زوج‌های سیاسی ایران+ عکس
ازدواج‌هایی که در قشر سیاسی جامعه اتفاق می‌افتد هر کدام در نوع خود جالب توجه هستند.
 
در برخی از این ازدواج‌ها مرد وارد میدان می‌شود و خواه ناخواه موجبات مطرح شدن بیشتر همسرش را فراهم می‌کند و یا برعکس، زن پست و مقامی می‌گیرد و همسرش نیز شناخته‌تر از گذشته خواهد شد.
 
طی این گزارش با زوج‌هایی که هر دو در عرصه سیاسی فعال هستند، بیشتر آشنا می‌شوید.
 
 
محمدباقر قالیباف و زهرا مشیر
  
از زوج‌های سیاسی می‌توان به محمدباقر قالیباف و همسرش زهرا مشیر اشاره کرد، زهرا مشیر دارای دکترای جامعه‌شناسی است.
 
 
 
/
 
مشیر در مقطع دوم دبیرستان در سال ۱۳۶۲ با قالیباف ازدواج کرد، خطبه عقد آنها توسط امام(ره) خوانده شد، حاصل این ازدواج سه فرزند به نام الیاس، اسحاق و مریم است.
 
محمدباقر قالیباف نیز در شهریور ۱۳۴۰ در شهر ییلاقی طرقبه در خانواده مذهبی به دنیا آمد، پدر وی از کسبه قدیم و از معتمدان این منطقه بود.

قالیباف از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۸۴ فرماندهی نیروی انتظامی کشور را بر عهده داشته است در سال 84 شهردار پایتخت شد.
 
 
پروین داداندیش و محمود واعظی 
 
پروین داداندیش همسر محمود واعظی، دکترای علوم سیاسی از دانشگاه ورشو لهستان است.
 
داداندیش عضویت در شورای راهبردی زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی، معاون کمیته خاص زنان و جوانان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۲، مسئول گروه کشورهای غیر اسلامی معاونت بین‌الملل دفتر امور زنان ریاست جمهوری۷۳ – ۱۳۷۲ را در کارنامه‌اش دارد.
 
 
 
/
 
 
 علی جنتی در زمان تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی  پروین داداندیش را به عنوان مشاور خود در امور بانوان منصوب کرد.
 
 واعظی دکترای روابط بین‌الملل دارد وی به عنوان مشاور وزیر و معاون سیاسی اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه فعالیت کرده است.
 
واعظی از اعضای موسس حزب اعتدال توسعه است. مرداد سال 1392 به عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و از مجلس رای اعتماد گرفت.
 
 
 
محمدنبی حبیبی و فاطمه فخر

یک دیگر از زوج‌های سیاسی محمدنبی حبیبی و همسرش سیده فاطمه فخر هستند.

حبیبی از اعضای قدیمی حزب موتلفه اسلامی است از 31 مرداد سال 83 دبیرکل این حزب شد. همسرش نیز عضو شورای مرکزی و مدیر سازمان زنان حزب موتلفه است. 
 
 /
 
 وی استاندار تهران، فارس و خراسان  را در کارنامه سوابق خود دارد از دیگر سمت‌های حبیبی می‌توان به قائم مقام بنیاد بین‌المللی غدیر، مدیرعاملی شرکت پست جمهوری، معاونت وزارت راه و ترابری، رییس سازمان هواپیمایی کشور، معاون سیاسی استاندار کرمان، رییس سیاست اقامه نماز تهران و ... اشاره کرد.
 
حبیبی که دارای فوق لیسانس جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران است مدتی نیز شهردار تهران بود در دوره شهرداری‌اش، ساخت مترو آغاز شد.
 
غلامعلی حدادعادل و طیبه ماهروزاده
 
از دیگر زوج‌های سیاسی می‌توان به غلامعلی حدادعادل و طیبه ماهروزاده اشاره کرد.
 
طیبه ماهروزاده در سال ۵۱ با غلامعلی ازدواج کرد و در پی این ازدواج بود که به فلسفه علاقه‌مند شد.
 
حاصل این ازدواج فرالدین، آزاده، زهرا و بنت الهدی هستند.
 
/
 
 
حدادعادل با داشتن دکترای فلسفه دارای سوابقی چون عضویت در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ریاست مجلس، دانش‌یاری فلسفه دانشگاه تهران، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای انقلاب فرهنگی و نمایندگی مجلس هشتم و نهم و ... است. وی در سال ۱۳۸۷ در رشته فلسفه به عنوان چهره ماندگار انتخاب شد.
 
ماهروزاده در سال ۱۳۲۹ در تهران به دنیا آمد. دکترایش را در رشته فلسفه تعلیم و تربیت با گرایش برنامه‌ریزی درسی از دانشگاه تربیت معلم گرفته است در سمت‌های اجرایی همچون مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیر پژوهشکده مطالعات زنان دانشگاه الزهرا و دانشیار دانشگاه الزهرا، عضو هیات موسس انجمن فلسفه ایران، عضو هیات امنای سازمان انجمن اولیا و مربیان، موسس شبکه زنان دانشمند مسلمان و سردبیری چندین مجله تخصصی و… ایفای نقش کرده است.
 
 محمدرضا عارف و حمیده مروج
 
 محمدرضا عارف، در سال 1330  در خانواده‌ای مذهبی و اصیل در شهر یزد به دنیا آمد  پدرش حاج‏ میرزا احمد عارف، یکی از بازاریان اصیل یزد است.
 
/
 
عارف با حمیده مروج ازدواج کرد وی دارای مدرک فوق تخصص پوست و عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی است که ماحصل این ازدواج 3 فرزند پسر به نام­‌های حمیدرضا، وحید و سعید است.
 
 
منوچهرمتکی و طاهره نظری‌مهر
 
متکی متولد سال1332 است و کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران دارد.
 
وی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و ژاپن، معاون حقوقی و کنسولی و امور مجلس وزارت امورخارجه، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و وزیر امورخارجه در دولت‌های نهم و دهم را در کارنامه کاری‌اش دارد.
 
 
 
/
 
نظری‌مهر در ابتدا در رشته بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی ایران مشغول به تحصیل بود و بعد از گذراندن 106 واحد به همراه همسرش به ترکیه رفت و در سال 69 بار دیگر در کنکور شرکت کرد و در رشته داروسازی دانشگاه تهران قبول شد و اکنون دارای دکترای داروسازی است.

وی در زمان تصدی همسرش بر وزارت خارجه، مدیرکل امور بین‌الملل زنان و حقوق بشر وزارت خارجه را عهده دار شد که با انتقاداتی همراه بود. نظری‌مهر همچنین کاندیدای انتخابات مجلس نهم هم شد اما به مجلس راه پیدا نکرد.
 
حسن کامران و نیره اخوان 
 
 حسن کامران و نیره اخوان بیطرف از زوج‌های سیاسی کشورمان هستند هر دو مسئولیت نمایندگی مردم اصفهان در مجلس نهم را برعهده داشتند در انتخابات مجلس دهم هم کاندیدا شدند اما آرای لازم را بدست نیاوردند البته کامران در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس موفق شد به بهارستان راه پیدا کند.
 
 
 
/
 
کامران در آخرین نطق خود در مجلس شورای اسلامی خطاب به همسرش گفت: من مدیون خانم اخوان هستم و از ایشان تشکر ویژه دارم که بدون ادعا خانم هستند. 
 
عصمت باروتی و حسین شریعتمداری

عصمت باروتی، متخصص زنان و زایمان است و در دولت نهم در زمان وزارت لنکرانی، مسئولیت معاونت جدیدالتاسیس دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت را بر عهده گرفت. وی همچنین مشاور مرضیه وحید دستجردی در امور زنان بود.
 
همسرش حسین شریعتمداری  مدیر مسئول روزنامه کیهان و نماینده ولی‌فقیه در این مؤسسه است.
 
 
سید ابراهیم رئیسی و جمیله علم‌الهدی
 
 
جمیله علم الهدی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت است. وی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در دانشکده علوم تربیتی بوده و در کنار آن رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی نیز است. 
 
علم‌الهدی رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای انقلاب فرهنگی را برعهده دارد.
 
حجت‌الاسلام رئیسی در سال ۱۳۳۹ در محله نوغان مشهد مقدس متولد شد. وی سطح چهار فقه و اصول از حوزه علمیه قم، فوق لیسانس حقوق بین‌الملل خصوصی، دکترای فقه و مبانی حقوق با گرایش حقوق خصوصی از دانشگاه شهید مطهری را دارد.
 
 
 /
 
رئیسی از سال 83 تا سال 93، به مدت 10 سال معاون اول قوه قضائیه و از سال 93 تا سال 95 نیز دادستان کل کشور بود.
 
همچنین وی از سال 1391 تاکنون با حکم مقام معظم رهبری به عنوان دادستان کل ویژه روحانیت و در نهایت با رحلت آیت الله واعظ طبسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.
 
اسحاق و منیژه جهانگیری 
 
اسحاق جهانگیری در سال ۱۳۵۸ با همسرش ازدواج کرد. حاصل این ازدواج چهار فرزند دو دختر و دو پسر است. پسر بزرگ جهانگیری دکتری دارد و پسر کوچکش هم دانش آموز است یک دخترش فوق لیسانس و دیگری لیسانس دارد. جهانگیری پدر بزرگ هم شده  یک نوه پسر 5 ساله دارد. 
 
 /
 
همسر جهانگیری فوق لیسانس دارد و هر از گاهی هم در کنار همسر معاون اولش دیده می‌شود. بیشتر فعالیت‌های منیژه جهانگیری در بنیاد خیریه و  NGO است.
 
مریم ایمانیه و محمدجواد ظریف
 
مریم ایمانیه فارغ‌التحصیل رشته تغذیه است و در سال ۱۳۵۸ با محمدجواد ظریف ازدواج کرده‌است.
 
از وی می‌توان به عنوان فعال‌ترین همسر وزیر امور خارجه یاد کرد. بارها و در مراسم‌های مختلف از جمله مذاکرات وین همسر خود را همراهی کرده است. 
 
 
 
 
/
 
 
 عکسی منتشر شده از همسر ظریف در مذاکرات وین
 
 
 
/