ملت باید بدانند به چه دلیلی باید به فروش گاز مجانی به مبلغ 2 میلیارد دلار به ترکیه جریمه شویم

سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به محکومیت ایران به فروش گاز مجانی به ترکیه به مبلغ 22 میلیارد دلار، اظهار داشت: جریمه شدن ایران پیرو شکایت ترکیه که هم از همسایگان تجاری ماست و هم همسایه ماست و هم از شرکای تجاری ماست واقعاً غیرقابل توجیه است و دلیل آن هم خیلی واضح و روشن است.

وی افزود: آنهایی که آن زمان این قراردادها را بستند قطعاً در جریان مقررات بین‌المللی بودند و شرایط را می‌دانستند، اما باید پرسید چرا اینگونه عمل شده که امروز کشور ما باید به پرداخت چنین جریمه‌ای متهم شود؟ مسئولان دولتی بیایند و پاسخ دهند، آقایانی که شعار شفافیت سر می‌دهند، بیایند توضیح دهند.

سخنگوی کمیسیون امینت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: دولت حتی مصوبه مجلس شورای اسلامی در ارتباط با شفافیت را اجرا نمی‌کند، مجلس شورای اسلامی 3 سال قبل تصویب کرد که همه قراردادها و پیمان‌های دولتی باید در یک سایتی ارائه شود تا همه مردم به آن دسترسی داشته باشند و بتوانند همه پیمان‌های دولتی را ببینند، بدانند طرف پیمان کیست، با کدام شرکت قرارداد بسته شده است، چند قرارداد بسته شده است، مبلغ قراردادها به چه میزان است، مردم باید در جریان باشند.

وی یادآور شد: 3 سال است دولت این تعهد را اجرایی نمی‌کند، آن وقت می‌آیند در مناظرات و سخنرانی‌هایشان از شفافیت صحبت می‌کنند، اگر شفافیت این قانون است، آن را اجرایی کنید.

نقوی متذکر شد: حالا امروز هم توضیح دهند، بالاخره ملت باید بدانند به چه دلیلی باید به فروش گاز مجانی به مبلغ 2 میلیارد دلار به ترکیه جریمه شویم و از کیسه ملت باید این جریمه پرداخت شود؟! کسانی که می‌گویند قطر و سایر همسایگان منابع ملی ما را بردند خب! این هم از کیسه ملت ایران پرداخت می‌شود، بگویند چه کسی در این زمینه کوتاهی کرده و چرا این اتفاق افتاده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت باید توضیح دهد چه کسی باعث محکومیت ایران به پرداخت چنین جریمه‌ای شده است، بیایند شفاف با مردم صحبت کنند و توضیح دهند.