تهدید قالیباف علیه روحانی جدی است

این پایگاه می نویسد:«براساس یک نظرسنجی که اخیرا توسط موسسه رای گیری ایران پال انجام شده است حسن روحانی کماکان رییس جمهری محبوب است. با این حال، قالیباف شهردار تهران و رقیب اصلی او از اخرین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز وضعیت خوبی در میان شرکت کنندگان در نظرسنجی داشته است. 

 

این نظرسنجی در فاصله ۱۱ تا ۱۴ اوریل انجام شده است ایا باید بار دیگر شاهد بازگشت رقابت میان این دو نفر برای ریاست جمهوری باشیم؟ با توجه به این نظرسنجی ۶۲ درصد دیدگاه مثبتی نسبت به روحانی داشته اند و ۳۵ درصد دیدگاه منفی. برای قالیباف که در سال ۲۰۱۳ میلادی پس از روحانی قرار گرفته بود این میزان بالاتر است و ۶۷ درصد از ایرانیان نظر مساعدی نسبت به او داشتند در حالی که ۲۵ درصد نظر مخالف و نامساعد داشتند. دور اول انتخابات ریاست جمهوری ۱۹ مه برگزار می شود. ضعف در اقتصاد کلان ایران بر وجهه و تصویر روحانی در نزد افکار عمومی سنگینی می کند. صندوق بین المللی پول در ماه فوریه گزارش داده بود که اقتصاد ایران رشدی بالای ۷ درصد نسبت به سال گذشته داشته است اما تقریبا تمام این رشد مربوط به بخش صادرات نفت بوده است. این ارزیابی نشان می دهد که ۷۲ درصد از ایرانیان باور دارند که وضعیت اقتصادی پس از برجام بهبود نیافته است. نزدیکی به نیمی یعنی ۴۲ درصد گفته است که بیکاری مهم ترین مسئله پیش روی کشور است و ۱۳ درصد به طور خاص به بیکاری جوانان اشاره کرده اند». 

المانیتور در ادامه می نویسد:«این بررسی نشان می دهد که محبوبیت روحانی در دو سال پس از توافق هسته ای کاهش یافته است. در اگوست سال ۲۰۱۵ میلادی نظرسنجی همان موسسه در همکاری با دانشگاه مریلند نشان داد که ۸۸ درصد از ایرانیان دیدگاه مثبتی نسبت به روحانی دارند. یک سال پس از آن روحانی و ظریف وزیر امور خارجه محبوب ترین سیاستمداران ایرانی بودند و ۷۵ و ۷۶ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی دید مثبتی نسبت به آنان داشتند». 

این سایت در ادامه اشاره می کند که تقریبا رئیسی تا این لحظه شانس بالایی ندارد اما می افزاید:«نیمی از ایرانیان در نظرسنجی ایران پال یعنی نزدیک به ۴۶ درصد گفته اند هیچ نظری درباره رئیسی ندارند ۲۲ درصد نسبت به او نظر منفی داشته اند و تنها ۳۲ درصد به او نظر مثبت داشتند. با این حال، نباید گمان کرد که عدم شناخت عموم نسبت به رئیسی در این مرحله لزوما به ضعف او در انتخابات نیز منجر می شود چرا که روحانی نیز در نظرسنجی های پیش از انتخابات ۲۰۱۳ میلادی چهره شناخته شده ای نزد افکار عمومی نبود. هم چنین درباره جهانگیری نیز ۲۹ درصد نظر مساعد و ۲۳ درصد نظر نامساعد در این نظرسنجی داده بودند و ۴۸ درصد گفته بودند نظر خاصی نسبت به او ندارند». 

این سایت در ادامه اشاره می کند که نزدیک به یک چهارم از رای دهندگان به روحانی در نظرسنجی ها اعلام کردند که در عمل قالیباف را ترجیح می دادند اما به روحانی رای دادند تا فرصت پیروزی را از دیگر نامزدها بگیرند. 

این سایت اشاره می کند که شورای نگهبان صلاحیت احمدی نژاد و بقایی را نیز رد کرد اما از دید المانیتور او پایگاه پشتیبانی خود را حفظ کرده است. این سایت می نویسد:«طبق نظرسنجی ایران پال ۵۲ درصد از ایرانیان نظر مساعدی نسبت به احمدی نژاد دارند و ۴۶ درصد نظر نامساعد و ۲۴ درصد نیز نظر بسیار نامساعد. این در حالیست که در نظرسنجی آی پوز در مه ۲۰۱۶ میلادی مشخص شده بود که ۳۰ درصد از رای دهندگان هنوز از احمدی نژاد حمایت می کنند و روحانی ۴۱ درصد حمایت را کسب کرده بود»