موضع آمریکا درباره ایران پس از گذشت دو سال از توافق هسته‌ای

 سنای آمریکا روز پنجشنبه گذشته تحریم‌هایی را علیه ایران به اتهام برنامه موشک بالستیک و مسائل حقوق بشری به تصویب رساند که این اقدام نشان دهنده موضعی قوی‌تر از گذشته علیه تهران است.

 

جروزالم پست نوشت: تحریم‌های تصویب شده در سنای آمریکا نشان دهنده دوره جدیدی از موضع کنگره‌ای سخت‌تر آمریکا در برابر ایران بعد از گذشت 2 سال از امضای توافق هسته‌ای است که به شدت موجب ایجاد شکاف در کنگره آمریکا شده بود. 

 

این پایگاه در ادامه افزود: کسانی که سال 2015 مخالف توافق هسته‌ای بودند از این امر واهمه داشتند که این توافق، ایران را به عنوان کشوری در آستانه تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای مصون کرده و تمامی مزایای تبدیل شدن به قدرت هسته‌ای را در اختیار این کشور قرار می‌دهد بدون آنکه آن را به پرداخت بهای ساخت سلاح اتمی، ملزم کند.

 

جروزالم پست مدعی شد: جمهوری‌خواهان استدلال می‌کردند که این توافق مشکلاتی را که ایران در منطقه به وجود آورده است تشدید خواهد کرد.

 

این پایگاه در ادامه مدعی شد: با این وجود دموکرات‌ها اعلام کردند که فعالیت‌های «بی ثبات کننده» ایران تحت توافق هسته‌ای نیز قابل تنبیه و مجازات شدن است و کنگره می‌تواند در برابر برخی اقدامات ایران اقداماتی را اتخاذ کرده و سنا نیز اعلام کرده بود که در برابر اقدامات غیر هسته‌ای ایران در صورت نیاز موضع‌گیری خواهد کرد.

 

در بخش دیگری از این گزارش ادعا شده است: آن تناقض‌ها و اختلافات دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را در یک صف قرار داد و قانون سال 2017 «مبارزه با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران» ابتدای مسیر است؛ این طرح در سنا با 98 رأی مثبت تصویب شد و قرار است برای بررسی به کنگره فرستاده شود.