سپاه چگونه سازندگی می‌کند؟

پس از پایان جنگ تحمیلی، دشمن روش مبارزه خود را با نظام و انقلاب اسلامی تغییر داد و از حوزه نظامی وارد حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی شد؛ از این رو «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» رسالت و تکلیف دیگری بر دوش خود احساس کرد و بر مبنای اصل ۱۴۷ قانون اساسی و در راستای اجرای اوامر رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت در امر بازسازی کشور، در سال ۱۳۶۸ بخشی از منابع و توان سازندگی خود را وارد عرصه سازندگی کشور با عنوان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) کرد.

 

این مجموعه در راستای سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور و رسیدن به اهداف افق ایران ۱۴۰۴ با رویکرد اقتصاد مقاومتی به عنوان یک مجموعه تخصصی تا بحال توانسته است ضمن بکارگیری پیمانکاران داخلی و تربیت مدیران در اجرای پروژه‌های ملی در رشته و گرایش‌های مختلف، پروژه‌های عظیمی را در کشور اجرایی کند و به رقیب سرسختی برای پیمانکاران خارجی تبدیل شود.

 

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در طول سه دهه با وجود تحریم‌های ظالمانه، دستاورد‌ها و رکوردهای بزرگی را در عرصه‌های آبادانی، استقلال، خودکفایی و سرافرازی میهن اسلامی به دست آورد و چندین هزار پروژه مهم و زیربنایی را با بکارگیری جدیدترین روش‌ها و استانداردهای فنی و اجرایی در سراسر کشور، بدون اینکه کمترین تزاحمی را برای پیمانکاران داخلی ایجاد نماید با موفقیت به اتمام رساند.

 

حوزه‌های فعالیت
«نفت، گاز و پتروشیمی»، «عمران و صنعت»، «محرومیت زدایی» و «کشاورزی»، ۴ حوزه‌ای هستند که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در آن‌ها به ایفای نقش می‌پردازد.

 

«توسعه میادین»، «صنایع پالایشگاهی»، «مخازن ذخیره نفت و گاز»، «خطوط انتقال نفت و گاز»، «صنعت، معدن و صنایع معدنی»، «سد و بند انحراف»، «بنادر و سازه‌های دریایی»، «تونل و سازه‌های زیر زمینی»، «راه و راه آهن»، «کانال و شبکه‌های آبیاری و زه‌کشی»، «ابنیه و سازه‌های ویژه»، «خطوط انتقال آب»، «فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی در حوزه محرومیت‌زدایی» و همچنین «انجام پروژه‌های گوناگون کشاورزی»، از جمله پروژه‌های مورد اقدام قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه تا امروز محسوب می‌شوند.

 

تجهیزات
طبق آنچه در پُرتال اطلاع رسانی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) منتشر شده، این قرارگاه بر اساس سند راهبرد سازندگی سپاه و با بهره‌مندی از ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و روزآمد با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید دنیا از قبیل: «ماشین آلات حفاری حفر تونل مانند TBM، دریل واگن، جامبو دریل، رودهدر، BC ۳۰، BC ۴۰»، «تجهیزات دریایی و شناور‌ها از قبیل: بارج، یدک کش»، «ماشین‌آلات راه‌سازی از قبیل: انواع بلدوزر، گریدر، لودر، بیل مکانیکی و اسکریپر»، «جرثقیل‌های ثابت و متحرک با تُناژهای یک هزار و ۲۵۰ تُن و ۵۰۰ تُن» و سیستم‌های نگهداری و تعمیرات از جمله سیستم‌های نت پیشگیرانه و آنالیز روغن برای حفظ شرایط ایده‌آل در این دستگاه‌ها توانسته است زمینه را برای اجرای پروژه‌های بزرگ و ملی فراهم نماید.

 

تعداد پروژه‌ها
تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ طرح استانی و ملی توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.

 

فرماندهان
محمد وفایی، محمدباقر قالیباف، حسن دانایی‌فر، رستم قاسمی و ابوالقاسم مظفری شمس، فرماندهان پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند.

 

عبادالله عبداللهی فرمانده کنونی این قرارگاه از مرداد سال ۹۱ این مسئولیت را بر عهده گرفت؛ او که بیش از ۹۲ ماه سابقه حضور در جبهه و بیش از ۱۵ سال سابقه فرماندهی در رده‌های رزمی را دارد، کارشناس ارشد مهندسی عمران است.

 

تعداد پرسنل
سردار عبداللهی هفته گذشته با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری ضمن بیان این نکته که قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در حال حاضر، ۱۷۰ هزار نیروی انسانی دارد که کمتر از دو درصد آن‌ها نیروی رسمی قرارگاه هستند، عنوان کرد: این قرارگاه ۵ هزار پیمانکار از بخش خصوصی دارد که با سپاه کار می‌کنند و بهتر از دولت از آن‌ها حمایت می‌شود.

 

اعلام نیاز دولت
به گفته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، در دولت‌های پس از جنگ تاکنون هر طرحی که سپاه به آن وارد شده بنا به درخواست و نیاز دولت‌ها بوده و سپاه هیچ اصراری برای ورود به این طرح‌ها نداشته است؛ هیچ گاه قرارگاه نگفته است که این طرح را به ما بدهید البته بر اساس وظیفه باید به سازندگی کشور کمک کند.