برخی وزرای پیشنهادی برنامه ندارند/ پاک دستی و مبارزه با فساد مالی  و شفاف سازی باید مهمترین اولویت دولت

گروه سیاسی- حسن روحانی رئیس جمهور روز سه شنبه به جز وزیر علوم، 17 وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد.

خبرنگار افکارنیوز با طرح این پرسش که اولویت های کاری وزرای پیشنهادی و دولت آینده روحانی چه باید باشد به سراغ نمایندگان مجلس رفت.

نگاه جدید دولت به اشتغال و معیشت مردم

علی قف چی نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز تاکید کر که کابینه دوم روحانی در راستای حل مشکلات و رضایت مندی مردم حرکت کند.

وی با بیان اینکه مردم انتظار دارند تا دولت معیشت، بیکاری و اشتغال را مد نظر قرار دهد، افزود: دولت دوم روحانی باید با یک  نگاه جدید کار خود را آغاز و در این راستا از تجربه دیگر کشورها که به توسعه رسیدند، استفاده کند.

نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید کابینه ای انتخاب شود که با مجلس و قوه قضائیه در تعامل باشد، افزود: پاک دستی و مبارزه با فساد مالی  و شفاف سازی باید مهمترین اولویت دولت روحانی باشد.

وقف چی تصریح کرد: باید  افرادی بعنوان وزیر مشغول بکار شوند که در حیطه مسئولیت خود اثر گذار باشند و نمایندگان هم باید میزان اثرگذاری وزرای پیشنهادی را مورد توجه ویژه قرار دهند و بعد تصمیم بگیرند.

 

رتبه ایران از نظر تولید و اشتغال عقب تر رفته است

حسنعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز گفت:  مطالبات و نیازهای اقتصادی مردم در دولت قبل برآورده نشد و در دولت دوم روحانی نگاهها باید تغییر کند.

وی افزود: در طول چهار سال گذشته وضعیت ایران از نظر تولید و ایجاد اشتغال، نه تنها ارتقا نیافته بلکه بدتر شده و رتبه ایران عقب تر رفته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مردم در خصوص معیشت و مطالبات اقتصادی خود نگرانی جدی دارند، افزود: در حوزه اشتغال باید با روحیه جهادی اقدام کرد. با این نگاههایی که تا الان وجود داشته کار خاصی انجام نخواهد شد.

حاجی دلیگانی افزود: تیم اقتصادی باید مسائل کف جامعه را بشناسند و در غیر این صورت نمی توانند برای حل آن راهکار ارائه کند.

وی تاکید کرد: در عرصه اقتصادی باید کار جهادی صورت گیرد و مدیران باید اراده لازم را داشته باشند.

وزرای بی برنامه

غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت هم در گفتگو با افکار نیوز معتقد است که برخی از وزرای دولت روحانی برنامه های خوبی دارند اما برخی برنامه ای برای حل مشکلات وزارتخانه ای که معرفی شدند، ندارند.

وی در همین راستا افزود: مثلا کرباسیان که برای وزارت اقتصاد و دارایی معرفی شده برنامه مدونی برای حل مشکلات پولی، بانکی و نقدینگی موجود ندارد اما محمد شریعتمداری که برای وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی شده نگاه به افزایش صادرات و گسترش بازهای های فروش محصولات داخلی و تقویت تولیدات داخلی دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: اشتغال، رفع بیکاری و موضوع معیشت باید مهمترین اولویت کاری دولت آینده روحانی باشد.

کاهش فقر اولویت دولت روحانی

نماینده اهواز هم معتقد است با تغییراتی که در کابینه رخ داده، افزایش کارایی در حوزه های اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

همایون یوسفی به افکار نیوز گفت: برای حل مشکلات مردم، تعامل بین مجلس و دولت لازم و ضروری است و اگر تعامل نباشد مشکلات پیچیده تر شده و حل و فصل نخواهد شد.

وی افزود: با تغیراتی که در کابینه صورت گرفته امیدواریم مشکلات اشتغال، بیکاری، فقر و محیط زیستی کاهش یابد و وزرا باید با هماهنگی هم، برنامه ریزی درستی در این زمینه داشته باشند.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لیست کابینه دوم نسبت به کابینه اول بهتر است، افزود: مردم خواهان حل مشکلات فقر، بیکاری، کارگران، بازنشستگان و ایجاد اشتغال و تولید هستند.

یوسفی با اشاره به معرفی نشدن وزیر علوم در روز سه شنبه گذشته به مجلس تصریح کرد: گزینش وزیر علوم با دقت و ظرافت خاصی همراه است که امیدوارم یک فرد علمی و فرا جناحی معرفی شود.

وزارتخانه بجای بنگاههای سیاسی، بنگاههای خدمات رسانی باشند

حجت الاسلام و المسلمین نصراله پژمانفر هم معتقد است که در کابینه دوم روحانی رویکرد دولت باید به سمت مسائلی که مردم نیاز دارند، باشد

نماینده مشهد به افکار نیوز گفت: انتظاراتی که مردم دارند شاید این کابینه نتواند محقق کند. چرا که تعدادی از وزرای باقی ماندند که تجربه موفقی ندارد و مسائلی در خصوص حوزه کاری آنها وجود دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت وزرایی که جدید معرفی شدند با دیدن و بررسی برنامه ها مشخص خواهد شد، تصریح کرد: باید رویکرد دولت در جهت خدمت به مردم باشد و بجای اینکه وزارتخانه های بنگاههای سیاسی باشد، بنگاههای خدمات رسانی به مردم باشد و در جهت حل مشکلات مردم حرکت کنند.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه نگاه به وضع فرهنگ در همه دولت ها ضعیف بوده و اعتبارات خوبی برای بهبود وضعیت فرهنگ دیده نشده، افزود: امیدواریم تحولی در حوزه فرهنگ بشود. چرا که ریشه بسیاری از مشکلات در حوزه فرهنگی است.

حجت الاسلام پژمانفر افزود: راه برون رفت بسیاری از مشکلات حتی موضوعات اقتصادی به فرهنگ بر می گردد.

وی تاکید کرد: دولت بجای نگاه به ظرفیت های بیرونی، باید به توانمندی داخل و جوانان توجه داشته باشد.

وزرای با تجربه

عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم با بیان اینکه کلیت کابینه خوب است، گفت: افراد تندرویی در بین کابینه وجود ندارد.

وی در گفتگو با افکارنیوز افزود: در بین وزرای پیشنهادی افراد باتجربه ای حضور دارند و برداشت من این است که مجلس با کلیت کابینه موافقت خواهد کرد.

نماینده کرج در مجلس تصریح کرد: از روز شنبه وزرای پیشنهادی در کمیسیون حضور خواهند یافت و برنامه های خود را ارائه می کنند که بعد از آن ما در مورد صلاحیت آنها تصمیم گیری می کنیم.