رنو با همکاری با ایران، تلاش‌های ترامپ علیه این کشور به چالش کشید

پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت: رنو با افزایش همکاری با ایران تلاش‌های ترامپ را برای منزوی‌ کردن ایران به چالش کشید.

شرکت خودروسازی رنو قصد دارد که میزان تولید خودورو خود را در ایران به میزان ۷۵ درصد افزایش دهد. این موضوع تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای وضع تحریم‌های جدید و به انزوا کشیدن ایران را دچار چالش می‌کند.

این شرکت خودروساز فرانسوی در قرارداد سرمایه‌گذاری مشترکی با سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و یک شرکت داخلی ایران قصد دارد که تولید خودرو خود را در ایران سالیانه به ۱۵۰ هزار دستگاه برساند. پیش‌تر شرکت رنو در ماه سپتامبر به توافق اولیه با شرکت ایدرو رسیده بود.

سرمایه‌گذاری مرحله نخست این پروژه ششصد و شصت میلیون یورو (هفتصد و هفتاد و نه میلیون دلار) خواهد بود که از این مقدار شصت درصد سهم رنو خواهد بود.

بلومبرگ نوشت: خصومت ترامپ با توافق اتمی، آن را در خطر قرار می‌دهد. آزمایش یک موشک ماهواره بر در اواخر ماه ژوئیه سبب شد که آمریکا شش شرکت ایرانی را به تلافی این اقدام تحریم کند.

رنو از سال ۲۰۰۳ در توافق‌های مشترک با دو شرکت ایران‌خودرو و گروه سایپا در حال تولید خود در ایران بوده است. در روز دوشنبه اعلام شد که ظرفیت کنونی تولید خودرو رنو در ایران ۲۰۰ هزار دستگاه در سال است.

کارلوس گوسن، مدیر اجرایی شرکت خودروسازی رنو، در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که رنو قصد دارد که به محض رفع تحریم‌ها تولید خود را در ایران در مشارکت با طیف گسترده‌ای از شرکای داخلی به شدت افزایش دهد.

نخستین محصولاتی که بر اساس توافق با شرکت ایدرو در ایران تولید خواهند شد مدل‌های جدید خودروهای سیمبل (Symbol) و داستر (Duster) خواهند بود. میزان تحویل خودرو شرکت رنو در ایران در سال گذشته دو برابر شد و یکصد و نه هزار دستگاه در سال رسید و این رشد در نیمه نخست سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا کرد و این شرکت اعلام کرده است که ۹. ۷ درصد از بازار خودرو ایران را در اختیار دارد.