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه به مولود چاوش اوغلو همتای ترکیه ای خود خبر داده اند، آنجا که چاوش اوغلو در اظهاراتی گستاخانه حضور ایران در مذاکرات آتش بس را بی دلیل خوانده و سعی می کند طرف روس را با خود همراه کند.

بنا به گفته منابع مذکور؛ هنگامی که وزیر خارجه ترکیه در حضور وزیر خارجه ایران خطاب به همتای روس خود ادعا می کند که ایران از مذاکرات صلح سوریه کنار گذاشته شود، سرگئی لاوروف  آنچنان پاسخ قاطع و مفصلی در رد این ادعا به وی می دهد که «محمد جواد ظریف» خطاب به همتای ترک خود می گوید پاسخ های لازم را آقای لاوروف دادند و دیگر نیازی نیست که من به شما پاسخ دهم.

گفته شده پاسخ لاوروف به چاوش اوغلو بر دو محور متمرکز بوده است: اول اینکه؛ هیچ کشوری در طول ۶ سال بحران سوریه به اندازه ایران بدون قید و شرط با تروریسم و گروههای تکفیری مقابله نکرده و دوم اینکه؛ سیاست ایران مداخله در امور داخلی کشورها نیست و ایران همواره خواستار تعیین سرنوشت سیاسی کشورها توسط مردم همان کشور بوده است.

از سوی دیگر؛ روس ها پیشتر درباره احتمال آغاز جنگ روانی محور غربی ـ عربی ـ صهیونیستی علیه ائتلاف دو کشور در مبارزه با تروریسم، اطمینان های لازم را مبنی بر پوچ بودن و تفرقه افکنانه بودن این ادعاها به ایران داده بودند.

چنانچه به گفته منابع مطلع؛ «لاورنتیف» نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه در دیدار چندی پیش خود با برخی شخصیت های سیاسی ایران در تهران اظهار داشته بود که جمع بندی و برآوردهای منابع اطلاعاتی روسیه حاکی است که احتمالا در ماه های آینده، غرب و متحدان منطقه ای آن با هدف ایجاد تردید و بدبینی در طرف ایرانی نسبت به روسیه جنگ رسانه ای و روانی را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

بر این اساس؛ گرچه در عالم سیاست هیچ چیز غیر ممکن نیست اما اخبار قطعی و شواهد موجود از یک سو و سیاق همیشگی سرویس های اطلاعاتی و بازوان رسانه ای محور غربی ـ صهیونیستی از سوی دیگر بیانگر آن است که این محور به ویژه در شرایط کنونی که در هر دو عرصه میدانی و سیاسی در موضع ضعف نسبت به محور مقاومت قرار دارد، جنگ روانی گسترده ای به راه انداخته تا بلکه از این رهگذر بتواند فضا را به نفع خود تغییر دهد.