قراردادهای خارجی نباید باعث سوء استفاده و نفوذ شود

گروه سیاسی- سید کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به قرارداد وزارت نفت با شرکت توتال گفت: ما مخالف سرمایه گذاری خارجی نیستم و معتقدیم نباید جلوی آنرا گرفت اما استفاده از سرمایه های خارجی باید در چارچوب یک سری شرایط و قانون باشد.

 

وی افزود: در آنجاهایی که توانمندی داخلی وجود دارد و نیروهای داخل می توانند پروژه ها را به سرانجام برسانند، باید از آنها استفاده کرد و نباید نیروهای خارجی جایگزین نیروها و متخصصین داخلی شوند.

 

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اولویت با نیروها و شرکت های داخلی است اما اگر توانمندی در یک زمینه وجود نداشت، می توان از شرکت های خارجی بهره برد.

دلخوش گفت: در انعقاد قرارداد با شرکت های خارجی و موافقت نامه ها باید تلاش شود تا در چارچوب قانون منافع ملی تامین شود و از هر گونه سوء استفاده و منفذهای سوء استفاده جلوگیری شود.

وی برخی شرکت ها مثل توتال در گذشته ایران را ترک کردند اما اکنون در حال برگشت هستند، گفت: در قراردادهای جدید با این شرکت ها باید به گونه ای عمل شود تا دیگر هوس رفتن نکنند و ضرر ترک ایران بیشتر باشد.

پاتریک پویانه مدیر عامل شرکت توتال فرانسه روز دوشنبه 12 تیر وارد ایران شد و با مقامات ایران دیدار و گفت و گو کرد و برای فاز 11 پارس جنوبی قرارداد امضا کرد.

ارزش این قرارداد 4.8 میلیارد دلار و مدت زمان آن 20 سال است.