واکنش های جدید رسانه های غربی به انتخابات ریاست جمهورى

رسانه‌های جهان در گزارش‌های متعدد به موضوع انتخابات ایران و اولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری پرداختند.

عزم رقبا برای رویارویی سیاسی با روحانی

پایگاه خبری-تحلیل "میدل ایست مانیتور" انگلیس در گزارش درباره انتخابات ایران پرداخت و نوشت: مردم ایران در ماه مه تصمیم خواهندگرفت که چه کسی رئیس جمهور این کشور باشد. در خلال رقابت های انتخاباتی، آقای حسن روحانی، رئیس جمهور عملگرای کنونی، به دنبال پیروزی دوباره در برابر رقبایی است که عزم خود را برای رویارویی سیاسی با او جزم کرده اند.

این گزارش در ادامه به معرفی سه نامزد اصلی که شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارند. میدل ایست مانیتور محمد باقر قالیباف، سید ابراهیم رئیسی و حسن روحانی را سه نامزد مطرح این انتخابات بیان کرد.

نشریه آمریکایی "فوربس" نیز در گزارشی درباره انتخابات ایران سید ابراهیم رئیسی را «روحانی صاحب نفوذ» توصیف کرد که می رود جان تازه ای را در کالبد انتخابات در ایران بدمد.

نقش تعیین کننده مناظره‌ها در انتخابات

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به ارزیابی اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخت و نوشت: شش داوطلب رقابت های ریاست جمهوری که صلاحیت آن ها از سوی شورای نگهبان تأیید شده است، روز جمعه در نخستین دور از سه دور مناظره تلویزیونی شرکت کردند. مناظره بین نامزدهای ریاست جمهوری در ایران بسیار پرطرفدار است و توجه شمار زیادی از مردم این کشور را به خود جلب می کند و در مناظره های اخیر ریاست جمهوری نکاتی بسیار به یاد ماندنی مطرح شده است. در همین مناظره هاست که معلوم می شود چه کسی از این مناظره ها بیرون آمده و از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار است.

این روزنامه آمریکایی افزود: روحانی به همراه معاون اول خود اسحاق جهانگیری، علیه قالیباف، شهردار تهران حالت تهاجمی گرفت... شهردار تهران در مناظره روز جمعه نشان داد که مناظره کننده ای بسیار تواناست و دولت روحانی را به زندگی نکردن در میان مردم متهم کرد.

قالیباف سخنوری توانمند و با زیر و بم سیاست در ایران آشناست

واشنگتن‌پست به مقایسه نامزدهای حاضر در مناظره جمعه گذشته پرداخت و نوشت: قالیباف در مقایسه با رئیسی چهره سیاسی شناخته شده تر و فن سالاری است که سال ها در دستگاه دولتی خدمت کرده است. به گفته اکبری همین ویژگی ها باعث شده است تا وی پایگاه مردمی داشته باشد. قالیباف سخنوری توانمند و ماهر است و با زیر و بم سیاست در کشور به خوبی آشناست و به گفته رضا اکبری، از مدیران موسسه گزارش جنگ و صلح در واشنگتن، این خصوصیات وی را به رقیبی قدرتمند در مبارزات انتخاباتی تبدیل کرده است.

جهانگیری انصراف ندهد، روحانی به خطر می‌افتد

این روزنامه در ادامه اسحاق جهانگیری را به عنوان نامزد پوششی برای آقای روحانی معرفی کرد و نوشت: عملکرد جهانگیری در این مناظره در رسانه های اجتماعی با استقبال رو به رو شد... اما به گفته تحلیلگران، انتظار می رود که جهانگیری به نفع رئیس خود یعنی آقای روحانی از مبارزه انتخاباتی کنار رود.

واشنگتن ‌پست ادامه داد: اگر جهانگیری انصراف ندهد موقعیت روحانی به خطر خواهد افتاد چون آراء اصلاح طلبان و میانه روها بین این دو نامزد تقسیم خواهد شد.

رویارویی جهانگیری و روحانی با قالیباف

نشریه "الشرق الاوسط" چاپ لندن در گزارش خود نوشت: مسائل اجتماعی بر نخستین مناظره تلویزیونی بین شش نامزد رقیب در انتخابات ریاست جمهوری ایران سایه انداخت. این مناظره که روز جمعه به مدت سه ساعت برگزار شد به رویارویی خالص بین حسن روحانی رئیس جمهور کنونی و معاونش اسحاق جهانگیری از یک سو، و محمد باقر قالیباف نامزد محافظه کار و شهردار تهران از سوی دیگر تبدیل شد.

این روزنامه نوشت: در مناظره نامزدها، مهم ترین تهدیدهای اجتماعی در ایران از جمله بیکاری، اعتیاد، حاشیه نشینی، و بحران مسکن بررسی شد و هر نامزد دیدگاه خود را برای حل این مشکلات بیان کرد.

الشرق الاوسط ادامه داد: میرسلیم از دولت به علت فقدان شفافیت انتقاد و کارمندان دولت را به رشوه گیری به منظور درز دادن اطلاعاتی که برخی طرف ها از آن بهره برداری می کنند متهم کرد.

افزایش شور انتخاباتی در ایران

روزنامه "لوموند" فرانسه درباره مناظره اول نوشت: سه هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران در نوزدهم ماه می، سرانجام نخستین مناظره تلویزیونی بین شش نامزد توانست نوعی شگفتی بیافریند و در زمان بدبینی، شور مبارزات انتخاباتی را افزایش دهد.

نارضایتی اقتصادی ایرانی‌ها پیروزی روحانی را دچار مشکل کرده است

لوموند با اشاره به شرایط اقتصادی ایران نوشت: با وجود توافق بر سر مسئله هسته ای تهران که در ژوئیه 2015 با قدرت های بزرگ امضاء شد و لغو جزئی تحریم‌ها، بسیاری از ایرانی‌ها از روند آهسته رونق اقتصادی شکایت دارند، این امر طرح انتخاب مجدد حسن روحانی را دچار مشکل ساخته است.

این روزنامه فرانسوی درباره مناظره نوشت: گرچه بنا بر بسیاری از تحلیل ها به نظر می رسد ابراهیم رئیسی نماینده جناح مخالف رئیس جمهور روحانی باشد، اما داستان سابق خویشتنداری را ترجیح داد و وارد مشاجره ها نشد و ضمن حفظ آرامش خود گاه گاهی به شوخی ها لبخند می زد. اگرچه وی از حق مسکن برای فقرا و وام بانکی برای ازدواج دفاع کرد، اما از هر گونه انتقاد تند و مستقیم به دولت بسیار زیرکانه اجتناب کرد. محمد باقر قالیباف برخلاف رئیسی تمام تلاش خود را به کار گرفت تا «سوء مدیریت» رئیس جمهور، دروغ هایش و وابستگی وی به گروهی که او «٤ درصدی ها» می نامید، یعنی ثروتمندانی که از همه درآمدها استفاده می کنند و وام های مهم بانکی را بدون مانع به دست می آورند، زیر سوال ببرد.

لوموند ادامه داد: زمانی که شهردار تهران از حسن روحانی که به گفته وی وعده داده بود ٤ میلیون شغل ایجاد کند، انتقاد کرد، اسحاق جهانگیری بحث را به محاکمه سیاسی شهردار و جناح وی تبدیل کرد.

وعده برای سبقت در رقابت

روزنامه "در اشتاندارد" اتریش در گزارشی تحت عنوان « کاندیداها ستاره‌های آسمان را وعده می‌دهند» نوشت: شش نامزدی که از سوی شورای نگهبان اجازه شرکت در این رقابت ها را یافتند، سعی دارند هر کدام با وعده های خود از دیگران سبقت بگیرند. یکی از آنها قصد دارد شش میلیون شغل جدید ایجاد کرده، دیگری وعده افزایش مبلغ کمک هزینه خانواده ها را داده و سومی نیز می گوید چشم انداز کاملاً جدیدی را برای جامعه ایران در یک صد روز به وجود خواهد آورد.

این گزارش می‌افزاید: حسن روحانی که مخالفان وی همواره انتقاد می کنند توافق هسته ای هیچ نتیجه و ثمره ملموسی نداشته، تلاش می‌کند تا مردم را به نادرستی این ادعاها متقاعد کند که اکنون روند بهبود وضعیت آغاز شده و وی در مسیر درست قرار دارد.

نگرانی اروپا تاثیر بدعهدی برجامی آمریکا بر انتخابات

"رویترز" نیز در گزارشی می‌نویسد: اتحادیه اروپا که نگران اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران است، قصد دارد در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران، پایبندی خود به توافق هسته ای را نشان دهد.

این گزارش افزود: میگوئل آریاس کانته کمیسر انرژی اتحادیه اروپا اخیرا در صدر هیاتی شامل بیش از 50 شرکت اروپایی در یک همایش تجاری در تهران شرکت کرده است. این تازه ترین تلاش اتحادیه اروپا برای برقراری روابط تجاری جدید با تهران با گذشت 16 ماه از اجرای توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی است.

بر اساس این گزارش، دیپلمات های اروپایی نگران این مسئله هستند که سیاست تقابل جویانه ترامپ موجب تقویت اصولگرایان در ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری شود.

وبگاه تحلیلی "امریکن‌تینکر" در مطلبی درباره مناظره روز جمعه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کشورمان نوشت، فارغ از اینکه چه کسی پیروز این میدان خواهد شد، با چالش‌هایی در عرصه اقتصادی ایران مواجه خواهد شد. چالش‌هایی که به نوشته این وبگاه تحلیلی عبارتند از:

    بحران نظام بانکداری که بسیاری از افراد آن را مهمترین چالش اقتصادی ایران می‌دانند.

    بدهی سنگین دولت که به گفته علی‌طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران دولت بیش از 230 میلیارد دلار بدهکاری دارد.

    رکود طولانی‌مدت اقتصادی همراه با نرخ بیکاری بالا و میلیون‌ها نفر بیکار و فاقد شغل.

    تصمیم نهاد بین‌المللی نظارت بر فعالیت‌های ضد پول‌شویی (FATF) که شامل محدودیت‌هایی بر تبادلات مالی بانک‌هایی است که با ایران مبادله پولی و مالی دارند.

    ناکامی ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی، طبق گزارش آنکتاد، طی چهار سال گذشته، میزان جذب سالانه سرمایه‌گذاری خارجی تنها حدود 3 میلیارد دلار بوده است.

    حجم عظیم یارانه‌های پرداختی به بیش از 70 میلیون ایرانی.

    بحران زیست‌محیطی، خصوصا کمبود فاجعه‌بار منابع آبی.

عملکرد ضعیف روحانی در مناظره اول

"بلومبرگ" در تحلیلی از مناظره جمعه گذشته نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت که قالیباف در این مناظره توانست به عنوان مهمترین حریف روحانی ظاهر شود. وی درباره سخنان و اظهارات رئیس جمهوری مبنی بر بهبود محیط کسب و کار تشکیک کرد و عنوان کرد که روحانی نتوانسته همانگونه که وعده داده بود، فرصت‌های شغلی برای مردم ایجاد کند.

به نوشته بلومبرگ، روحانی در هنگام دفاع از عملکرد خود، بر خلاف چهار سال پیش نتوانست به خوبی زمان خود را مدیریت کرده و پاسخ‌های درخوری بدهد.

نشریه "نویه زوریشر سایتونگ" سوئیس در گزارشی تحت عنوان «چه کسی رئیس جمهور آینده جمهوری اسلامی خواهد شد؟» نوشت: در حالی که روحانی در جلوگیری از تورم و کاهش ارزش پول کشور موفق شده، اما افزایش قیمت ها و نرخ بالای بیکاری ترازنامه دولت او را تحت تأثیر قرار می دهد... اعتماد به روحانی کاهش یافته است.

این نشریه می‌افزاید: محمد باقر قالیباف، شهردار تهران برنامه های بسیار بزرگی دارد. با هدیه های مالی به بیکاران و وعده های چشمگیر مانند ایجاد پنج میلیون شغل در یک زمان بسیار کوتاه، این محافظه کار ٥٩ ساله می خواهد به ویژه آرای فقرا را جلب کند.