راه حل آیت‌الله مکارم شیرازی برای برخورد با داعش

 آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز  در دیدار معاون نخست وزیر، معاون رئیس مجلس و سفیر مجارستان در ایران اظهار کرد: ما خاطره بسیار خوبی از کشور مجارستان داشته و هیچ نقطه تاریکی در سوابق ما با یکدیگر وجود ندارد.

وی ابراز کرد: دنیای امروز بر اثر روابط موجود به صورت یک خانه درآمده و اگر ساکنان این خانه با صمیمیت و دوستی با هم متحد شوند، این خانه آباد خواهد شد، اما با ایجاد اختلاف، به ویرانی خواهیم رسید.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه دو جمله از رئیس مجلس مجارستان در دیدار سال گذشته به خاطر دارم، خاطرنشان کرد: جمله اول آن بود که «تروریست مشکل لاینحلی برای اروپا شده است»؛ اما ما می‌گوییم مشکل لاینحل وجود ندارد و در این مسیر، سه راه حل «سوزاندن ریشه‌های فکری تروریست»، «مذاکرات سیاسی» و «برخورد» وجود دارد که باید انجام شود، چراکه اگر این سه مرحله، دست به دست دهد، مشکل تروریست مسلما حل خواهد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: ما دو کنگره خطر تکفیری و تروریست‌ها را در سال‌های گذشته در قم برگزار کرده‌ایم که 80 شخصیت از کشورهای گوناگون به ایران دعوت شده و کنگره‌ای عظیم برپا شد که اجماع نظر همه شرکت کنندگان این بود که تروریست جایی در اسلام ندارد.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: بنده از اظهار نظر آمریکایی‌ها متأسفم که خود را در مقابل تروریست معرفی می‌کنند، اما در رادیوی خود داعش را دولت اسلامی می‌خوانند.

این استاد برجسته حوزه اظهار کرد: داعش، نه دولت است، نه اسلامی و تمام علمای اسلام متفق القولند که این گروه‌ها از اسلام بیگانه هستند.

وی ابراز کرد: متأسفانه گاهی مسائل سیاسی سبب می‌شود که این گروه را به اسلام مرتبط کنند؛ در حالی که اسلام دین رحمت، محبت و همزیستی با تمام ادیان است، بنابراین نباید از حل مسئله تروریست مأیوس بود و اگر برخی از دولت‌ها با آنان همکاری نمی‌کردند، ریشه‌کن شده بودند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: خطر تروریست و داعش برای کل عالم است، نه جهان اسلام و همه باید دست به دست هم داده و صادقانه وارد شده تا ریشه‌کن شود.

این مرجع تقلید با اشاره به جمله دوم رئیس مجلس مجارستان در دیدار سال گذشته، تصریح کرد: وی گفته بود که «نباید تروریست را به خوب و بد تقسیم کنیم و تروریست همه جا بد است و برای همه خطرناک است و امنیت را از دنیا می‌گیرد.»

وی بیان کرد: متأسفانه مسائل سیاسی سبب شده که اسلام ستیزی در رسانه‌های خارجی انجام شده و بگویند که ایران طرفدار تروریسم است، در حالی که کشور ما در خط اول مبارزه با این گروه است.

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: کنگره‌هایی که با موضوع مبارزه فکری با تروریست داشته‌ایم، در دنیا سابقه نداشته و کتاب‌های زیادی از مقالات ارسالی جمع آوری شده که موجود است.

وی ابراز کرد: ما در کشورهای دیگر همچون آلمان نیز کنگره‌هایی برای نفی تروریست برگزار کرده و حاضریم در مجارستان نیز چنین کنگره‌هایی را برگزار کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: مبارزه با ترویست، مسئله‌ای انسانی و واقعی است و همه در برابر آن مسئولند و باید کاری کنیم که نسل آینده ما این گرفتاری‌ها را نداشته باشند.

وی تصریح کرد: ما امیدواریم حامل این پیام از سفر خود از ایران به اروپا باشید که آنچه که امروز در ایران مشاهده می‌کنید با آنچه در رسانه‌ها از این کشور بیان می‌شود، متفاوت است و اگر این مسئله به درستی ابلاغ شود، بهتر می‌توان کار کرد.